CREIERUL
Diferentele ce au loc la nivel molecular in manifestarea depresiei la femei versus barbati - studiu In randul persoanelor ce sufera de tulburari depresive majore exista anumite diferente, la nivelul schimbarilor ce au loc asupra genelor ADN, in functie de sexul persoanei in cauza, potrivit unui studiu efectuat recent de cercetatorii de la Universitatea din Pittsburgh si Centrul de Dependenta si Sanatate Mintala din Toronto. Constatarile, publicate in revista de specialitate "Biological Psychiatry," indica o patologie distincta intre barbati si femei atunci cand vine vorba despre depresie, ceea ce sugereaza nevoia dezvoltarii tratamentelor persoanlizate in functie de sex pentru toate tipurile de depresie, informeaza elsevier.com.
​VIDEO Cum relationam cu prietenii ce sufera de depresie Atunci cand persoanele dragi sufera de depresie, suntem intampinati de o serie de emotii negative, de la neajutorare, frustrare, frica, vinovatie si pana la tristete. Aceste sentimente sunt normale in randul persoanelor aflate in depresie, dar lipsa adoptarii unei atitudini potrivite ar putea naste si mai multa suferinta atat pentru noi, cat si pentru persoana in cauza. In materialul video de mai jos, ce face parte din seria de materiale educationale Ted Ed, comediantul Bill Bernat ne ofera o serie de sugestii pentru a reusi sa abordam cu tact persoanele ce sufera de depresie.
Cercetatorii Alzheimer au castigat premiul in valoare de 1 milion de euro Patru cercetatori stiintifici ai dementei impart premiul de anul acesta din domeniul neurologiei, in valoare de 1 milion de euro pentru munca vitala depusa, ce a schimbat modul nostru de a intelege fenomenul Alzheimer, potrivit BBC.
Gripa poate afecta sanatatea creierului Un experiment de laborator realizat pe soarecii infectati cu gripa arata cum aceasta boala infectioasa afecteaza sanatatea creierului. Rezultatele studiului, realizat de catre un un grup de cercetatori americani si germani, au fost publicate recent in revista de specialitate "The Journal of Neuroscience," informeaza sciencedaily.com.
Neurobiologia mortii - studiu Rezultatele unei cercetari publicate recent in jurnalul de specialitate "Annals of Neurology" ofera noi perspective asupra neurobiologiei mortii. Pentru a realiza acest studiu, cercetatorii de la Universitatea de Medicina din Berlin au urmat pasii procedurii de interventie fara resuscitare in randul pacientilor ce sufereau de leziuni cerebrale cronice cu scopul de a analiza mecanismele cerebrale ce au loc la nivelul creierului in timpul decesului, noteaza sciencedaily.com.
De ce pesimismul devine un atu in anumite momente, potrivit cercetatorilor Desi psihologia de duzina subliniaza avantajele gandirii pozitive, cercetatorii sunt de parere ca unele forme ale pesimismului prezinta beneficii atat pentru performanta, cat si pentru sanatate, potrivit Science Alert.
O mutatie genetica ar putea explica de ce unele persoane sunt mai vulnerabile in fata infectiilor cerebrale Infectiile cerebrale sunt rare in randul copiilor sanatosi, cu toate acestea unul din 10 mii de copii ce sunt expusi virusurilor comune, precum herpes simplex sau virusul gripal, dezvolta boala infectioasa potential mortala, encefalita, informeaza rockefeller.edu.
Care este legatura dintre perfectionism si depresie Modul in care relationam cu noi insine contribuie la slabirea asocierii dintre perfectionism si depresie, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii australieni de la Universitatea Australiano-Catolica si publicat recent in revista de specialitate "Plos One," noteaza sciencedaily.com.
Cum afecteaza consumul excesiv de alcool aparitia dementei precoce Tulburarile psihice ce apar pe fondul consumului de alcol sunt printre cele mai importante boli ce pot fi prevenite pentru a preintampina declansarea dementei, arata un studiu publicat recent in revista de specialitate "The Lancet Public Health", informeaza sciencedaily.com.
Care este legatura dintre halucinatii si nivelul de dopamina Persoanele care sufera de schizofrenie si au halucinatii auditive tind sa auda ceea ce asteapta sa se intample, aceasta fiind o versiune exagerata a unei distorsiuni perceptuale comune si in randul persoanelor care nu sufera de halucinatii, sunt de parere cercetatorii de la Universitatea din Columbia si Institutul de Psihiatrie din New York, informeaza sciencedaily.com.
​VIDEO Beneficiile somnului de calitate pentru sanatatea creierului Nimic nu se compara cu odihna de calitate, dar cum ar fi daca prin intermediul tehnologiei am putea eficientiza somnul de noapte pentru a avea parte de mai multe beneficii? In materialul video de mai jos, Dan Gartenberg - cercetator in domeniul neurostiintelor - vorbeste despre tehnologia care poate stimula somnul profund, faza in care se consolideaza amintirile si se formeaza personalitatea. Iata ce sunete stimuleaza odihna de calitate si ce beneficii au aceste tehnici asupra sanatatii creierului.
​VIDEO Avantajele cunoasterii unei limbi straine Exista cateva aspecte evidente pentru care cunoasterea unei limbi straine ne usureaza viata, asa cum se intampla cu limba engleza ce ne ofera avantajul de a viziona filme fara subtitrare si a conversa, cu usurinta, cu persoanele straine. Dar cum difera gandirea unei persoane bilingve de cea a unei persoane monolingve?
Un nou concept medical descrie legatura dintre sanatatea microbiomului si tulburarile neurodegenerative Cercetarile de specialitate efectuate pe parcursul ultimelor doua decenii arata ca bacteriile intestinale afecteaza sanatatea organismului in mod semnificativ, de la functiile sistemului imunitar, la metabolism si rezistenta organismului in fata bolilor. Studii mai recente arata ca microbii intestinali pot cauza si agrava boli precum Parkinson, Alzheimer si alte afectiuni neurodegenerative. Un nou studiu, efectuat de catre cercetatorii de la Universitatea din Louisville si Universitatea din Michigan si publicat in jurnalul de specialitate "PLOS Pathogens", propune introducerea in literatura de specialitate a unui concept medical ce descrie interactiunile ce au loc in organism intre flora intestinala si creier.
Metode alternative de prevenire a declinului cognitiv: otetul de afine - studiu Dementa afecteaza milioane de persoane din intreaga lume, rapindu-le capacitatea de a gandi si a isi aminti momentele pe care le-au trait odata. In cautarea unor noi modalitati de a lupta impotriva declinului cognitiv, oamenii de stiinta de la Universitatea Konkuk din Coreea de Sud au realizat un studiu experimental pe soarecii de laborator ce arata ca otetul de afine ar putea stimula memoria si restabili functiile cognitive. Noile constatari au fost publicate recent in revista de specialitate "The Journal of Agricultural and Food Chemistry", informeaza acs.org.
Un medicament experimental ar putea incetini progresul bolii Huntington Un medicament experimental are pentru prima data rezultate pozitive, aratand ca acesta poate incetini progresul bolii Huntington, o boala progresiva neurodegenerativa ereditara, caracterizata prin dementa, declin cognitiv, coordonare defectuoasa a muschilor, relateaza The Guardian.
Neurochirurgul italian care a promis primul transplant de cap uman vrea sa incerce si un transplant de creier Neurochirurgul italian Sergio Canavero, cunoscut pentru promisiunea sa de a realiza primul transplant de cap uman, a anuntat la Viena ca urmatoarea sa provocare este cea de a efectua un transplant de creier, fara sa ofere insa detalii cu privire la acest proiect, potrivit Agerpres.
Pentru prima data, cercetatorii au imbunatatit memoria umana cu ajutorul unui implant cerebral Un profesor de la Universitatea din California de Sud (USC) a demonstrat utilitatea unui implant cerebral pentru imbunatatirea memoriei umane, iar dispozitivul ar putea avea implicatii majore pentru tratamentul uneia dintre cele mai mortale boli din SUA, potrivit Science Alert.
​VIDEO Cum este posibila calatoria mentala in timp: legatura dintre amintiri si planurile de viitor Memoria episodica si simularea episoadelor viitoare impart o retea neuronala comuna, ce permite calatoria mentala in timp din prezent in trecut si in viitor. In materialul video de mai jos, publicat recent pe canalul de youtube The Atlantic, vedem cum amintirile noastre ne influenteaza gandurile prezente si planurile de viitor.
VIDEO Creierul oilor, similar cu cel al maimutelor, este capabil sa recunoasca chipurile umane/ Descoperirea face parte dintr-un studiu amplu asupra bolii Huntingdon Daca cineva te-ar ruga sa-i indici o anumita oaie dintr-o turma, ai fi pus in dificultate. Este timpul sa te simti rusinat, pentru ca se pare ca oile sunt, de fapt, foarte bune la recunoasterea fetelor umane. Oamenii de stiinta au descoperit ca oile sunt capabile sa recunoasca cu adevarat chipurile umane, relateaza iflscience.com. Cercetarea face parte dintr-un studiu mai amplu asupra bolii Huntingdon.
Cum poate un algoritm sa identifice tendintele suicidare cu ajutorul tomografiilor Oamenii de stiinta se folosesc de "machine learning" (sisteme de invatare automatizata) pentru a detecta modul in care regiunile din creier se activeaza la intrebari specifice. Pe aceasta cale, acestia au creat un instrument care sa ajute la detectarea tendintelor suicidare, scrie Engadget. Pana in acest moment, sistemul dezvoltat are o precizie de 91%, insa trebuie sa luam in considerare faptul ca testele au fost realizate pe voluntari.

Bancul zilei: Negocierea e totul