IDEI
2009 - Anul Charles Darwin 2009 este anul in care se implinesc 200 de ani de la nasterea lui Charles Darwin, poate cel mai influent naturalist din istoria omenirii. Tot in 2009 se sarbatoresc si 150 de ani de la publicarea "Originii speciilor", lucrarea fundamentala a lui Darwin, care avea sa schimbe radical conceptele privind aparitia si evolutia vietii pe Terra. Dar - cine a fost Charles Darwin?
Anul Galileo Galilei: ce aniversam in 2009? Anul 2009 va fi anul international al astronomiei. Se celebreaza, in acest fel, 400 de ani de la primele observatii astronomice facute de Galilei, cu ajutorul lunetei. 400 de ani de la un moment crucial care a schimbat istoria stiintei, si, poate, istoria lumii moderne. « Cazul Galilei » a inceput cu o carte si cateva pamflete si nu este inchis nici acum. Abia in 1992 sentinta de condamnare pentru erezie a fost ridicata de Vatican, iar faptul ca saptamana aceasta papa Benedict al XVI-lea a laudat contributia lui Galileo Galilei la mai buna intelegere a Universului si a legilor naturii a ajuns in fluxul principal de stiri al tuturor agentiilor de presa. Dar ce aniversam, de fapt, in 2009? De ce sta anul international al astronomiei sub numele lui Galileo Galilei?
Nobel pentru particule elementare. Fascinatia simetriei Premiul Nobel pentru fizica a recompensat anul acesta cercetari din domeniul fizicii particulelor. Premiatii sunt printre autorii importanti in construirea unora dintre teoriile “tari” ale momentului, Modelul Standard al particulelor elementare şi teoria superstringurilor. De fapt, premiul a fost impartit in doua. O jumatate este pentru unul dintre cei mai citati fizicieni ai momentului, Yoichiro Nambu, unul dintre parintii teoriei superstringurilor. Cealalta jumatate se imparte intre Makoto Kobayasi şi Toshihide Maskawa, doi cercetatori care au avut contributii importante la teoria particulelor elementare cunoscuta sub numele de Modelul Standard.
De ce sunt importante descoperirile care au luat Premiul Nobel pentru medicina. Controversele din jurul HIV si HPV Dupa 25 de ani! Asa ar putea fi intitulat Premiul Nobel pentru Medicina din acest an, care a fost impartit de catre doi francezi si un neamt. Acestia au fost incununati pentru descoperirea virusilor responsabili pentru aparitia SIDA si a cancerului cervical. Cei doi francezi sunt Francoise Barre-Sinnousi de la Institutul Pasteur si Luc Montaigner. In anul 1983, au identificat virusul HIV-1, cel care cauzeaza maladia SIDA. Descoperirea celor doi a venit la 2 ani de la identificarea, in anul 1981, a primelor cazuri de SIDA. Citeste si un interviu cu Mihnea Bostina, cercetator la Harvard School of Medicine din Statele Unite, pe tema premiului Nobel pentru Medicina