IDEI
Dintii care povestesc istoria descoperirii Americii  Analiza chimica a unor dinti poate completa povestea descoperirii Americii. Aceasta este miza unui studiu realizat de o echipa de arheologi de la Universitatea din Winsconsin-Madison. Subiectii sunt o serie de schelete dezgropate din micul cimitir al uneia dintre primele colonii europene: La Isabela, un orasel fondat de Cristofor Columb.
Science calendar: Evenimentele lunii martie Ce mai inseamna Calusul astazi? Cine sunt europenii necunoscuti? Unde poti observa soarele si luna? Vrei sa participi la o conferinta (Excellence in computer simulations – Prof.dr. Leo Kadanoff) sau o dezbatere despre arhitectura (Urbanology – Crash courses on a “science” in crisis)? Vezi calendarul lunii martie si participa la evenimentele care te intereseaza.
Pe urmele lui Darwin: cartea care a socat lumea British Library din Londra celebreaza cele doua secole scurse de la nasterea lui Charles Darwin cu o expozitie care incearca sa dezvaluie personalitatea care a stat in spatele “Originii speciilor” si momentele importante ale vietii sale. Despre ce e vorba?
Ramasitele unei corabii legendare sunt scoase la lumina O firma americana specializata in cautarea epavelor celebre a anuntat descoperirea unei corabii legendare: HMS Victory, scufundata de furtuna in 1744 intr-un dezastru marin ramas in istorie. Peste 1000 de marinari disparuti, 100 de tunuri, un posibil tezaur. Si nici un supravietuitor. HMS Victory era nu doar mandria flotei engleze ci si cea mai mare nava de razboi din lume, la data scufundarii.
Primul cartograf al lunii: Cine a fost inainte de Galilei? Anul 2009 a fost desemnat anul mondial al astronomiei pentru a celebra aniversarea a 400 de ani de cand Galileo a folosit pentru prima oara telescopul pentru a se uita la stele. Si a descoperit ca Universul nu arata deloc asa cum isi imaginau contemporanii sai. In cartea in care si-a publicat descoperirile, Mesagerul stelar (1610), Galileo Galilei pretinde ca a fost prima persoana care a folosit telescopul pentru a studia cerul. S-ar putea insa ca lucrurile sa nu stea chiar asa. Spectatorii prezenti la gala inaugurala de la Paris a Anului Mondial al Astronomiei au putut vedea, expuse, spectaculoase harti ale lunii facute nu la Padova, ci in Anglia, in urma unor observatii astronomice prin luneta, in primavara anului 1609. Nu de Galilei, ci de Thomas Harriot. Un savant prodigios despre care, astazi, se stie mult prea putin.
Arta in sprijinul studiilor costiere Plajele, locul in care se intalnesc uscatul cu apa, sunt printre cele mai dinamice medii de pe Pamant. Dimensiunile lor se modifica permanent, in ultimele secole si datorita interventiei omului. Cum aratau insa tarmurile inainte de extinderea exploziva a localitatilor din vecinatatea marii? Iata o enigma a carei dezlegare poate fi gasita in tablourile de acum mai bine de 100 de ani.
2009 - Anul Charles Darwin 2009 este anul in care se implinesc 200 de ani de la nasterea lui Charles Darwin, poate cel mai influent naturalist din istoria omenirii. Tot in 2009 se sarbatoresc si 150 de ani de la publicarea "Originii speciilor", lucrarea fundamentala a lui Darwin, care avea sa schimbe radical conceptele privind aparitia si evolutia vietii pe Terra. Dar - cine a fost Charles Darwin?
Anul Galileo Galilei: ce aniversam in 2009? Anul 2009 va fi anul international al astronomiei. Se celebreaza, in acest fel, 400 de ani de la primele observatii astronomice facute de Galilei, cu ajutorul lunetei. 400 de ani de la un moment crucial care a schimbat istoria stiintei, si, poate, istoria lumii moderne. « Cazul Galilei » a inceput cu o carte si cateva pamflete si nu este inchis nici acum. Abia in 1992 sentinta de condamnare pentru erezie a fost ridicata de Vatican, iar faptul ca saptamana aceasta papa Benedict al XVI-lea a laudat contributia lui Galileo Galilei la mai buna intelegere a Universului si a legilor naturii a ajuns in fluxul principal de stiri al tuturor agentiilor de presa. Dar ce aniversam, de fapt, in 2009? De ce sta anul international al astronomiei sub numele lui Galileo Galilei?
Nobel pentru particule elementare. Fascinatia simetriei Premiul Nobel pentru fizica a recompensat anul acesta cercetari din domeniul fizicii particulelor. Premiatii sunt printre autorii importanti in construirea unora dintre teoriile “tari” ale momentului, Modelul Standard al particulelor elementare şi teoria superstringurilor. De fapt, premiul a fost impartit in doua. O jumatate este pentru unul dintre cei mai citati fizicieni ai momentului, Yoichiro Nambu, unul dintre parintii teoriei superstringurilor. Cealalta jumatate se imparte intre Makoto Kobayasi şi Toshihide Maskawa, doi cercetatori care au avut contributii importante la teoria particulelor elementare cunoscuta sub numele de Modelul Standard.
De ce sunt importante descoperirile care au luat Premiul Nobel pentru medicina. Controversele din jurul HIV si HPV Dupa 25 de ani! Asa ar putea fi intitulat Premiul Nobel pentru Medicina din acest an, care a fost impartit de catre doi francezi si un neamt. Acestia au fost incununati pentru descoperirea virusilor responsabili pentru aparitia SIDA si a cancerului cervical. Cei doi francezi sunt Francoise Barre-Sinnousi de la Institutul Pasteur si Luc Montaigner. In anul 1983, au identificat virusul HIV-1, cel care cauzeaza maladia SIDA. Descoperirea celor doi a venit la 2 ani de la identificarea, in anul 1981, a primelor cazuri de SIDA. Citeste si un interviu cu Mihnea Bostina, cercetator la Harvard School of Medicine din Statele Unite, pe tema premiului Nobel pentru Medicina