SPATIUL
VIDEO Europenii lanseaza misiunea ExoMars in care cauta dovezi ale existentei vietii pe Planeta Rosie Agentia Spatiala Europeana (ESA) lanseaza luni o misiune ambitioasa pe Marte, ''ExoMars 2016'', care are ca obiectiv studierea planetei pentru a afla daca exista viata in afara Terrei. Intr-o prima faza, un satelit botezat Schiaparelli urmeaza sa calatoresca sapte luni prin spatiul cosmic si sa ajunga in apropiere de Marte in luna octombrie. Acest program spatial este derulat in colaborare cu agentia spatiala rusa care furnizeaza, printre altele, rachetele Proton.
VIDEO NASA: Eclipsa totala de Soare NASA TV a transmis de la ora 01.00 GMT eclipsa totala de soare, care a fost vizibila din 12 provincii din Indonezia, printre care Sumatra, Borneo, Kalimantan, Maluku, Sulawesi.
A fost descoperita zapada pe Pluto Zapada in spatiu nu ia nastere in urma inghetarii particulelor de oxid dihidrogenic, sau apa, ci in urma gazului metan inghetat. Cum gazul metan inlocuieste apa pe alte planete, zapada "metanica" poate lua nastere doar la altitudini extrem de mari, asa ca Planeta Pluto tocmai a demonstrat cercetatorilor de la NASA ca le are pe amandoua, potrivit Playtech.
O noua schimbare de plan pentru proiectul QB50, cu posibil impact si pentru misiunea spatiala romaneasca Robisa Conducerea proiectului QB50 (o constelatie de 50 de nano sateliti de tip Cubesat) anunta din nou schimbari in plan. La inceputul anului, in urma incetarii cooperarii dintre Brazilia si Ucraina si a abandonarii proiectului de realizare a lansatorului Cyclone 4, in lipsa alternativelor, satelitii constelatiei fusesera repartizati pentru o lansare de la bordul Statiei Spatiale Internationale, ISS. Ei ar fi trebuit transportati de la sol pana pe ISS cu ajutorul cargoului rusesc Progress si urmau sa foloseasca bratul robotic al modulului japonez Kibo, scrie Space Alliance.
Suprafata planetei Marte a fost redesenata de fenomene vulcanice (studiu) Suprafata planetei Marte s-a schimbat foarte mult in ultimele peste 3 miliarde de ani sub influenta ploilor sau zapezilor care au sapat canioane si vai concomitent cu formarea celei mai mari structuri vulcanice din sistemul nostru solar, Tharsis, conform unui nou studiu publicat in ultimul numar al revistei Nature, transmite SPACE.com.
Hubble depaseste recordul de distanta pana la cea mai indepartata galaxie observata Impingand capacitatea Telescopulului Spatial Hubble pana la limita, astronomii au depasit recordul de distanta cosmica, masurand distanta pana la cea mai indepartata galaxie vazuta vreodata in univers. Galaxia exista la doar 400 de milioane de ani dupa Big Bang, oferind noi perspective asupra primei generatii de galaxii. Este pentru prima oara cand distanta unui obiect atat de indepartat de Pamant a fost masurata din spectrul sau, acest lucru facand masuratoarea extrem de solida, scrie Spacetelescope.org.
Astronautul NASA Scott Kelly a crescut cu 5 cm in inaltime in anul pe care l-a petrecut in spatiu Dupa ce a trait timp de aproape un an la bordul Statiei Spatiale Internationale, astronautul NASA Scott Kelly este cu 5 cm mai inalt decat fratele sau geaman identic Mark, scrie CNBC. Astronautul va reveni insa in scurt timp la inaltimea sa initiala.
Incertitudini despre traiectoria unui asteroid care va trece pe langa Terra saptamana viitoare Un asteroid cu diametrul de aproximativ 30 de metri va trece pe langa Pamant in cursul saptamanii viitoare, insa astronomii nu stiu inca exact cand se va petrece acest eveniment si nici cat de aproape va fi aceasta trecere fata de Terra, conform unui material publicat de SPACE.com.
VIDEO Astronautii Kelly si Kornienko s-au intors de pe Statia Spatiala dupa un zbor record, de aproape un an Astronautul NASA Scott Kelly si cosmonautul rus Mikhail Kornienko s-au intors pe Pamant miercuri dupa aproape un an pe Statia Statiala Internationala, cea mai lunga misiune americana din istorie, menita sa pregateasca zborurile cu echipaj uman spre Marte, informeaza Reuters.
NASA: Ultime pregatiri pentru revenirea pe Pamant a doi astronauti care au stat 340 de zile in spatiu Astronautul Scott Kelly, americanul care a petrecut cea mai lunga perioada de timp in cosmos, preda luni comanda Statiei Spatiale Orbitale (ISS) colegului sau Tim Kopra, de la Agentia spatiala americana (NASA), inainte de a pleca, marti, spre Pamant, anunta NASA, care va transmite in direct (http://www.nasa.gov/nasatv) atat scurta ceremonie de luni, cat si revenirea pe Terra, potrivit Agerpres.
Cea mai detaliata cartografiere a emisferei sudice a Caii Lactee a fost terminata, anunta ESO Observatorul Austral European (ESO) a anuntat miercuri definitivarea celei mai detaliate cartografieri a ansamblului planului galactic vizibil din emisfera sudica, performanta care a fost posibila datorita telescopului APEX (Atacama Pathfinder Experiment), amplasat la o altitudine de 5.100 de metri in Desertul Atacama din Chile, informeaza Agerpres.
A inceput cursa pentru gasirea celei de-a noua planete a sistemului solar: Cercetatori francezi spun ca au redus la jumatate spatiul de cautare Ar putea fi gasita a "noua planeta" a sistemului solar pe care cercetatori americani cred ca au descoperit-o gratie unor modele matematice? Astronomi francezi au reusit sa precizeze directiile spre care trebuie orientate telescoapele in aceasta incercare, scrie AFP.
Agentia spatiala germana: A sosit momentul sa ne luam ramas bun de la robotul Philae Sansele de stabilire a unui contact cu micul robot Philae, plasat pe cometa 67P/ Ciuriumov-Gherasimenko, dar care nu a mai dat niciun semn de sapte luni, sunt "aproape nule" si "a sosit momentul sa ne luam ramas bun de la el", a anuntat vineri agentia spatiala germana DLR, potrivit AFP.
Constelatia Glonass primeste un nou satelit Duminica 7 februarie a avut loc o noua lansare de la baza spatiala din Plesetsk. La ora 00:21 o racheta Soyuz 2 1b echipata cu un modul suplimentar de propulsie Fregat M (aproape aceeasi versiune care realizeaza lansarile satelitilor Galileo din Guiana Franceza) a plasat pe orbita Pamantului un satelit de tip Glonass M, potrivit Space Alliance. Cosmos 2514, o platforma de 1.4 tone de tip Glonass M, construita de NPO PM, va inlocui pe orbita mai vechiul Cosmos 2419. Precedenta lansare, datand din noiembrie 2014, fusese una de tip Glonass K.
VIDEO Cercetatori americani afirma ca au indicii care descriu o a noua planeta, foarte mare, in sistemul nostru solar Cercetatori americani afirma ca au descoperit indicii potrivit carora o a noua planeta, foarte mare, ar exista in sistemul nostru solar, transmite AFP.
​Cinci planete se vor alinia pe cerul de noapte, din 20 ianuarie Mercur, Venus, Marte, Jupiter si Saturn vor aparea impreuna pe cerul de noapte pentru prima data dupa 2005. Cele cinci planete vor fi vizibile pe cerul de noapte incepand de saptamana aceasta - o aliniere astronomica rara, care nu s-a mai produs de peste 10 ani, informeaza The Telegraph.
FOTO A inflorit prima planta cultivata la bordul Statiei Spatiale Internationale In ultimii doi ani misiunea astronautilor de la bordul Statiei Spatiale Internationale (ISS) a fost sa cultive plante comestibile in microgravitatie. In tot acest timp, dupa cateva cicluri de crestere a plantelor, se pare ca eforturile astronautilor au dat roade, odata cu inflorirea primelor plante ce poarta denumirea stiintifica de "Zinnia elegans", conform cnn.com.
Amerizare esuata pentru racheta SpaceX Falcon 9, dupa ce a lansat cu succes un satelit pe orbita SpaceX a avut o zi buna, care nu s-a terminat insa cu o noua reusita istorica. Compania miliardarului american Elon Musk a lansat cu succes, duminica, un satelit de monitorizare a climei pe orbita Pamantului, insa drumul inapoi a fost ceva mai anevoios. Racheta SpaceX Falcon 9 nu a reusit sa amerizeze controlat pe o platforma maritima din Oceanul Pacific. Contactul a fost destul de dur pentru a rupe unul din picioarele de aterizare ale primei rachete reutilizabile, asa cum scrie Reuters.
VIDEO Doi astronauti au iesit in spatiu, pe intuneric, pentru reparatii la Statia Spatiala Internationala Astronautii Tim Peake, de la Agentia Spatiala Europeana, si Tim Kopra de la NASA au iesit vineri in spatiu pentru lucrari de reparatii de la Statia Spatiala Internationala. Iesirile in spatiu provoaca intotdeauna ingrijorari, insa acestea au fost si mai mari de aceasta data pentru ca cei doi s-au indepartat destul de mult de sas: la circa 60 de metri. De asemenea, lucrarile se desfasoara pe intuneric pentru ca sunt vizate panourile solare, scrie Wired.
NASA: Record istoric de distanta fata de Soare atins de o sonda propulsata cu energie solara Sonda Juno a Agentiei spatiale americane (NASA) a devenit miercuri nava propulsata cu energie solara care a ajuns la cea mai mare departare fata de Soare, 793 de milioane de kilometri, depasind precedentul record, de 792 de milioane de kilometri, detinut de nava Rosetta a Agentiei Spatiale Europene (ESA), potrivit Agerpres.

Bancul zilei: Soacra