SPATIUL
​VIDEO China termina constructia celui mai mare radiotelescop din lume Intr-o regiune muntoasa izolata din China se termina instalarea celui mai mare radiotelescop din lume care va incepe curand testele si in septembrie va fi complet operational. S-a lucrat cinci ani la proiectul care a costat 180 milioane dolari. China vrea sa devina o forta in stiinta, vrea sa construiasca o statie spatiala si sa trimita un om pe Luna.
VIDEO Misiune delicata pe Jupiter. Sonda spatiala Juno incearca sa intre luni pe orbita planetei Dupa o calatorie de cinci ani Juno, sonda spatiala NASA urmeaza sa se apropie luni de planeta gigant Jupiter. Juno este construita ca un tanc blindat, deoarece Jupiter este inconjurata de o centura de radiatii foarte intense, care pot praji rapid componentele electronice ale navei spatiale. Orice mica greseala ar anula o misiune de 1,1 miliarde de dolari. Sonda are la bord si pasageri-surpriza.
VIDEO O gaura neagra inactiva s-a trezit ca sa devoreze, cu o viteza teoretic imposibila, o stea care s-a apropiat prea mult O gaura neagra supermasiva inactiva s-a trezit si a devorat o stea care s-a apropiat prea mult de ea, au descoperit astronomii, relateaza The Independent. Steaua care se misca in deriva prin spatiu a fost sfasiata de gaura neagra, formand un disc de material in jurul ei si emitand raze X, detectate de un satelit NASA. Circa 90% din gaurile negre din univers nu consuma activ materie pe o scara semnificativa, insa daca un obiect cosmic precum o stea se apropie prea mult, rezultatele sunt spectaculoase.
Pamantul are o a doua "luna", mai mica si mai indepartata: Astronomii au descoperit un "cvasi-satelit" al planetei noastre Astronomii au descoperit un mic asteroid pe o orbita in jurul Soarelui care pare sa orbiteze, totodata, Pamantul, si care va continua sa faca asta in urmatoarele secole, informeaza Agentia Spatiala Americana (NASA).
O molecula organica chirala a fost detectata in spatiul interstelar Un grup de cercetatori de la California Institute of Technology (Caltech) a detectat in spatiul interstelar o molecula organica esentiala vietii, considerata cea mai complexa descoperita pana acum in afara sistemului nostru solar, potrivit unui studiu publicat in revista Science, citat miercuri de EFE si AFP.
Telescopul ALMA a vazut o gaura neagra supermasiva pe cale sa devoreze un nor de gaze intergalactice Astronomii din Chile au anuntat miercuri ca au vazut, in premiera, o gaura neagra supermasiva pregatindu-se sa inghita nori de gaze intergalactice reci, transmite AFP. Gaura neagra este situata in centrul unei galaxii aflate la un miliard de ani lumina de Pamant. Norii, formati mai ales din monoxid de carbon, se afla la "doar" 300 de ani lumina de gaura neagra, "deci, in esenta, sunt pe cale sa fie devorati, in termeni astronomici" a explicat Observatorul Austral European intr-o declaratie de presa.
Telescopul Hubble a descoperit indicii despre nasterea unor gauri negre supermasive  Astrofizicienii au facut un pas major in a intelege cum iau nastere gaurile negre supermasive. Folosind datele stranse de Telescopul Hubble si alte doua telescoape spatiale, cercetatorii italieni au descoperit cele mai bune dovezi de pana acum, despre semintele care cresc in acesti giganti cosmici, potrivit SpaceTelescope.org. Pentru multi ani, astronomii au dezbatut modul in care s-au format cele mai vechi gauri negre, relativ vorbind, cele aparute dupa Big Bang.
VIDEO Planeta Marte, vazuta de aproape de Telescopul Hubble Telescopul Hubble, cunoscut mai degraba pentru imaginile cu galaxii si nebuloase, este util si la studiul planetelor, in cazul de fata a planetei Marte. Imaginea alaturata a fost realizata de Telescopul Hubble in data de 12 mai, cu 10 zile inainte ca planeta rosie sa se afla "in opozitie", informeaza NASA. Pamantul va trece intre Marte si Soare pe data de 22 mai. Astronomii numesc acest fenomen "Opozitia lui Marte", deoarece planeta rosie se va afla in opozitie fata de Soare. Acest fapt o face sa fie vizibila la apus.
Evenimentul astronomic "Luna albastra", pe 21 mai: Luna si Marte vor putea fi observate pe cer Urmatoarea "Luna albastra", eveniment astronomic deosebit, va putea fi observata pe data de 21 mai 2016 si se va produce in apropierea planetei Marte, scrie Mediafax, citand Descopera. Pe data de 21 mai, Luna si Marte vor putea fi observate pe cer, incepand cu seara zilei de 21 mai si pana in dimineata zilei de 22 mai. Bineinteles, Luna nu va avea culoarea albastra, insa culoarea rosie a lui Marte va fi cat se pote de vizibila.
Statia Spatiala a inconjurat de 100.000 de ori Pamantul. Cifrele ISS Statia Spatiala Internationala (ISS), laboratorul spatial ce reprezinta colaborarea dintre SUA si Rusia a orbitat Pamantul de 100.000 de ori, a anuntat centrul rusesc de control al misiunii, potrivit The Guardian.
VIDEO Telescopul Kepler a descoperit 100 de planete de dimensiuni apropiate Pamantului Telescopul Kepler al NASA a descoperit mai mult de 100 de planete de marimea Pamantului, in afara sistemului solar. Au fost detectate, de asemenea, noua planete mici in interiorul asa-numitelor zone locuibile, unde conditiile sunt favorabile pentru existenta apei in stare lichida, deci ar putea fi locuite.
VIDEO Fenomen astronomic rar: Mercur va trece intre Soare si Pamant Un fenomen astronomic rar va avea loc luni, 9 mai. Mercur, cea mai mica planeta din sistemul solar, va trece intre Soare si Pamant, fenomen care va fi vizibil in acele parti ale lumii unde va fi zi, indeosebi in Europa occidentala, relateaza 7sur7.be citat de Agepres.
NASA va lansa in septembrie prima sa misiune catre un asteroid care va reveni pe Terra cu mostrele recoltate Agentia spatiala americana (NASA) va lansa in septembrie 2016 prima sa misiune catre un asteroid care va reveni apoi pe Terra cu mostrele recoltate, cu ajutorul carora se vor putea cunoaste mai bine modul de formare a sistemului nostru solar si aparitia vietii, informeaza miercuri ziarul spaniol ''ABC''.
Trei planete de marimea Pamantului, descoperite relativ aproape de noi: Daca vrem sa gasim viata in univers, acesta este locul din care trebuie sa incepem Descoperirea a trei planete ce orbiteaza in jurul unei stele mici, semiobscure, ar putea mari sansele de descoperire de viata in afara Pamantului, au spus luni astronomii, potrivit Reuters.
VIDEO O noua luna a fost descoperita in sistemul nostru solar. Ea demonstreaza o ipoteza vehiculata de mult timp in randul cercetatorilor Astronomii NASA au anuntat zilele acestea ca au descoperit o noua luna in sistemul nostru solar, informeaza Descopera. Este vorba de un obiect cosmic descoperit in apropierea planetei pitice Makemake, situata in Centura Kuiper. Anuntul intareste ipoteza conform careia cele mai multe dintre planetele pitice au sateliti naturali, o situatie aparte fiind, insa, Pluto, citeaza Mediafax.
Coliziunea a trei galaxii a dus la formarea unei gauri negre de 3,8 miliarde de mase solare O echipa de cercetatori de la Telescopul ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) a descoperit o gaura neagra supermasiva in timp ce efectua po serie de masuratori astronomice de rutina, intr-o galaxie aflata la o distanta de aproximativ 1,8 miliarde de ani lumina, conform unui material publicat in revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, informeaza Business Insider.
Un grup aerospatial elvetian a cumparat un avion Airbus pentru zboruri in conditii de gravitatie zero Un grup aerospatial elvetian intentioneaza sa le ofere clientilor sai, inca de anul acesta, calatorii in conditii de gravitatie zero, folosind un avion de linie Airbus recent achizitionat, scrie Reuters.
VIDEO 55 de ani de zbor spatial cu echipaj uman Marti s-au implinit 55 de ani de la celebrul zbor al lui Yuri Gagarin, din 12 aprilie 1961, un zbor care a ramas o referinta in istoria spatiala, potrivit Space Alliance. In dimineata acelei zile, incepea misiunea lui Gagarin, la bordul rachetei Vostok 1, lansata din Baikonur.
Stephen Hawking sustine proiectul calatoriei interstelare Stephen Hawking sustine un proiect care presupune trimiterea unei mici sonde spatiale catre un alt sistem stelar si care ar urma sa se intample in decurs de o generatie, transmite BBC. Sonda ar urma sa calatoreasca pe o distanta multa mai mare decat a facut-o orice alta sonda lansata pana acum. Programul de cercetare pentru dezvoltarea unei "sonde spatiale" de dimensiunea unui cip de computer, estimat la 100 milioane dolari, a fost lansat de milardarul Yuri Milner, cu sprijinul fondatorului Facebook Mark Zuckerberg.
Japonia a pierdut contactul cu un satelit trimis in spatiu Agentia japoneza de explorare spatiala, (Jaxa) a anunta luni ca a pierdut de doua zile contactul cu un satelit cu raze X, numit Hitomi, trimis in spatiu la jumatatea lunii februarie în speranța de a obține date inedite care sa raspunda unor intrebari despre mistere Universului. O echipă tehnică de 40 de membri încearca să rezolve problema, a declarat un purtator de cuvant al agentiei.

Bancul Zilei: Poarta autostrazii
Un ardelean se trezeste dimineata si, cand se uita pe geam, vede trei insi care fac poze. Suparat, iese din casa si se duce la ei: - Pai, ce faceti voi aici, la mine in ograda? - Masuram, bade. - Dar ce masurati voi? - Pai, pe aici o sa treaca Autostrada Transilvania.