STIINTE FUNDAMENTALE
Experimentul LHCb
Foto: CERN

Un experiment CERN pune în discuție modelul standard al fizicii particulelor

de R.M. HotNews.ro
Un experiment efectuat la Centrul European de Cercetare Nucleară (CERN) pune sub semnul întrebării modelul standard al fizicii particulelor, care descrie modul în care funcționează Universul nostru în infinitul mic, a anunțat marți organizația, într-un comunicat citat de AFP.
Bogdan Drugă, cercetator

VIDEO INTERVIU Cum se vor adapta algele marine schimbărilor climatice, dispar sau vor migra? Cercetător: ”Studiem 200 de generații de alge și vom simula condițiile următoarelor decenii”

de Ionut Baias HotNews.ro
Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Stiinte fundamentale
Bogdan Drugă este cercetător la Institutul de Cercetări Biologice din Cluj și conduce un proiect major finanțat de guvernul Norvegiei, în special. Proiectul va arăta care ar putea să fie impactul schimbărilor climaticeasupra a două dintre cele mai abundente specii de alge marine. Cercetătorii vor să afle dacă cele două specii de alge studiate se vor putea adapta la condițiile prevăzute pentru următoarele 2-3 decenii și până la finalul secolului 21 și ce se va întâmpla dacă nu se vor adapta, spune Bogdan Drugă.
Betelgeuse
Foto: ALMA

Science Biggest News: Cele mai importante știri ale anului 2020 (I)

de A.Th.C. HotNews.ro
O selecție a celor mai importante noutăți științifice de anul trecut – ea prezintă ce ne-au oferit mai bun cercetătorii, pierderile pe care le-am suferit și avertizările de rigoare pentru cazurile în care știința este trecută cu vederea.
Particule elipsoidale grupate în sticlă lichidă
Foto: Universitatea Konstanz

Science Report. Cercetătorii au descoperit o nouă stare a materiei: „Sticla lichidă”

de A.Th.C. HotNews.ro
Sticla lichidă elucidează o veche problemă științifică a tranziției sticlei. O echipă interdisciplinară de la Universitatea Konstanz a descoperit această nouă stare a materiei, cu elemente structurale necunoscute anterior.
Orologiul astronomic de la Praga

Science Dilemma: De ce vor savanții să scurteze minutul la 59 de secunde? Pentru că Pământul se rotește mai repede

de A.Th.C. HotNews.ro
Ne place să spunem că nimic nu este sigur în viață în afară de taxe și moarte, dar adevărul este că până și planeta noastră și universul ne impun constant unele schimbări. Consecința este o nouă propunere a savanților: periodic, ar trebui să scurtăm un minut la 59 de secunde, o „ajustare negativă de o secundă”, ca să ne aliniem mai bine cu rotația reală a Pământului.
Stiinta
Foto: Digi24

Digi 24: Realizare majoră pentru știință: prima teleportare cuantică pe distanță lungă. Ce va însemna internetul cuantic pentru omenire

de Digi24 Digi24
Duminică, 3 Ian 2021 Science - Stiinte fundamentale
Cercetătorii au reușit să facă prima teleportare cuantică pe distanță lungă. Este o premieră în știință și o realizare majoră pentru domeniul IT.
Pe Marte

Spațiu: Experții testează în Cipru echipamente pentru studiul rocilor de pe Marte

de I.B. HotNews.ro
Experții internaționali în geologie testează echipamente în Cipru pentru datarea rocilor de pe planeta Marte, care are o geologie similară cu cea a insulei mediteraneene, au declarat vineri oficialii științifici, citați de AFP.
Pollypill
Foto: Harvard

Science Report: Pollypill, o pilulă „inovatoare” și ieftină ar putea reduce atacurile cardiace și cerebrale cu 40%, arată un nou studiu

de A.Th.C. HotNews.ro
În ceea ce unii cercetători numesc „o abordare inovatoare a prevenției bolilor de inimă”, o pilulă (polypill) ieftină, împreună cu o aspirină, reduce accidentele cardiace și atacurile cerebrale cu 40%, conform unui articol publicat în New England Journal of Medicine. Cercetarea a fost prezentată și în sesiunile de vineri ale American Heart Association, informează CNN.
Barca microscopica
Foto: Universitatea Leiden

„Dragă, am micșorat copiii”?: Cercetătorii olandezi au creat cea mai mică barcă din lume

de S.J. HotNews.ro
Oamenii de știință au creat cea mai mică barcă din lume cu o dimensiune de doar 30 de micrometri lungime, atât de mică încât ar putea naviga pe un fir de păr uman, relatează CNN.
DESY, accelerator de particule Hamburg
Foto: www.desy.de

Oamenii de știință au măsurat cel mai rapid interval de timp în ”zeptosecunde”

de I.B. HotNews.ro
Oamenii de știință au măsurat cel mai scurt interval de timp înregistrat vreodată, urmărind cât durează ca lumină să străbată o moleculă de hidrogen, potrivit NBC News. Călătoria ultra-rapidă a durat 247 de zeptosecunde, potrivit unei echipe de cercetători germani, cu o zeptosecundă reprezentând o trilionime de miliardime de secundă.
Propagarea undelor
Foto: Queen Mary University

​Science News: Oamenii de știință au aflat viteza maximă a sunetului; nu s-au dus pe Jupiter, l-au simulat aici

de A.Th.C. HotNews.ro
O colaborare între universitatea Queen Mary din Londra, universitatea Cambridge și Institutul pentru Fizica Presiunilor Înalte din Troițk, Moscova, a descoperit cea mai mare viteză posibilă a sunetului. Rezultatul – aproape 36 km/secundă – este de două ori mai mare decât viteza sunetului în diamant, cel mai dur material din lume.
Roger Penrose (premiul Nobel) si Catalina Curceanu
Foto: Arhiva personala

INTERVIU Fizicianul român care a lucrat cu câștigătorul premiului Nobel. Cătălina Curceanu: „Roger Penrose are o teorie că Universul s-ar naște și ar muri continuu” / Ce spune despre Laserul de la Măgurele

de Ionuț Baiaș HotNews.ro
Cătălina Curceanu este prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare (Laboratori Nazionali di Frascati, Institul Național de Fizică nucleară Italia), a colaborat cu Roger Penrose, câștigătorul premiul Nobel pentru Fizica alături de Reinhard Genzel și Andrea Ghez. Cătălina Curceanu ne vorbește despre prietenia cu omul Penrose, despre studiul găurilor negre, cum este văzută cercetarea românească din Occident și despre ELI-NP. Fiind o pasionată de SF, literatură și filme, i-am lansat o provocare și am discutat despre temele mari din cele mai celebre producții SF.
Premiul Nobel pentru chimie 2020
Foto: NobelPrize.org

Premiul Nobel pentru Chimie 2020: Emmanuelle Charpentier și Jennifer Doudna, pentru lucrările din domeniul geneticii

de R.M. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru chimie a fost acordat miercuri lui Emmanuelle Charpentier (Franța) și Jennifer Doudna (SUA), două geneticiene care au creat "foarfecele molecular" capabil să modifice genele umane, un avans considerat revoluționar, scrie AFP.
Premiul Nobel pentru fizica 2020
Foto: Nobel Foundation

Premiul Nobel pentru fizică 2020: Roger Penrose (UK), Reinhard Genzel (Germania) și Andrea Ghez (SUA), pentru studiile privind găurile negre

de R.M. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru fizică 2020 a fost atribuit britanicului Roger Penrose, germanului Reinhard Genzel și americancei Andrea Ghez, trei pionieri în studiile privind găurile negre, anunță AFP.
Premiul Nobel pentru medicina 2020
Foto: nobelprize.org

UPDATE Premiul Nobel pentru medicina 2020 - britanicul Michael Houghton și americanii Harvey Alter și Charles Rice, pentru descoperirea virusului hepatitei C

de R.M. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru medicină a fost acordat luni britanicului Michael Houghton și americanilor Harvey Alter și Charles Rice, pentru „descoperirea virusului hepatitei C”, anunță AFP.
Time travel
Foto: Gulliver / Getty Images / Digi 24

Digi24: Călătoria în timp este teoretic posibilă, arată noile calcule ale cercetătorilor. Trecutul nu poate fi însă schimbat

de Digi24 Digi24.ro
Duminică, 4 Oct 2020 Science - Stiinte fundamentale
Călătoria în timp este posibilă pe baza legilor fizicii, conform noilor calcule ale cercetătorilor de la Universitatea din Queensland. Dar călătorii în timp nu ar putea modifica trecutul într-un mod măsurabil. „Viitorul va rămâne același”, spun aceștia.
Recoltare de plasma
Foto: AGERPRES

Utilizarea plasmei împotriva Covid-19: Ce se știe până acum despre eficiența și siguranța acestui tratament

de R.M. HotNews.ro
Statele Unite au autorizat în procedură de urgență transfuzia de plasmă sanguină de la persoanele vindecate de Covid-19 la pacienții internați. Este eficient acest tratament și lipsit de pericole? Autorizarea sa a fost mai degrabă o decizie politică? Ce se știe până acum despre acest tratament, într-un material realizat de AFP.
Laserul de la Magurele camera experimente

Laserul de la Măgurele: A fost tras primul puls laser de 10 PW

Miercuri, 19 Aug 2020 Science - Stiinte fundamentale
Miercuri a fost tras primul puls laser de 10 PW prin sistemul de transport de la ELI-NP în timpul unui test de anduranta. În timpul unei ore au fost trase 10 pulsuri de 3PW, 10 pulsuri de 7 PW, 3 pulsuri de 8 PW și 10 pulsuri de 10 PW, anunță cercetătorul Ioan Dancuș pe pagina sa de Facebook.
Iter

VIDEO A început asamblarea imensului reactor de fuziune nucleară al proiectului internațional ITER

de R.M. HotNews.ro
Un imens puzzle a început marți în sudul Franței, prin lansarea asamblării reactorului proiectului Iter, un program internațional care vizează producerea de energie plecând de la fuziunea nucleară, reacția care alimentează soarele, scrie AFP.
Imaginea unui tetracuarc cu compunere neobisnuita
Foto: CERN

La CERN a fost descoperită în premieră o nouă particulă exotică

de Vlad Barza HotNews.ro
Experimentul Large Hadron Collider beauty (LHCb) de la CERN a descoperit o nouă particulă exotică, un tetracuarc cu o compoziție nemaivăzută, lucrarea fiind prezentată în premieră miercuri, la un seminar online. Descoperirea poate ajuta fizicienii să înțeleagă mai bine în ce mod cuarcii își crează legături și formează particule compuse precum protonii și neutronii, care se găsesc în nucleul atomului.

Bancul zilei: În ce mai crede un bărbat dezamăgit de politică