STIINTE FUNDAMENTALE

Premiul Nobel pentru Chimie 2017: Jacques Dubochet (Elvetia), Joachim Frank (USA) si Richard Henderson (Marea Britanie)

de R.M. HotNews.ro
Jacques Dubochet (Elvetia), Joachim Frank (USA) si Richard Henderson (Marea Britanie) au fost recompensati miercuri cu premiul Nobel pentru Chimie 2017, pentru dezvoltarea crio-microscopiei electronice, o metoda revolutionara de studiere a moleculelor, anunta AFP.
undele gravitationale

UPDATE Premiul Nobel pentru fizica 2017: Rainer Weiss, Barry Barish si  Kip Thorne, pentru contributia decisiva la observarea undelor gravitationale

de R.M. HotNews.ro
Trei astrofizicieni americani, Rainer Weiss, Barry Barish si Kip Thorne, au primit marti premiul Nobel pentru Fizica pentru contributia decisiva la observarea undelor gravitationale, deschizand astfel o noua fereastra pentru cunoasterea Universului, scrie AFP.
Cel mai vechi manuscris ce contine cifra 0
Foto: bodleian.ox.ac.uk

Universitatea Oxford: Simbolul zero este cu jumatate de mileniu mai vechi decat se credea

de G.S. HotNews.ro
Sâmbătă, 16 Sept 2017 Science - Stiinte fundamentale
Cea mai veche dovada a utilizarii simbolului zero apare pe un celebru manuscris indian a carui vechime a fost devansata cu o jumatate de mileniu, in urma unor noi operatiuni de datare, informeaza France Presse, citata de Agerpres
Foto: CERN

O noua particula a materiei a fost descoperita de marele accelerator de particule LHC: Xicc++

de R.M. HotNews.ro
O noua particula formata din trei quarci, cele mai mici 'caramizi' ale materiei cunoscute, a fost descoperita la acceleratorul de hadroni LHC, a anuntat joi CERN, organizatia europeana pentru cercetari nucleare, potrivit AFP.
Vaccin

Dependentii de heroina ar putea fi tratati cu ajutorul unui simplu vaccin

de Ariana Lazurca HotNews.ro
Un vaccin care ar putea fi utilizat pentru a trata dependenta de heroina ar putea fi lansat in curand, dupa ce a fost testat cu succes pe primate, scrie iflscience.com. Vaccinul, care a fost dezvoltat la Institutul de Cercetare Scripps (TSRI) blocheaza starea euforica pe care ti-o ofera consumul de heroina si s-a dovedit a fi eficace timp de opt luni dupa administrare.
Ilustratie din lucrarea publiata in Nature
Foto: Nature

​VIDEO Cele mai vechi oase de Homo sapiens descoperite pun la indoiala istoria evolutiei umane asa cum era cunoscuta pana acum

de Vlad Barza HotNews.ro
Originile Homo sapiens sunt cu peste 100.000 de ani mai vechi decat se crede, arata cercetarile asupra unor oase descoperite intr-un sit arheologic din Maroc. "Se credea ca leaganul umanitatii a fost in estul Africii, acum 200.000 de ani, insa datele noastre arata ca Homo sapiens s-a raspandit pe intregul continent african acum 300.000 de ani", spune Jean-Jacques Hublin, liderul proiectului arheologic. Cele mai vechi fosile descoperite si datate cu siguranta erau pana acum din situl etiopian Omo Kibish si apartin unor oameni care au trait acum 195.000 de ani.

Fizicieni americani afirma ca au creat un fluid cu masa negativa

Miercuri, 19 Apr 2017 Science - Stiinte fundamentale
Fizicienii au reusit sa creeze un fluid cu "masa negativa", care accelereaza inainte atunci cand este impins inapoi, scrie BBC.
Descoperirea a 5 particule subatomice la CERN - reconstitutire
Foto: LHCb collaboration

Acceleratorul de particule de la CERN a identificat 5 noi particule subatomice

de Corina Ionel HotNews.ro
Echipa de cercetatori de la Large Hadron Collider beauty experiment (LHCb), din cadrul CERN, a anuntat descoperirea unui nou sistem de 5 particule subatomice, intr-o singura analiza. Descoperirea este exceptionala avand in vedere ca observarea a cinci noi stari de o data este un eveniment unic, anunta Organizatia Europeana pentru Cercetare Nucleara.
Portalul dintre modelul clasic si fizica intunecata
Foto: Institute for Basic Science

Fizicienii teoreticieni sugereaza ca ar putea exista un portal care sa lege modelul standard de fizica intunecata

de Corina Ionel HotNews.ro
Fizicienii teoreticieni au propus o noua ipoteza care intentioneaza sa conecteze lumea vizibila a fizicii cu fortele ascunse ale Universului: ce ar fi daca ar exista un portal care sa uneasca modelul standard din fizica clasica cu materia intunecata si energia intunecata? Portalurile reprezinta incercarea fizicienilor de a explica cum aceste doua lumi aparent separate interactioneaza pentru a forma lumea in care traim, in conditiile in care modelul standard nu poate explica tot ceea ce vedem in Univers.
Simulare cu inventia cercetatorilor din Franta

​VIDEO O echipa de cercetatori din Franta condusa de Nicolas Giuseppone a inventat "cutia de viteze moleculara" care poate controla nanomasinile. Funeriu, colaborator la inventie

de Red. Stiri HotNews.ro
Nanomasinile, a caror descoperire a fost recompensata cu Premiul Nobel in Chimie in 2016, permit realizarea lucrului mecanic la cele mai mici dimensiuni. Problema majora la manipularea nanomasinilor era ca motoarele moleculare pot functiona doar intr-o singura directie. O inventie a mai multor cercetatori francezi, la care a colaborat si Daniel Funeriu, fost ministru al Educatiei, va permite controlarea masinilor moleculare cu o precizie similara unei cutii de viteze.
Large Hadron Collider
Foto: CERN

Un fizician explica cum acceleratorul de particule de la Geneva a infirmat existenta fantomelor

de I.C. HotNews.ro
Acceleratorul de particule de la Geneva ar putea fi unul dintre cele mai impresionante experimente stiintifice din lume de la aceasta data. In Large Hadron Collider (LHC) de la CERN, protonii sunt accelerati pana la viteze apropiate de viteza lumini si apoi loviti unul de altul. Cercetatori din intreaga lume urmaresc aceste coliziuni subatomice si inregistreaza ce se intampla. Pana acum, au asistat la crearea plasmei quark-gluon (cea mai densa materie care exista in afara gaurilor negre), au gasit dovezi impotriva supersimetriei si au descoperit bosonul Higgs, un rezultat care a fost premiat cu un Nobel pentru fizica.
Foto: CERN

Un prim pas in a explica de ce universul este format din planete si stele: Cercetatorii de la CERN au gasit mici diferente intre particulele de materie si rivalii lor de antimaterie

de I.C. HotNews.ro
Un nou rezultat obtinut in urma unui nou experiment realizat in acceleratorul de particule de la Geneva, CERN, ar putea contribui la gasirea unei explicatii la enigma formarii universul nostru din materie si nu antimaterie, informeaza Symmetry Magazine. Cosmologii propun ca Big Bang-ul a produs o cantitate egala de materie si antimaterie, ceea ce reprezinta o enigma, pentru ca materia si antimateria se anihileaza atunci cand intra in contact, formand energie pura. Fizica particulelor cauta diferentele minuscule dintre materie si antimaterie, ceea ce ar putea explica de ce universul nostru este format din planete si stele, si nu dintr-un amalgam de lumina si energie.
Boom sonic de lumina
Foto: Jinyang Liang si Lihong V. Wang

Oamenii de stiinta au filmat, in premiera, un "boom sonic" creat de lumina

de I.C. HotNews.ro
Cercetatorii au filmat, in premiera, un "boom sonic" creat de lumina - cunoscut oficial sub numele de con Mach fotonic - folosind un nou tip de camera cu viteza foarte mare ce poate capta 100 de miliarde de cadre pe secunda, scrie Science Alert.

A murit Vera Rubin, astrofiziciana care a dezvaluit materia neagra in Univers

de R.M. HotNews.ro
Astrofiziciana americana Vera Rubin, care a relevat existenta materiei negre, unul dintre marile mistere ale Universului, a murit duminica la Princeton (nord-est), la varsta de 88 de ani, scrie AFP.
Statia Spatiala Internationala

de Ariana Lazurca HotNews.ro
Oamenii de stiinta sustin ca este posibil sa fi gasit cauza principala a problemelor de vedere care ii afecteaza pe unii astronauti, dupa ce cativa au inceput sa acuze vedere neclara dupa mai multe misiuni in spatiu, alaturi de alte modificari de natura fizica, potrivit BBC.
Foto: CERN

Un pariu asupra unei teorii mult iubite a fizicii ar putea ajunge in curand la scadenta

Sâmbătă, 19 Nov 2016 Science - Stiinte fundamentale
In 1994, intr-o seara calduroasa de vara din Erice, Sicilia, doi fizicieni au pus un pariu pe una dintre legile naturii, relateaza The Economist. Pariul, facut intre Kenneth Lane si David Gross, viza supersimetria, sau "Susy" pe scurt, o teorie care postuleaza ca toate particulele fundamentale au echivalente supersimetrice, mai grele, numite sparticule.
Masa rotunda ICPE-CA
Foto: ICPE-CA

Jocul, element in abordarea unei teme de cercetare stiintifica. Fizicianul Dorin Peonariu (IFIN): Ne jucam cu modelele dezvoltate de noi sau de catre altii, adevarul final il da experimentul

de I.C. HotNews.ro
Cercetarea stiintifica este un joc cu modele dezvoltate, deja existente sau realizat de cercetator, iar cu ajutorul acestor modele se poate aproxima realitatea fizica, insa "adevarul final il da experimentul", le-a spus joi fizicianul Dorin Poenariu de la  Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara (IFIN) tinerilor  olimpici prezenti la masa rotunda "Joc si cercetare", organizata de Institutul National de Cercetare - Dezvoltare pentru Inginerie Electrica (ICPE-CA). Directorul general al institutului Wilhelm Kappel a aratat ca cercetarea trebuie inteleasa ca un joc facut din pasiune, un joc care are reguli, ca oricare altul, si anume teoremele stiintifice.

Universitatea Babes-Bolyai a lansat, in premiera nationala, un proiect de reducere a poluarii cu radon

de I.C. HotNews.ro
Universitatea Babes-Bolyai (UBB) din Cluj Napoca a lansat vineri un proiect care are ca scop dezvoltarea unor sisteme de reducere a expunerii populatiei la radon, gaz radioactiv considerat a avea un rol important in producerea cancerului bronho-pulmonar, dar si a leucemiei, informeaza Mediafax. Radonul este un gaz radioactiv natural care se degaja din interiorul solului si se infiltreaza in case prin structura de rezistenta sau prin crapaturile placii, catre sol, avand un nivel mai crescut al concentratiei in apartamentele sau salile aflate la demisolul sau parterul cladirilor, dupa cum explica managerul acestui proiect, Alexandra Cucos Dinu.
Premiul Nobel
Foto: Facebook

Premiul Nobel pentru Chimie, acordat cercetatorilor Sauvage, Stoddart si Feringa pentru crearea unor molecule a caror miscare poate fi controlata

de I.C. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru Chimie a fost acordat miercuri cercetatorilor ean-Pierre Sauvage (francez), J. Fraser Stoddart (britanic) și Bernard L. Feringa (olandez), pentru crearea unor molecule a caror miscare poate fi controlata, relateaza AFP.

Premiul Nobel pentru fizica, primit de trei cercetatori britanici pentru studierea starilor neobisnuite ale materiei

de G.S. HotNews.ro
Cercetatorii britanici David Thouless, Duncan Haldane si Michael Kosterlitz au castigat premiul Nobel pentru fizica pentru studiile privind starile neobisnuite ale materiei, cum sunt cele din superconductori, transmite Reuters.

Bancul zilei: Cum stiu rabinii tot ce face Trump