STIINTE FUNDAMENTALE
Foto: CERN

Un prim pas in a explica de ce universul este format din planete si stele: Cercetatorii de la CERN au gasit mici diferente intre particulele de materie si rivalii lor de antimaterie

de I.C. HotNews.ro
Un nou rezultat obtinut in urma unui nou experiment realizat in acceleratorul de particule de la Geneva, CERN, ar putea contribui la gasirea unei explicatii la enigma formarii universul nostru din materie si nu antimaterie, informeaza Symmetry Magazine. Cosmologii propun ca Big Bang-ul a produs o cantitate egala de materie si antimaterie, ceea ce reprezinta o enigma, pentru ca materia si antimateria se anihileaza atunci cand intra in contact, formand energie pura. Fizica particulelor cauta diferentele minuscule dintre materie si antimaterie, ceea ce ar putea explica de ce universul nostru este format din planete si stele, si nu dintr-un amalgam de lumina si energie.
Boom sonic de lumina
Foto: Jinyang Liang si Lihong V. Wang

Oamenii de stiinta au filmat, in premiera, un "boom sonic" creat de lumina

de I.C. HotNews.ro
Cercetatorii au filmat, in premiera, un "boom sonic" creat de lumina - cunoscut oficial sub numele de con Mach fotonic - folosind un nou tip de camera cu viteza foarte mare ce poate capta 100 de miliarde de cadre pe secunda, scrie Science Alert.

A murit Vera Rubin, astrofiziciana care a dezvaluit materia neagra in Univers

de R.M. HotNews.ro
Astrofiziciana americana Vera Rubin, care a relevat existenta materiei negre, unul dintre marile mistere ale Universului, a murit duminica la Princeton (nord-est), la varsta de 88 de ani, scrie AFP.
Statia Spatiala Internationala

de Ariana Lazurca HotNews.ro
Oamenii de stiinta sustin ca este posibil sa fi gasit cauza principala a problemelor de vedere care ii afecteaza pe unii astronauti, dupa ce cativa au inceput sa acuze vedere neclara dupa mai multe misiuni in spatiu, alaturi de alte modificari de natura fizica, potrivit BBC.
Foto: CERN

Un pariu asupra unei teorii mult iubite a fizicii ar putea ajunge in curand la scadenta

Sâmbătă, 19 Nov 2016 Science - Stiinte fundamentale
In 1994, intr-o seara calduroasa de vara din Erice, Sicilia, doi fizicieni au pus un pariu pe una dintre legile naturii, relateaza The Economist. Pariul, facut intre Kenneth Lane si David Gross, viza supersimetria, sau "Susy" pe scurt, o teorie care postuleaza ca toate particulele fundamentale au echivalente supersimetrice, mai grele, numite sparticule.
Masa rotunda ICPE-CA
Foto: ICPE-CA

Jocul, element in abordarea unei teme de cercetare stiintifica. Fizicianul Dorin Peonariu (IFIN): Ne jucam cu modelele dezvoltate de noi sau de catre altii, adevarul final il da experimentul

de I.C. HotNews.ro
Cercetarea stiintifica este un joc cu modele dezvoltate, deja existente sau realizat de cercetator, iar cu ajutorul acestor modele se poate aproxima realitatea fizica, insa "adevarul final il da experimentul", le-a spus joi fizicianul Dorin Poenariu de la  Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara (IFIN) tinerilor  olimpici prezenti la masa rotunda "Joc si cercetare", organizata de Institutul National de Cercetare - Dezvoltare pentru Inginerie Electrica (ICPE-CA). Directorul general al institutului Wilhelm Kappel a aratat ca cercetarea trebuie inteleasa ca un joc facut din pasiune, un joc care are reguli, ca oricare altul, si anume teoremele stiintifice.

Universitatea Babes-Bolyai a lansat, in premiera nationala, un proiect de reducere a poluarii cu radon

de I.C. HotNews.ro
Universitatea Babes-Bolyai (UBB) din Cluj Napoca a lansat vineri un proiect care are ca scop dezvoltarea unor sisteme de reducere a expunerii populatiei la radon, gaz radioactiv considerat a avea un rol important in producerea cancerului bronho-pulmonar, dar si a leucemiei, informeaza Mediafax. Radonul este un gaz radioactiv natural care se degaja din interiorul solului si se infiltreaza in case prin structura de rezistenta sau prin crapaturile placii, catre sol, avand un nivel mai crescut al concentratiei in apartamentele sau salile aflate la demisolul sau parterul cladirilor, dupa cum explica managerul acestui proiect, Alexandra Cucos Dinu.
Premiul Nobel
Foto: Facebook

Premiul Nobel pentru Chimie, acordat cercetatorilor Sauvage, Stoddart si Feringa pentru crearea unor molecule a caror miscare poate fi controlata

de I.C. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru Chimie a fost acordat miercuri cercetatorilor ean-Pierre Sauvage (francez), J. Fraser Stoddart (britanic) și Bernard L. Feringa (olandez), pentru crearea unor molecule a caror miscare poate fi controlata, relateaza AFP.

Premiul Nobel pentru fizica, primit de trei cercetatori britanici pentru studierea starilor neobisnuite ale materiei

de G.S. HotNews.ro
Cercetatorii britanici David Thouless, Duncan Haldane si Michael Kosterlitz au castigat premiul Nobel pentru fizica pentru studiile privind starile neobisnuite ale materiei, cum sunt cele din superconductori, transmite Reuters.
CERN, vedere de sus
Foto: CERN

VIDEO Securitatea CERN, compromisa dupa difuzarea unei inregistrari video stanjenitoare

de I.C. HotNews.ro
Centrul European pentru Cercetare Nucleara (CERN) a deschis o ancheta interna dupa difuzarea inregistrarii video care parodiaza sacrificiul uman, filmata aparent in timpul noptii in campusul sau, ceea ce ridica serioase semne de intrebare asupra securitatii celui mai mare laborator stiintific din lume, relateaza AFP.

Particula X: sfarsitul mirajului

de I.B. HotNews.ro
Misterioasa ipotetica particula X, despre care se spunea ca ar putea elucida misterul materiei intunecate si a carei descoperire "iminenta" urma sa fie anuntata de CERN, conform primelor speculatii aparute in presa in luna decembrie a anului trecut, nu a fost descoperita, conform unui material publicat de Liberation si preluat de Agerpres.
Romania la CERN
Foto: CERN

Romania devine membra a Organizatiei Europene pentru Cercetari Nucleare (CERN)

de Vlad Barza HotNews.ro
CERN, organizatia celebra pentru uriasul accelerator de particule care a gasit bosonul Higgs, a anuntat ca primeste Romania in randul membrilor sai, tara noastra fiind a 22-a care se alatura Conventiei. Pentru Romania avantajele sunt legate de faptul ca mai multi cercetatori vor putea lucra in Elvetia si aprobarile de munca pot fi obtinute mai usor.

Cea mai lunga demonstratie matematica realizata vreodata: Un om ar avea nevoie de 10 miliarde de ani pentru a o citi

de R.M. HotNews.ro
Ar fi nevoie de 10 miliarde de ani pentru ca o fiinta umana sa o poata citi: cea mai lunga demonstratie matematica realizata vreodata pentru a rezolva o problema a fost prezentata vineri in Franta, anunta Centrul National de Cercetari Stiintifice (CNRS), citat de AFP.

Descoperire in premiera a unor profesori de fizica de la Universitatea 'Alexandru Ioan Cuza' din Iasi

de I.C. HotNews.ro
Un grup de profesori de la Facultatea de Fizica a Universitatii 'Alexandru Ioan Cuza' din Iasi, in colaborare cu cercetatori de la universitatile Orsay si Rennes (Franta), au reusit sa demonstreze, in premiera, modul de comutare a moleculelor din cristale magnetice moleculare cu tranzitie de spin, informeaza Agerpres.
Zahi Hawass
Foto: dhawass.com

Arheologii se contrazic pe tema camerelor secrete din mormantul lui Tutankhamon

de Vlad Barza HotNews.ro
​Arheologii reuniti duminica la Cairo au dezbatut si s-au contrat pe teoria conform careia mormantul lui Tutankhamon ascunde doua camere secrete in care s-ar gasi mumia reginei Nefertiti si o uriasa comoara. Teoria este sustinuta de egiptologul britanic Nicholas Reeves, insa cel mai cunoscut arheolog egiptean, Zahi Hawass, se indoieste ca cele doua camere vor aduce descoperiri uimitoare. In martie, fostul ministru egiptean pentru antichitati declara ca autoritatile egiptene sunt sigure in proportie de "90% ca mormantul faraonului copil Tutankhamon detine comori ascunse, fiindca un radar a reperat doua spatii goale in spatele zidurilor groase.
undele gravitationale

Cercetatorii care au detectat undele gravitationale, premiati cu 3 milioane dolari

de I.C. HotNews.ro
Cercetatorii care au detectat, in premiera, undele gravitationale, confirmand o predictie importanta a teoriei relativitatii generale enuntata de Albert Einstein in 1915, vor imparti Special Breakthrough Prize, in valoare de 3 milioane de dolari, a anuntat comitetul de selectie a premiului, potrivit Reuters.

​Un satelit francez, trimis pe orbita pentru a gasi o bresa in teoria lui Einstein

Miercuri, 20 Apr 2016 Science - Stiinte fundamentale
Doi sateliti urmeaza sa fie lansati vineri din Guyana franceza, de o racheta ruseasca Soyuz, pentru a efectua doua misiuni ambitioase ale Europei: unul dintre ei va supraveghea Terra cu ajutorul unui radar, iar celalalt va incerca sa sfideze un principiu al teoriei lui Einstein, informeaza AFP.
Foto: CERN

Surescitare mare in lumea fizicii, datele CERN sugereaza descoperirea unei noi particule: "Daca se dovedeste a fi adevarat, este de gradul zece pe scara Richter a fizicii"

de G.S. HotNews.ro
Cand sute de fizicieni s-au adunat saptamana aceasta in La Thuile, un vechi oras minier din inima Alpilor italieni, o scurta si simpla intrebare plutea in aerul rece si proaspat: “este adevarat”, scrie The Guardian.
Andrew Wile, premiat pentru rezolvarea Ultimei Teoreme Fermat

Profesor de la Oxford, premiat cu 500.000 de lire pentru ca a rezolvat o problema de matematica veche de trei secole

Miercuri, 16 Mar 2016 Science - Stiinte fundamentale
Un profesor de la Universitatea Oxford a castigat un premiu de 500.000 de lire sterline pentru rezolvareaunui mister matematic vechi de trei secole, moment ce a fost descris ca un "moment epocal” pentru stiinta, scrie The Telegraph.
Prima detectare directa a undelor gravitationale

UPDATE Fizicienii anunta prima detectare directa a undelor gravitationale: Putem auzi Universul

de R.M. HotNews.ro
Echipe internationale de cercetatori au anuntat joi prima detectare directa a undelor gravitationale, un avans major care deschide o noua fereastra spre misterele universului, scrie AFP. Aceasta descoperire, care vine dupa mai multe decenii de eforturi, confirma o predictie importanta a teoriei relativitatii generale enuntata de Albert Einstein in 1915.

Bancul zilei: Cu masina la reparat