STIINTE FUNDAMENTALE
Manuscrise Albert Einstein
Foto: christies.com

VIDEO Calculele făcute de Einstein pentru teoria relativității, vândute pentru o sumă record

de G.S. HotNews.ro
Miercuri, 24 Nov 2021 Science - Stiinte fundamentale
Un manuscris cu calculele făcute de Albert Einstein în timp ce încerca să formuleze teoria relativității a fost vândut la licitație pentru 11 milioane de euro, scrie BBC.
Pagini ale manuscrisului lui Einstein scos la licitatie
Foto: christies.com

Un manuscris rar al lui Albert Einstein a fost scos marți la licitație la Paris / Suma-record pentru care ar putea fi vândut acesta

de S.J. HotNews.ro
Un manuscris rar de 54 de pagini scris împreună de Albert Einstein și inginerul Michele Besso, un apropiat al său, în care cei doi pun bazele faimoasei teorii a relativității generale va fi scoasă la licitație marți la Paris, relatează Live Science.
Balena cu cocoasa
Foto: pixabay.com

Balenele mănâncă de trei ori mai mult decât credeau oamenii de știință

de I.B. HotNews.ro
Balenele cu fanoane– care se hrănesc cu krill, pești, zooplancton și calamari prin filtrarea apei de mare prin structurile lor speciale din gura – pot consuma de până la trei ori mai multă pradă decât se estimase anterior, a arătat un nou studiu, citat de Live Science.
Recuperarea la sol a capsulei Chang’e
Foto: Xinhua

Rocile de pe Lună aduse de China sunt mai tinere decât mostrele Apollo și nimeni nu știe de ce

de I.B. HotNews.ro
Noile analize ale rocilor lunare aduse pe Pământ de misiunea chineză Chang'e 5 confirmă faptul că activitatea vulcanică a avut loc mai târziu decât se știa anterior, dar adâncesc și misterele din jurul acelei activități, potrivit Live Science.
Arrakis, model climatic
Foto: Climate Archive

Dune: Oameni de știință au efectuat o simulare a climei de pe planeta deșertică Arrakis, pentru a verifica dacă ar fi locuibilă

de A.Th.C. HotNews.ro
Experți în modelarea climatică au simulat condițiile de pe Arrakis ca să verifice dacă oamenii ar putea trăi cu adevărat acolo ca personajele lui Frank Herbert din seria epică de romane științifico-fantastice. Confruntarea imaginației scriitorului cu un model climatic real este prezentată de The Conversation.
Diagramele cu raspunsurile
Foto: IFL Science

VIDEO Un Youtuber a închiriat un elicopter pentru a răspunde unei probleme controversate de fizică

de S.J. HotNews.ro
La testele de fizică mereu există unele întrebări care ne pot lăsa perplecși deși răspunsul poate părea destul de simplu. Un Youtuber a decis să pună capăt controverselor declanșate de o astfel de întrebare și a închiriat un elicopter pentru a lămuri definitiv problema, relatează IFL Science.
Benjamin List si David MacMillan
Foto: Nobel Foundation

Premiul Nobel pentru Chimie a fost acordat în 2021 lui Benjamin List (Germania) și David MacMillan (SUA)

de S.J. HotNews.ro
Benjamin List (Germania) și David MacMillan (SUA) au câștigat Premiul Nobel pentru Chimie în 2021 pentru dezvoltarea organo-catalizei asimetrice.
Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann si Giorgio Parisi
Foto: NobelPrize.org

Premiul Nobel pentru Fizică din 2021 a fost câștigat de Klaus Hasselmann, Syukuro Manabe și Giorgio Parisi / Jumătate din premiu a fost acordat pentru modelarea schimbărilor climatice

de S.J. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru Fizică a fost câștigat în 2021 de către Klaus Hasselmann, Syukuro Manabe și Giorgio Parisi pentru „contribuțiile lor revoluționare la înțelegerea noastră asupra sistemelor fizice complexe”.
Testare ADN
Foto: airforcemedicine.af.mil

Descoperire surprinzătoare: În lumea modernă procentul relațiilor între veri e cu 7% mai mare decât la oamenii preistorici

de N.O. HotNews.ro
Sâmbătă, 18 Sept 2021 Science - Stiinte fundamentale
Relațiile sexuale între rude sunt o practică pe care persoanele le leagă cel mai adesea de trecutul îndepărtat și de oamenii preistorici. Cu toate acestea, un studiu genetic nou arată că doar trei la sută dintre oamenii preistorici erau descendenții unor verișori. Pentru comparație, cercetătorii spun că astăzi procentul relațiilor între indivizi înrudiți este de 10 la sută, relatează Study Finds.
Procesorul Sycamore al Google
Foto: CNET / Rocco Ceselin

„Cristalul timpului” realizat cu ajutorul computerul cuantic Google ar putea schimba fizica pentru totdeauna

de Ionuț Baiaș HotNews.ro
Cercetătorii care lucrează în parteneriat cu Google s-ar fi putut folosi de computerul cuantic al gigantului tehnologic pentru a crea o fază complet nouă a materiei - un cristal al timpului, potrivit Live Science.
Ora de matematica
Foto: Wavebreak / Profimedia Images

Science Explained: „Vrei să faci bani? Fă-te matematician! Vorbesc serios”, spune un profesor emerit

de A.Th.C. HotNews.ro
Mergând pe o stradă comercială ești bombardat de imagini care te-ar putea face să regreți că nu ești bancher, manager de supermarket sau restaurant cu fast food și multe altele. Este ușor de imaginat atunci că matematica nu este importantă pentru lumea de azi, scrie profesorul emerit Ian Stewart dela Universitatea Warwick în BBC Science Focus Magazine.
Michio Kaku
Foto: Flickr

Fizicianul Michio Kaku explică „pasul uriaș către Sfântul Graal” al energiei anunțat săptămâna aceasta: „Combustibilul este apa de mare”

de S.J. HotNews.ro
Fizicianul teoretician Michio Kaku a descris experimentul recent de fuziune nucleară de la Laboratorul Național Lawrence Livermore din Statele Unite drept „un paș uriaș către Sfântul Graal al cercetărilor privind energia”, relatează CNBC.
Constanta matematica Pi
Foto: Jamie Stead / Panthermedia / Profimedia Images

Cercetătorii au calculat un număr uluitor de zecimale ale lui Pi, stabilind un nou record mondial

de S.J. HotNews.ro
O echipă de cercetători elvețieni de la Universitatea de Științe Aplicate Graubuenden a stabilit un nou record pentru calcularea constantei matematice Pi, relatează IFL Science.
Casalotii au invatat sa fure prada pescarilor
Foto: Captura BBC

Cașaloții, animalele cu cel mai mare creier de pe Pământ

de A.B. HotNews.ro
Cașaloții (sperm whales/physeter macrocephalus) sunt cele mai mari balene cu dinți, cu un cap enorm și cel mai mare creier dintre toate animalele de pe Pământ. Cașaloții sunt singura specie care mai este în viață din genul Physeter și sunt mai apropriați delfinilor decât balenelor, scrie Livescience.
urangutan

Urangutanii sunt capabili să utilizeze în mod spontan un ciocan pentru a sparge nuci

de N.O. HotNews.ro
Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Stiinte fundamentale
Urangutanii şi-au câştigat deja o reputaţie datorită remarcabilei lor dexterităţi fizice care îi ajută să se deplaseze cu uşurinţă prin zonele dens împădurite, însă o echipă de cercetători germani a anunţat că lista impresionantă de abilităţi ale acestor vieţuitoare poate fi completată, mai nou, cu spargerea nucilor cu ajutorul unui ciocan, relatează DPA miercuri, potrivit Agerpres.
Constiinta umana ar putea fi explicata de fractalii cuantici
Foto: Adam Gray / SWNS / Profimedia Images

Ar putea fizica cuantică să explice conștiința umană? Un nou studiu revine la o teorie controversată propusă în urmă cu trei decenii de câștigătorul Premiului Nobel pentru Fizică de anul trecut

de S.J. HotNews.ro
Una dintre cele mai importante întrebări la care știința nu are un răspuns este cea privind aparița conștiinței. În anii 1990, cu mult înainte să câștige Premiul Nobel pentru descoperirea sa privind găurile negre anul trecut, fizicianul Roger Penrose a făcut echipă cu un anestezist american pentru a propune o soluție îndrăzneață la această enigmă, relatează SciTechDaily.
Atomi mariti de 100 de milioane de ori
Foto: cornell.edu

Măriți de 100 de milioane de ori: Iată imaginea unor atomi la cea mai înaltă rezoluție capturată vreodată

de I.B. HotNews.ro
Cercetătorii de la Universitatea Cornell au capturat un eșantion de atomi dintr-un cristal în trei dimensiuni și l-au mărit de 100 de milioane de ori, dublând rezoluția care a câștigat un record mondial Guinness în 2018. Munca lor ar putea ajuta la dezvoltarea materialelor pentru proiectarea unor telefoane și computere mai puternice și mai eficiente, alte electronice, precum și baterii de lungă durată, scrie Scientific American. ”Mă uit la un atom din imagine și îmi ia câteva secunde. Dacă aș face asta cu fiecare atom din corpul meu, ar trebui să trăiesc de miliarde de ori vârsta întregului univers să sfârșesc această sarcină!”, explică fizianul Cristian Presură.
Leonardo da Vinci

Science Report: Au fost identificați 14 descendenți în viață ai lui Leonardo da Vinci

de A.Th.C. HotNews.ro HotNews.ro
Ei pot pretinde justificat că sunt urmașii marelui Leonardo, conform unui studiu al arborelui genealogic al geniului Renașterii. Descoperirea, publicată în revista „Human Evolution” și citată de NBC News, le poate permite istoricilor să reconstituie genomul lui da Vinci, ajutându-i să „exploreze științific rădăcinile geniului său”.
Creierul neobosit
Foto: Captura BBC

Science Weekend: 10 tehnologii revoluționare ale anului 2021

de A.Th.C. HotNews.ro
Sunt două decenii de când MIT Technology Review face selecția celor mai importante tehnologii ale anului. Unele, ca vaccinurile mARN, ne schimbă de pe acum viețile, în timp ce altora le vor mai trebui câțiva ani. Explorându-le, puteți arunca o privire în viitorul nostru colectiv.
Colectia de documente si obiecte care i-au apartinut profesorului Stephen Hawking vor fi expuse in Marea Britanie