STIINTE FUNDAMENTALE
Testare ADN
Foto: airforcemedicine.af.mil

Descoperire surprinzătoare: În lumea modernă procentul relațiilor între veri e cu 7% mai mare decât la oamenii preistorici

de N.O. HotNews.ro
Relațiile sexuale între rude sunt o practică pe care persoanele le leagă cel mai adesea de trecutul îndepărtat și de oamenii preistorici. Cu toate acestea, un studiu genetic nou arată că doar trei la sută dintre oamenii preistorici erau descendenții unor verișori. Pentru comparație, cercetătorii spun că astăzi procentul relațiilor între indivizi înrudiți este de 10 la sută, relatează Study Finds.
Procesorul Sycamore al Google
Foto: CNET / Rocco Ceselin

„Cristalul timpului” realizat cu ajutorul computerul cuantic Google ar putea schimba fizica pentru totdeauna

de Ionuț Baiaș HotNews.ro
Cercetătorii care lucrează în parteneriat cu Google s-ar fi putut folosi de computerul cuantic al gigantului tehnologic pentru a crea o fază complet nouă a materiei - un cristal al timpului, potrivit Live Science.
Ora de matematica
Foto: Wavebreak / Profimedia Images

Science Explained: „Vrei să faci bani? Fă-te matematician! Vorbesc serios”, spune un profesor emerit

de A.Th.C. HotNews.ro
Mergând pe o stradă comercială ești bombardat de imagini care te-ar putea face să regreți că nu ești bancher, manager de supermarket sau restaurant cu fast food și multe altele. Este ușor de imaginat atunci că matematica nu este importantă pentru lumea de azi, scrie profesorul emerit Ian Stewart dela Universitatea Warwick în BBC Science Focus Magazine.
Michio Kaku
Foto: Flickr

Fizicianul Michio Kaku explică „pasul uriaș către Sfântul Graal” al energiei anunțat săptămâna aceasta: „Combustibilul este apa de mare”

de S.J. HotNews.ro
Fizicianul teoretician Michio Kaku a descris experimentul recent de fuziune nucleară de la Laboratorul Național Lawrence Livermore din Statele Unite drept „un paș uriaș către Sfântul Graal al cercetărilor privind energia”, relatează CNBC.
Constanta matematica Pi
Foto: Jamie Stead / Panthermedia / Profimedia Images

Cercetătorii au calculat un număr uluitor de zecimale ale lui Pi, stabilind un nou record mondial

de S.J. HotNews.ro
O echipă de cercetători elvețieni de la Universitatea de Științe Aplicate Graubuenden a stabilit un nou record pentru calcularea constantei matematice Pi, relatează IFL Science.
Casalotii au invatat sa fure prada pescarilor
Foto: Captura BBC

Cașaloții, animalele cu cel mai mare creier de pe Pământ

de A.B. HotNews.ro
Cașaloții (sperm whales/physeter macrocephalus) sunt cele mai mari balene cu dinți, cu un cap enorm și cel mai mare creier dintre toate animalele de pe Pământ. Cașaloții sunt singura specie care mai este în viață din genul Physeter și sunt mai apropriați delfinilor decât balenelor, scrie Livescience.
urangutan

Urangutanii sunt capabili să utilizeze în mod spontan un ciocan pentru a sparge nuci

de N.O. HotNews.ro
Miercuri, 11 Aug 2021 Science - Stiinte fundamentale
Urangutanii şi-au câştigat deja o reputaţie datorită remarcabilei lor dexterităţi fizice care îi ajută să se deplaseze cu uşurinţă prin zonele dens împădurite, însă o echipă de cercetători germani a anunţat că lista impresionantă de abilităţi ale acestor vieţuitoare poate fi completată, mai nou, cu spargerea nucilor cu ajutorul unui ciocan, relatează DPA miercuri, potrivit Agerpres.
Constiinta umana ar putea fi explicata de fractalii cuantici
Foto: Adam Gray / SWNS / Profimedia Images

Ar putea fizica cuantică să explice conștiința umană? Un nou studiu revine la o teorie controversată propusă în urmă cu trei decenii de câștigătorul Premiului Nobel pentru Fizică de anul trecut

de S.J. HotNews.ro
Una dintre cele mai importante întrebări la care știința nu are un răspuns este cea privind aparița conștiinței. În anii 1990, cu mult înainte să câștige Premiul Nobel pentru descoperirea sa privind găurile negre anul trecut, fizicianul Roger Penrose a făcut echipă cu un anestezist american pentru a propune o soluție îndrăzneață la această enigmă, relatează SciTechDaily.
Atomi mariti de 100 de milioane de ori
Foto: cornell.edu

Măriți de 100 de milioane de ori: Iată imaginea unor atomi la cea mai înaltă rezoluție capturată vreodată

de I.B. HotNews.ro
Cercetătorii de la Universitatea Cornell au capturat un eșantion de atomi dintr-un cristal în trei dimensiuni și l-au mărit de 100 de milioane de ori, dublând rezoluția care a câștigat un record mondial Guinness în 2018. Munca lor ar putea ajuta la dezvoltarea materialelor pentru proiectarea unor telefoane și computere mai puternice și mai eficiente, alte electronice, precum și baterii de lungă durată, scrie Scientific American. ”Mă uit la un atom din imagine și îmi ia câteva secunde. Dacă aș face asta cu fiecare atom din corpul meu, ar trebui să trăiesc de miliarde de ori vârsta întregului univers să sfârșesc această sarcină!”, explică fizianul Cristian Presură.
Leonardo da Vinci

Science Report: Au fost identificați 14 descendenți în viață ai lui Leonardo da Vinci

de A.Th.C. HotNews.ro HotNews.ro
Ei pot pretinde justificat că sunt urmașii marelui Leonardo, conform unui studiu al arborelui genealogic al geniului Renașterii. Descoperirea, publicată în revista „Human Evolution” și citată de NBC News, le poate permite istoricilor să reconstituie genomul lui da Vinci, ajutându-i să „exploreze științific rădăcinile geniului său”.
Creierul neobosit
Foto: Captura BBC

Science Weekend: 10 tehnologii revoluționare ale anului 2021

de A.Th.C. HotNews.ro
Sunt două decenii de când MIT Technology Review face selecția celor mai importante tehnologii ale anului. Unele, ca vaccinurile mARN, ne schimbă de pe acum viețile, în timp ce altora le vor mai trebui câțiva ani. Explorându-le, puteți arunca o privire în viitorul nostru colectiv.
Colectia de documente si obiecte care i-au apartinut profesorului Stephen Hawking vor fi expuse in Marea Britanie
Foto: Yui Mok / PA Images / Profimedia

Nou obiectiv turistic în Marea Britanie: Lucrările și obiecte personale ale fizicianului Stephen Hawking vor fi expuse pentru public

de S.J. HotNews.ro
Obiecte care i-au aparţinut profesorului Stephen Hawking - de la lucrări de referinţă de fizică teoretică până la scenarii din „The Simpsons” - au fost achiziţionate de două instituţii culturale din Marea Britanie și vor fi expuse pentru publicul larg, relatează BBC și Agerpres.​
Ceasuri
Foto: Flickr/ Stuart Rankin

Cu cât un ceas este mai exact, cu atât creşte nivelul dezordinii în Univers, susţin oamenii de ştiinţă

de V.M. HotNews.ro
Entropia sau dezordinea din Univers este creată chiar şi atunci când ticăie ceasul, iar cu cât un aparat de măsurare a timpului este mai precis, cu atât nivelul de dezordine cu care contribuie la entropia universală este mai mare, conform unui studiu realizat de oameni de ştiinţă de la Universitatea Oxford.
Prof Xiulin Ruan
Foto: youtube.com

VIDEO Vopseaua „cea mai albă” obținută vreodată reflectă 98% din lumina soarelui

de I.B. HotNews.ro
Sâmbătă, 17 Apr 2021 Science - Stiinte fundamentale
Oamenii de știință din SUA au dezvoltat o vopsea semnificativ „mai albă decât cea mai albă vopsea disponibilă în prezent”. Testele efectuate de cercetătorii de la Universitatea Purdue pe vopseaua lor „ultra-albă” au arătat că reflectă mai mult de 98% din lumina soarelui, potrivit BBC.
Experimentul LHCb
Foto: CERN

Un experiment CERN pune în discuție modelul standard al fizicii particulelor

de R.M. HotNews.ro
Un experiment efectuat la Centrul European de Cercetare Nucleară (CERN) pune sub semnul întrebării modelul standard al fizicii particulelor, care descrie modul în care funcționează Universul nostru în infinitul mic, a anunțat marți organizația, într-un comunicat citat de AFP.
Bogdan Drugă, cercetator

VIDEO INTERVIU Cum se vor adapta algele marine schimbărilor climatice, dispar sau vor migra? Cercetător: ”Studiem 200 de generații de alge și vom simula condițiile următoarelor decenii”

de Ionut Baias HotNews.ro
Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Stiinte fundamentale
Bogdan Drugă este cercetător la Institutul de Cercetări Biologice din Cluj și conduce un proiect major finanțat de guvernul Norvegiei, în special. Proiectul va arăta care ar putea să fie impactul schimbărilor climaticeasupra a două dintre cele mai abundente specii de alge marine. Cercetătorii vor să afle dacă cele două specii de alge studiate se vor putea adapta la condițiile prevăzute pentru următoarele 2-3 decenii și până la finalul secolului 21 și ce se va întâmpla dacă nu se vor adapta, spune Bogdan Drugă.
Betelgeuse
Foto: ALMA

Science Biggest News: Cele mai importante știri ale anului 2020 (I)

de A.Th.C. HotNews.ro
O selecție a celor mai importante noutăți științifice de anul trecut – ea prezintă ce ne-au oferit mai bun cercetătorii, pierderile pe care le-am suferit și avertizările de rigoare pentru cazurile în care știința este trecută cu vederea.
Particule elipsoidale grupate în sticlă lichidă
Foto: Universitatea Konstanz

Science Report. Cercetătorii au descoperit o nouă stare a materiei: „Sticla lichidă”

de A.Th.C. HotNews.ro
Sticla lichidă elucidează o veche problemă științifică a tranziției sticlei. O echipă interdisciplinară de la Universitatea Konstanz a descoperit această nouă stare a materiei, cu elemente structurale necunoscute anterior.
Orologiul astronomic de la Praga

Science Dilemma: De ce vor savanții să scurteze minutul la 59 de secunde? Pentru că Pământul se rotește mai repede

de A.Th.C. HotNews.ro
Ne place să spunem că nimic nu este sigur în viață în afară de taxe și moarte, dar adevărul este că până și planeta noastră și universul ne impun constant unele schimbări. Consecința este o nouă propunere a savanților: periodic, ar trebui să scurtăm un minut la 59 de secunde, o „ajustare negativă de o secundă”, ca să ne aliniem mai bine cu rotația reală a Pământului.
Stiinta
Foto: Digi24

Digi 24: Realizare majoră pentru știință: prima teleportare cuantică pe distanță lungă. Ce va însemna internetul cuantic pentru omenire

de Digi24 Digi24
Duminică, 3 Ian 2021 Science - Stiinte fundamentale
Cercetătorii au reușit să facă prima teleportare cuantică pe distanță lungă. Este o premieră în știință și o realizare majoră pentru domeniul IT.

Bancul zilei: Noul salut la modă din iarna lui 2021
Iarna lui 2021: Se întalnește gazul cu electricitatea în iarna anului 2021: - Salut...
Bancul zilei: Dedicare totală pentru Parlamentul și guvernul tău
Un reporter îi ia un interviu unui tip de pe stradă.- Dumneavoastră ați munci gratis pentru un ministru?- Sigur că da!- Dar pentru un senator?- Fără îndoială!- Și pentru un deputat?