STIINTE FUNDAMENTALE
VIDEO Un centru stiintific din Marea Britanie tinteste catre un nou record in domeniul fuziunii nucleare - pragul de rentabilitate Experimentul Jet din  Oxfordshire a fost lansat in 1984 in incercarea de a intelege fuziunea, un proces ce reprezinta sursa principala de energie in stelele active. Jet a primit recent o extensie de 5 ani, timp in care va rula la putere maxima incercand sa inregistreze un record mondial - mult ravnitul obiectiv de "rentabilitate", punct in care fuziunea confera la fel de multa energie  pe cat consuma, transmite BBC.
Agentia Spatiala Europeana a semnat un acord de cooperare cu CERN Agentia Spatiala Europeana (ESA) si CERN (Organizatia Europeana pentru Cercetare Nucleara) au semnat vineri un acord de cooperare care vizeaza colaborari viitoare pe teme de interes comun, se arata intr-un comunicat de presa transmis de ESA.
O descoperire importanta vine sa sustina teoria Big Bangului Undele gravitationale care au strabatut Universul in primele momente dupa Big Bang au fost detectate, in premiera, o descoperire importanta care completeaza intelegerea noastra despre nasterea Universului, au anuntat luni cercetatorii americani citati de AFP.
Cercetatorii au identificat o noua particula exotica - picatura cuantica Fizicienii germani si americani au anuntat ca au descoperit un nou tip de particula exotica, formata din mai multe particule de dimensiuni mai mici, care trece rapid la o stare solida, formand un fel de picatura cu proprietati atat lichide cat si cuantice, informeaza AFP.  Datorita caracteristicilor sale, cercetatorii au denumit-o "picatura cuantica", sau "dropleton". Intr-un studiu publicat saptamana trecuta in revista Nature, fizicienii au precizat ca ea se comporta partial asemenea unei picaturi lichide si au descris-o ca o cvasi-particula datorita faptului ca reprezinta un amalgam din paticule mai mici de tipuri diferite.
VIDEO Radiatia de la testul nuclear efectuat de francezi in Algeria in 1960 s-a raspandit pana in sudul Europei Aria de raspandire a particulelor radioactive rezultate in urma testului nuclear efectuat de Franta in Algeria in 1960 a fost mult mai mare decat a recunoscut armata franceza la acea vreme, intinzandu-se din vestul Africii pana in sudul Europei, rezulta dintr-o serie de documente desecretizate recent citate de France24.
Proiect gigantic de construire a unui inel de accelerare a particulelor cu o circumferinta de 100 km, intre Franta si Elvetia CERN (Organzatia europeana pentru cercetari nucleare) are in vedere construirea unui inel cu o circumferinta de 100 km intre Franta si Elvetia, destinat accelerarii particulelor, potrivit unui comunicat publicat joi, la Geneva, si citat de AFP.
Premiera mondiala in medicina: O inima artificiala a fost implantata unui pacient cu insuficienta cardiaca terminala O inima artificiala autonoma, creata de compania franceza Carmat, a fost implantata, in premiera, in cavitatea toracica a unui pacient care suferea de insuficienta cardiaca terminala, scrie AFP. Inima artificiala face parte dintr-o o noua generatie de proteze care incearca sa compensez lipsa de grefe cardiace.
China isi extinde prezenta in Antarctica cu o noua baza de cercetare China isi extinde prezenta in Antarctica prin construirea celei de a patra baze de cercetare si identificarea unui loc pentru o a cincea baza, a anuntat joi China Daily, potrivit Reuters. Noua baza va oferi suport logistic pentru studii geologice, studiul ghetarilor, al geomagnetismului si al stiintei atmosferice, mai scrie China Daily adaugand ca cercetatorii se vor concentra, de asemenea, pe studiul schimbarilor climatice.
Particule cosmice ultraenergetice, captate de fizicieni sub gheturile din Antarctica Un grup international de fizicieni a reusit sa prinda, intr-un captor urias amplasat sub gheturile din Antarctica, cateva particule cosmice, denumite neutrino, care au un nivel de energie fara precedent si care ar putea sa deschida o noua fereastra asupra evolutiei Universului, informeaza AFP.
VIDEO Cuvantul universal folosit in toate limbile lumii Un cuvant precum "Huh?", adica ceea ce spunem in romaneste "Ă?" si pe care il folosim atunci cand nu am inteles ceea ce tocmai ne-a spus cineva, pare sa fie universal. Cercetatori de la Institutul de Psiholingvistica Max Planck din Olanda au descoperit ca acest cuvant are cam aceeasi forma si functie in limbi de pe intreaga planeta.Vezi in articol cum se pronunta in diferite limbi de pe glob
Raport al Agentiei Sanitare franceze: Undele electromagnetice au efecte biologice, insa nu s-a dovedit existenta unor efecte asupra sanatatii Expunerea la unde electromagnetice poate provoca modificari biologice asupra corpului, insa datele stiintifice disponibile nu arata vreun "efect dovedit" asupra sanatatii, arata un studiu realizat de Agentia Nationala Sanitara (ANSES), potrivit AFP.
Premiul Nobel pentru Chimie 2013 a fost acordat cercetatorilor Martin Karplus, Michael Levitt si Arieh Warshel Premiul Nobel pentru Chimie 2013 a fost acordat miercuri cercetatorilor Martin Karplus (SUA-Austria), Michael Levitt (SUA-Marea Britanie) si Arieh Warshel (SUA-Israel), pentru activitatea lor in domeniul simularii reactiilor chimice, a anuntat Comitetul Nobel din cadrul Academiei regale de stiinta din Suedia, informeaza AFP.
BBC: Cercetatorii americani au depasit o etapa cruciala in fuziunea nucleara Cercetatorii americani au depasit o etapa cruciala in drumul spre obtinerea fuziunii nucleare auto-intretinute, scrie BBC News. Acest proces - similar proceselor din stelele active - ar putea constitui o sursa de energie practic nelimitata.
Premiul Nobel pentru Fizica 2013 - belgianului Francois Englert si britanicului Peter Higgs Premiul Nobel pentru Fizica 2013 a fost acordat marti belgianului Francois Englert si britanicului Peter Higgs, pentru studiile legate de bosonul lui Higgs, scrie AFP.
Soareci cu cromozomi umani, descoperirea genetica care ar putea revolutiona medicina Oamenii de stiinta americani au creat soareci modificati genetic care dispun de cate un cromozom uman artificial in fiecare celula din corp, in cadrul unei serii de studii prin care se arata ca bolile genetice ar putea fi tratate cu ajutorul unei noi forme de terapie genetica, scrie The Independent.
Cercetatorii japonezi au creat un ficat uman "functional" plecand de la celule stem pluripotente induse Cercetatorii japonezi au dezvoltat un ficat uman "functional" plecand de la celulele stem pluripotente induse (iPS), reusita care se poate contura in timp intr-o alternativa la donarea de organe, arata un studiu publicat miercuri in revista stiintifica Nature, citat de AFP.
Antimateria cade in sus sau in jos? Primele rezultate obtinute de CERN nu permit inca o concluzie, dar oamenii de stiinta sunt optimisti Antimateria, care ar fi exact opusul materiei pe care o cunoastem noi, este supusa gravitatiei clasice sau unei forme necunoscute de antigravitatie? Este inca prea devreme pentru a avea un raspuns la aceasta intrebare, dar fizicienii cred ca nu este decat o chestiune de timp, scrie AFP.
Matematicianul Leonhard Euler, sarbatorit de Google printr-un logo special Google il sarbatoreste pe matematicianul si fizicianul elvetian Leonhard Euler printr-un logo special, reprezentat de formule si desene matematice, la 306 ani de la nasterea sa. Euler a marcat secolul XVIII in matematica, opera sa putând  umple 70 - 80 de volume de dimensiuni standard dacă ar fi publicată vreodată integral
Peter Higgs, exasperat ca celebrul boson inca este numit "particula lui Dumnezeu": Eu sunt ateu, acest nume a fost o gluma, dar nu una buna ​Peter Higgs, fizicianul britanic in varsta de 83 de ani care a postulat in 1964 existenta celebrei particule care-i poarta acum numele, se arata exasperat ca inca se mai foloseste sintagma "particula lui Dumnezeu" cand aceasta particula nu are nimic in comun cu divinitatea, a spus fizicianul, la BBC. Oamenii de stiinta de la CERN au anuntat in iulie 2012 ca acceleratorul de particule de la granita franco-elvetiana a dus la descoperirea unei noi particule subatomice, un nou boson care este in concordanta cu modelul Higgs. Cele mai noi analize au confirmat faptul ca vorbim de o descoperire istorica.
Cursa pentru descoperirea misterioasei materii intunecate ar putea in curand sa ajunga la primele rezultate Cursa pentru descoperirea misterioasei materii intunecate invizibile, care formeaza aproape un sfert din Univers, ar putea in curand sa dea rezultate, afirma fizicienii, care citeaza primele rezultate ale unei experiente realizate cu instrumentele de bord ale Statiei Spatiale Internationale (ISS), scrie AFP.

Bancul zilei: Reclama e sufletul comertului