O secventa ADN, ce a stimulat cresterea numarului de neuroni in creierul uman de-a lungul timpului si care sta la baza unicitatii acestuia, a fost identificata de cercetatori in Germania, anunta The Guardian.

Cercetatorii din Dresda au descoperit o gena importanta pentru dezvoltarea creierului uman si care face din acesta una dintre cele mai complexe structuri din univers.

Cercetatorii cred ca aceasta gena joaca un rol pivotal in cognitia umana, crescand dramatic numarul de neuroni din neurocortex, o regiune a creierului cu rol in perceptia senzoriala, gandire si vorbire.

Gena se gaseste la oamenii moderni, dar a fost purtata si de neanderthalieni, ale caror creiere erau cel putin la fel de mari ca ale noastre, si de Denisovani, un grup de oameni preistorici identificati prin descoperirea a catorva oase in Siberia.

Wieland Huttner, directorul Institutului de Biologie Celulara Moleculara si Genetica Max Planck din Dresda, ce a coordonat proiectul, spune ca aceasta descoperire vine in urma a 25 de ani de cercetare in acest domeniu. "Scopul nostru final a fost intotdeauna acela de a identifica schimbarile in genom ce au fost responsabile pentru dimensiunea creierelor noastre fata de cele ale celorlalte primate", spune acesta.

Creierul uman aproape ca si-a triplat dimensiunea in ultimele 7 milioane de ani, ajungand un organ de 1300 de centrimetii cubici continand aproape 100 de miliarde de neuroni, ce consuma o cincime din energia noastra. Cea mai rapida crestere a avut loc in ultimele 2 milioane de ani. Homo erectus pasea pe pamant acum 1.8 milioane de ani cu un creier pe jumatate la fel de mare precum cel al omului modern.

''Ce avem acum este o gena caracteristica unui creier de 1,3 pana la 1,4 litri", spune Huttner.

Gena a aparut in dezvoltarea omului in momentul in care stramosii nostri si cei ai cimpanzeilor s-au despartit pe scara evoluriva acum mai mult de 5 milioane de ani. Cunoscuta drept ARHGAP11B, gena este o versiune modificata a unei secvente ADN mult mai comuna, ce se gaseste intr-o gama larga de organisme, de la simpla drojdie pana la soareci.