​Stoparea activitatii neuronale asociate dependentei de alcool (studiu) Cu cat o persoana consuma mai mult alcool, cu atat se consolideaza un circuit neuronal care ii influenteaza comportamentul pe viitor si astfel se creeaza dependenta. Este ca si cum creierul ar trasa niste conexiuni speciale intre alcool si recompensa. Ar putea exista, insa, o metoda prin care impulsul de a consuma alcool sa poata fi oprit, spun cercetatorii in urma rezultatelor unui nou studiu efectuat recent pe soarecii de laborator, conform sciencedaily.com.

Foto:

Studiul, efectuat de oamenii de stiinta de la Institutul de Cercetare Scripps din San Diego, California, analizeaza datele cercetarilor efectuate anterior, ce arata ca bauturile alcoolice pot afecta anumite grupuri de neuroni, care, in functie de frecventa consumului, duc la activarea unui circuit neuronal ce formeaza cercul vicios al dependentei.

Pentru acest studiu, publicat in editia din septembrie a revistei "The Journal of Neuroscience", cercetatori au investigat daca exista o modalitate prin care sa influenteze activitatea neuronilor ce formeaza aceste circuite si asociaza alcoolul cu recompensa.

Atat la oameni, cat si la soarecii de laborator, acest neuroni alcatuiesc aproximativ 5% din neuronii amigdalei centrale a creierului.

Coautorul studiului, Giordano de Guglielmo, a extins cercetarea de fata prin efectuarea experimentelor de laborator pe subiectul dependentei de alcool la soareci, carora li s-a administrat o protenia speciala pentru a distinge neuronii care sunt activi in cazul consumului de alcool.

Ulterior, soarecilor le-a fost injectata o substanta compusa, creata special în laborator pentru a testa daca ar putea fi dezactivati numai acei neuroni legati de consumul de alcool.

Autorul principal al studiului a declarat ca a fost surprins sa vada ca soarecii au incetat consumul de alcool in urma acestei administrari, iar efectul de stopare a consumului a durat cateva saptamani.

Intrucat rezultatele primului studiu i-a luat prin surprindere, cercetatorii au incercat a doua si a treia oara aceeasi metoda si de fiecare data comportamentul sobolanilor a fost acelasi: uzul compulsiv de alcool a incetat.

"Este ca si cum au uitat ca erau dependenti," a declarat Giordano de Guglielmo. In plus, soarecilor le-a fost administrata zilnic apa cu zahar, insa tratamentul nu i-a impiedicat sa faca acest lucru in continuare, ceea ce arata ca cercetatorii au reusit sa dezactiveze numai activitatea neuronala asociata consumului de alcool, nu si pe cea asociata recompenselor.

Mai mult decat atat, in urma tratamentului soarecii nu au aratat simptome specifice sevrajului, precum tremuratul.

Noile cercetari au adus la cunostinta cercetatorilor diferentele neuronale intre comportamentul specific bautului ocazional si al consumului adictiv de alcool.

In cazul soarecilor care nu erau dependenti de alcool, stoparea activitatii acestei zone neuronale nu a avut niciun efect asupra consumului de alcool efectuat ulterior administrarii tratamentului, caz in care in urma consumului s-a activat un nou grup de neuroni, similar cazurilor in care nu exista o conexiune intre alcool si recompensa.

Urmatorul pas in cercetarile pe aceasta tema este analizarea modului in care se formeaza acest circuit neuronal - activat in urma consumului de alcool - pentru a putea fi gasita o modalitate de a identifica aceasta zona neuronala la oameni si a transpune acest tratament acestor cazuri.

"Ne este extrem de dificil sa identificam un grup de neuroni atat de mic, insa rezultatele acestui studiu ne ajuta sa descoperim aceasta parte a creierului, ce este inca un mister," de mai declarat autorul.

Citeste si: