Dilema copilariei unui laureat Nobel: Poate apicultorul sa treaca podul, sau nu?

de I.C.     HotNews.ro
Marţi, 10 noiembrie 2015, 21:58 Science - Idei

Profesorul Eric Cornell, laureatul Nobel pentru Fizica in anul 2001, a povestit marti, in cadrul unei conferinte de presa, una dintre intrebarile care i-au pus mintea la contributie in copilarie si au hranit, alaturi de alte astfel de jocuri mentale, pasiunea sa pentru stiinte inca de o varsta frageda.

Fizicianul povesteste ca uneori nu reusea sa adoarma seara iar parintii alternau cititul de povesti, cu diverite probleme, jocuri mentale, desi tactica in privinta acestora din urma nu se dovedea eficienta.

"Pe de alta parte m-a incurajat sa ma gandesc la lucruri de genul asta si posibile solutii", spune omul de stiinta.

"Una dintre ele care mi-a ramas in minte peste ani e dilema apicultorului. In zona in care am crescut  erau copaci fructiferi iar unele persoane duceau albine de la o livada la alta pentru a asigura polenizarea. Camionul sau cantareste o tona, iar spatele camionului e plin cu albine, o tona de albine. Deci in total, camionul si albinele cantaresc 2 tone. Ajunge la un pod mic cu limita de greutate de 1,5 tone si se gandeste: <<Daca trec peste pod asa, voi rupe podul>. Prin urmare ia un bat, se duce in spatele camionului si loveste exteriorul vehicului astfel incat sa enerveze albinele aflate in interior si sa le determine sa se agite si sa zboare, ideea fiind sa diminueze incarcatura si sa treaca podul. Intrebarea este: ar putea functiona sau este o idee nebuna? Nu va spun raspunsul dar va spun ca m-a batut mult la cap cand eram copil."

Profesorul Cornell este fizician in cadrul Institutului National de Standarde si Tehnologie (INST) din Statele Unite ale Americii. In acelasi timp, este profesor adjunct al Departamentului de Fizica al Universitatii din Colorado si Membru al Joint Institute for Laboratory Astrophysics, institutul comun al INST si Universitatii din Colorado.

Eric Cornell a obtinut Premiul Nobel pentru Fizica in anul 2001, alaturi de Carl Wieman si Wolfgang Ketterle, pentru condensatul Bose-Einstein, o noua stare a materiei, care le permite cercetatorilor sa studieze proprietatile atomilor in stari stationare.

Aceasta descoperire, facuta in anul 1995, a revolutionat stiinta experimentala si teoretica, deschizand drumul catre noi tipuri de telecomunicatii bazate pe lumina, stocarea optica a datelor si calculul cuantic, dar si catre procesarea cuantica a informatiei si dezvoltarea masuratorilor de precizie pentru unele dintre cele mai sensibile dispozitive din lume, cum este ceasul atomic.

Nu (Marţi, 10 noiembrie 2015, 23:08)

Nu conteaza [anonim]

Daca albinele zboara in stup greutatea va fi aceeasi.
    NU functioneaza (Marţi, 10 noiembrie 2015, 23:26)

candor [anonim]

1.Cand sunt transportati stupii sunt inchisi pentru ca altfel ar zbura albinele.
    2. Daca ar fi deschisi albina nu ar regasi stupul din care a zburat pentru ca odata ce va iesi din stup va incerca sa gaseasca locul unde se afla anterior stupul. De aceea stupii sunt tranportati noaptea si la distante de minim 11km pentru ca albina sa nu se intoarca.

NU sunt apicultor dar e bun si Discovey la ceva
    ... (Miercuri, 11 noiembrie 2015, 2:57)

..13 [utilizator]

Provocarea mintii...
    greutate si presiune (Miercuri, 11 noiembrie 2015, 10:55)

_tudor_ [utilizator]

Au refacut experimentul asta cei de la MythBuster cu porrumbei. Au cantarit un camion cu porumbei care zboara in colivii si respectiv cu porumbei care stau asezati.
    Rezultatul este...

Cand eram mic ma uitam la talerul cantarului bunicului care vindea cartofi si vedeam cum se misca in adierea vantului din cauza formei conice si ma gadeam: daca talerul ar fi plat, conteza cum asez cartofii in adierea vantului pe cantar?
      Strict fizic vorbind (Miercuri, 11 noiembrie 2015, 18:57)

Statul Necoplanar si Irational [utilizator] i-a raspuns lui _tudor_

Sa luam un cub inchis ermetic cu o musca inauntru, in aer la presiune normala (1013 hPa). Musca sta pe podea si cantarim ansamblul. Are masa X.

Lovim cubul ca musca sa zboare (presupunem ca zboara la punct fix, deci nu loveste peretii) si cantarim din nou.

Eu unul cred ca masa va fi mai mica decat X, dar diferenta va fi mai mica decat masa mustei.

De ce? Daca musca ar avea motoare jet orientate in jos ca sa zboare, atunci cubul ar cantari la fel pt ca jetul ar trebui sa aiba aceeasi forta cu greutatea mustei. Astfel moleculele ar lovi podeaua cubului cu o forta egala cu masa mustei.

Cum insa musca are aripi care genereaza portanta prin miscarea orizontala in aer, spre podea este orientata doar o mica parte a turbulentelor generate de miscarea aripilor, majoritatea fluxului de aer fiind orizontal.

Asta tind eu sa cred.

La albine daca se misca haotic se poate calcula care e procentul de albine care vor lovi podeaua si ricosa si care celelalte fete ale cubului. Un fel de teorie cinetico-moleculara cu albine nu cu molecule.
    Legea a 3-a a miscarii a lui Newton (Vineri, 27 noiembrie 2015, 12:25)

Constantin [anonim]

Pentru orice actiune exista o reactiune identica de sens opus(matematic).
    Greutatea camionului ramane aceeasi, fiindca forta de portanta exercitata de albine se transfera podelei camionului.