Acum 160 de ani, anul 1849, intr-una din cafenelele Londrei, un grup de pictori englezi puneau bazele Fratiei Pre-rafaelite. Fondatorii Fratiei, Dante Gabriel Rossetti, William Michael Rossetti, James Collinson, John Everett Millais, Frederic George Stephens, Thomas Woolner si William Holman Hunt, urmareau sa se intoarca la stilul picturii dinaintea lui Rafael (Rafaello Sanzio, 1483 - 1520), despre care credeau ca influentase in

Golful Pegwell, 1858, Willian Dyce
Foto: Victorianweb.org
mod categoric pictura si ii facuse pe numerosi pictori din secolele de pana la ei sa devina doar niste manieristi.

Membrii Fratiei Pre-rafaelite doreau astfel sa se intoarca la stilul Quattrocento, la numeroasele detalii precise, culorile intense si compozitiile complexe ale pictorilor italieni si flamanzi din veacul al XIV-lea. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Raphaelite_Brotherhood)

Pictorii pre-rafaeliti vor picta astfel numeroase peisaje acordand atentie detaliilor din natura – iar scoala lor va influenta numerosi alti artisti din Perioada Victoriana.

Picturile bogate in detalii precise create de catre membrii scolii pre-rafaelite si urmasii lor

La reflux, 1875, Henry Moore
Foto: Victorianweb.org
vor avea insa si o utilizare cu totul nebanuita acum mai bine de un secol: vor deveni elemente de referinta pentru studiile care se ocupa cu evolutia si dezvoltarea zonelor costiere.

Despre ce este vorba? Numerosi pictori britanici din Secolul al XIX-lea au realizat numeroase tablouri foarte detaliate ale coastelor Marii Britanii. Unele zone de tarm au fost imortalizate in tablouri pictate la interval de ani sau decenii. Analiza tablourilor care aveau ca subiect aceeasi zona costiera si care proveneau de la intervale diferite de timp au permis astfel intelegerea modului in care acea zona a evoluat. Tablourile realizate acum un secol si jumatate le permit cercetatorilor sa inteleaga si daca marea a avansat sau nu – si care a fost dezvoltarea in timp a unor statiuni litorale. Multumita gradului de detaliu din picturile prerafaelitilor si a adeptilor acestora, a fost posibila si identificarea efectelor diferitelor diguri si ale altor structuri de aparare costiera facute acum mai bine de 100 de ani.

Ideea studierii picturilor pentru a intelege evolutia naturala si dezvoltarea oraselor de pe

Porthleven, Cornwall,
Arthur Hughes
Foto: Victorianweb.org
coastele Marii Britanii i-a venit unui geolog costier englez, Robin McInnes. Acesta a fost ani de zile insarcinat cu studierea zonei de Sud a Angliei, mai precis a zonei Hampshire si a Insulei Wight. Studiul sau a fost recent prezentat la Conferinta Internationala Littoral 2008 (www.littoral2008.corila.it/ ), iar stirea a fost prezentata intai de catre BBC (http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7790416.stm ).

Daca arta l-a ajutat foarte bine sa inteleaga evolutia naturala, cronologia dezvoltarii oraselor si a lucrarilor de protectie costiera, Robin McInnes nu este insa primul cercetator care utilizeaza informatii din pictura clasica pentru a afla cum s-a modificat natura in ultimele secole. In Italia de exemplu, operele pictorului Caravaggio au fost utilizate de catre cercetatorii venetieni pentru a determina cum a variat nivelul marii si pentru a afla cum s-a scufundat orasul lor in ultimele secole.

Linkuri utile:

Biografie Rafael (Rafaello Sanzio) http://cronologia.leonardo.it/biogra2/raffaell.htm (in italiana)

Membrii Fratiei Pre-rafaelite http://www.victorianweb.org/painting/prb/artists.html (in engleza)

Picturi la http://www.victorianweb.org/painting