Americanii Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt si Adam G. Riess au castigat Premiul Nobel pentru Fizica 2011, a anuntat Academia de Stiinta de la Stockholm. In motivarea sa, academia suedeza a spus ca cei trei au fost recompensati pentru "descoperirea expansiunii accelerate a Universului prin observatiile efectuate asupra unei supernove indepartate". In 2010, Premiul Nobel pentru Fizica a fost castigat de Andre Geim si Konstantin Novoselov, pentru "experimentele inovatoare legate de grafen".

Saul PerlmutterFoto: NobelPrize.org

Saul Perlmutter s-a nascut la 1959, in Champaign-Urbana (Illinois) si lucreaza in prezent la Lawrence Berkeley National Laboratory, Berkeley (California), fiind si profesor la University of California in Berkeley. El a absolvit Harvard cu magna cum laude, in 1981, a obtinut un doctorat de la University of California in Berkeley, devenind membru al U.S. National Academy of Sciences in 2002.

Brian P. Schmidt (nascut in 1967) ete originar din Missoula (Montana), fiind profesor la Australian National University, in Weston Creek (Australia).

Este masterand si doctorand in Astronomie al Universitatii Harvard. In 1994, el a creat HighZ, un grup de 20 de astronomi de pe cinci continente, care foloseste exploziile unor stele indepartate pentru a descoperi expansiunea Universului inapoi in timp. Descoperirea de catre grup a unui Univers in expasiune a fost numita "Descoperirea anului" de revista Science, in 1998.

Adam G. Riess s-a nascut la 1969 in Washington DC. Este este profesor la Johns Hopkins University, in Baltimore, lucrand si la Space Telescope Science Institute.

Riess este absolvent al Universitatii de Fizica de la Massachusetts Institute of Technology si doctorand al Universitatii Harvard (1996). Este membru al HighZ.

Cei trei laureati urmau sa primeasca premiul in cadrul ceremoniei oficiale care va avea loc in Stockholm in 10 decembrie, cand se comemoreaza moartea fondatorului premiului, Alfred Nobel.

Premiul are o valoare de 10 milioane de coroane (1,08 milioane de euro).

Academia a anuntat ca jumatate din premiu ii revine lui Perlmutter, iar cealalta jumatate se va imparti intre Schmidt si Riess.

In 2010, Premiul Nobel pentru Fizica a fost castigat de Andre Geim si Konstantin Novoselov, recompensati pentru "experimentele inovatoare legate de grafen". In urma cu doi ani, Nobelul pentru Fizica le-a fost acordat oamenilor de stiinta Charles Kao, Willard Boyle si George Smith, pentru descoperirile din domeniul semiconductorilor.

Anuntarea Premiilor Nobel pentru anul 2011 a debutat luni cu distinctia pentru Medicina, castigata de Bruce Beutler (SUA), Jules Hoffmann (Franta) si Ralph Steinmann (Canada). Cei trei oameni de stiinta au fost recompensati pentru cercetarile efectuate asupra sistemelor imunitare.

Miercuri va fi acordat premiul Nobel pentru Chimie, urmat de distinctiile pentru Literatura (joi), Pace (vineri) si Economie (luni).

Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu exceptia celui pentru Economie, instituit in 1968 de catre Banca centrala din Suedia, cu ocazia implinirii a 300 de ani de la fondarea acestei institutii. Premiile au fost create dupa moartea inginerului suedez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform dorintei sale din testament.

Citeste si: