​Agentia Spatiala Romana (ROSA), impreuna cu Institutul de Stiinte Spatiale (ISS) din Magurele - Bucuresti, va participa la proiectarea misiunii spatiale Euclid, destinata studierii expansiunii accelerate a Universului. Misiunea a fost selectata pe 5 octombrie de catre Agentia Spatiala Europeana (ESA) pentru Programul "Cosmic Vision" si urmeaza sa fie lansata in 2019, informeaza Agentia Spatiala Romana, care precizeaza ca Romania devine astfel, in premiera, partener institutional al ESA intr-o misiune spatiala stiintifica.

Euclide VueFoto: Agentia Spatiala Romana

Dumitru Hasegan, directorul ISS: Putem afla raspunsul la o intrebare fundamentala - de ce universul este intr-o expansiune constanta?

Dumitru Hasegan

Foto: Spacescience.ro

Dumitru Hasegan, directorul Institutului de Stiinte Spatiale (ISS) din Magurele - Bucuresti, a declarat pentru HotNews.ro ca Euclid este o misiune care inglobeaza doua propuneri anterioare ale institului pe care il conduce si are ca obiectiv studiul materiei intunecate din univers. "In principiu, in acest moment ne-am angajat cu cercetari teoretice si de prelucrari de date. Intentia noastra este sa intram si in constructie de aparatura sau parti din aparatura, pentru ca nu ne permitem un instrument in intregime, dar sa participam si cu constructie de hardware", a precizat Hasegan.

In ce priveste finalitatea acestei misiuni de cercetare fundamentala, directorul ISS sustine ca oamenii pot afla "raspunsul la o intrebare fundamentala: de ce universul este intr-o expansiune constanta? Deci de ce, in loc sa se opreasca aceasta expansiune, ea continua si continua se pare accelerat?"

"Explicatia, in momentul de fata, ar fi aceasta materie neagra care nu se vede in mod direct, dar participa la bilantul de gravitatie in univers. Intr-un fel, omenirea poate sa afle cam care este viitorul ei, incotro se duce universul si care este soarta omenirii, in acest context", a explicat Dumitru Hasegan.

Amintim ca, anul acesta, premiul Nobel pentru fizica a fost acordat pentru acest domeniu. Americanii Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt si Adam G. Riess au fost recompensati pentru "descoperirea expansiunii accelerate a Universului prin observatiile efectuate asupra unei supernove indepartate", potrivit motivarii Academiei de Stiinte de la Stockholm.

Euclid este un observator spatial al ESA care va face posibila intelegerea originii expansiunii accelerate a Universului, pe care fizicienii si astronomii o denumesc "energie intunecata".

Observatiile actuale arata ca energia intunecata reprezinta mai mult de 70% din bilantul de materie si energie a Universului prezent, determinand in consecinta evolutia acestuia, precizeaza comunicatul de presa. Euclid va observa mai multe sute de milioane de galaxii distribuite intr-o fractiune importanta a cerului, identificand semnaturile energiei intunecate, a materiei intunecate si a gravitatiei asupra geometriei Universului si a istoriei formarii structurilor sale.

Masurand forma aparenta si distributia in spatiu a galaxiilor, astronomii vor afla ce inseamna energia intunecata si vor verifica daca teoria relativitatii generalizate isi mai pastreaza valabilitatea la scale dincolo de miliarde de ani lumina.

In acest scop, satelitul va fi echipat cu un sistem de inregistrare a imaginilor in spectrul vizibil (VIS) si cu un dispozitiv de imagistica in infrarosul apropiat (NISP), dezvoltate de un consortiu european format din mai mult de 110 laboratoare si 800 de oameni de stiinta din Europa, sub coordonarea Institutului de Astrofizica din Paris (IAP). In sarcina consortiului este de asemenea "segmentul de sol", insemnand producerea si analizarea datelor obtinute de instrumentele de pe Euclid.

Pe langa ESA, principalele tari contribuitoare ce formeaza Consortiul Misiunii Euclid sunt: Austria, Danemarca, Elvetia, Italia, Finlanda, Franta, Germania, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Romania si Spa nia, cu contributia unor laboratoare din Statele Unite ale Americii. Contributia romaneasca este sustinuta de catre Agentia Spatiala Romana prin Institutul de Stiinte Spatiale din Bucuresti - Magurele, institutul fiind implicat in primul rand in aspectele stiintifice ale misiunii.