Astronomii au descoperit doua gauri negre gigantice, cele mai mari observate vreodata

de V.M. HotNews.ro
Marţi, 6 decembrie 2011, 22:22 Science - Spatiul

Doua gauri negre, fiecare avand o masa de aproape zece miliarde de ori mai mare decat a Soarelui - un record absolut, au fost descoperite in centrul a doua galaxii gigantice, situate la cateva sute de milioane de ani-lumina de Pamant, potrivit unui studiu publicat luni in revista Nature, transmite AFP.

Pana la aceasta descoperire, recordul era detinut de o gaura neagra cu o masa de 6,3 miliarde de ori mai mare decat cea a Soarelui, situata in centrul galaxiei spiralate M 87, una dintre cele mai mari din vecinatatea galaxiei noastre, Calea Lactee. M 87 se afla totodata la peste 53 de milioane de ani-lumina (un an-lumina = 9.460 miliarde de km) de Terra.

Echipa de cercetatori formata Nicholas McConnell si Chung-Pei Ma, de la Universitatea din Berkeley, California, au consemnat in revista stiintifica Nature descoperirea unei gauri negre cu o masa de 9,7 miliarde de ori mai mare decat cea a Soarelui, in mijlocul unei galaxii stralucitoare, NGC 3842, situata la peste 310 milioane de ani-lumina.

O alta gaura neagra, de "masa comparabila sau mai mare", se gaseste in centrul celei mai stralucitoare galaxii din roiul galactic Coma, NGC 4889, la o distanta de circa 330 de milioane de ani-lumina, potrivit studiului.

Aceste doua gauri negre sunt "in mod evident mult mai masive" decat indicau predictiile cercetatorilor, tinand cont de raportul dintre masa gaurii negre, viteza de dispersie a stelelor si luminozitatea din centrul galaxiilor gazda, arata autorii studiului.

Aceste rezultate sugereaza ca procesele care se produc in timpul cresterii galaxiilor mai mari si a gaurilor negre ale acestora difera de procesele care intervin in cazul galaxiilor mai mici.

Astronomii presupuneau deja ca indepartatii quasari, nuclee luminoase active ale galaxiilor ce dateaza de la inceputurile Universului, adapostesc gauri negre care au o masa de peste 10 miliarde de ori mai mare decat cea solara.


Citeste mai multe despre   



  
6622 vizualizari
  • +3 (9 voturi)    
    lamuriti-ma si pe mine (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:37)

    marius [anonim]

    gaurile alea negre nu erau mai degraba prezente acum 300 de milioane de ani?

    ca de la Eminescu o stim pe aia cu "mii de ani i-au trebuit luminii sa ne-ajunga"
    • +9 (11 voturi)    
      nu au plecat (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:50)

      rochiri [utilizator] i-a raspuns lui marius

      Nu au plecat nicarieri tot acolo sunt si acum!
      • +7 (7 voturi)    
        Inexactitati adevarate (Miercuri, 7 decembrie 2011, 7:13)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui rochiri

        Cu siguranta gaurile negre sint acum in alta "parte" a universului, chiar daca in vecinatate. In toate punctele universului, acesta se poate "vedea" pe el insusi in diferite stadii ale istoriei. Nu exista 2 puncte identice, imaginea este intotdeauna diferita.

        Mai mult decit atit: in functie de viteza observatorului, imaginea universului este diferita in acelasi punct al universului.

        Mai mult decit atit: notiunea de "punct" al universului utilizata mai sus de catre mine, e incorecta din punct de vedere stiintific si nu se poate defini. Dar e utila pentru simturile noastre limitate.
    • +20 (20 voturi)    
      Ba da (Marţi, 6 decembrie 2011, 22:50)

      moucha [anonim] i-a raspuns lui marius

      DAR, asa cum pe Terra ora este relativa, din cauza fusului orar, si este suficient sa precizezi ca "In Japonia in cursul diminetii s-a produs un cutremur..." fara sa fie nevoie sa spui ca in timpul acela la Bucuresti era noapte, asa este si cu spatiul cosmic.

      Pe Terra se foloseste un sistem stationar de ora, astfel incat toti sa isi poata calcula timpul local, fireste, este vorba de UTC (sau GMT). Asa e si in spatiu - timpul local este dar de momentul curent pe Terra. Deci este suficient sa spui: "in timpul noptii o supernova a fost observata in galaxia X, aflata la 56 MAL de Terra". Evident, inseamna ca de fapt aceasta explozie a avut loc acum 56 de milioane de ani, dar cum nimic nu calatoreste mai repede ca lumina (o luam momentan asa, chiar daca descoperirile recente ar putea arunca un semn de intrebare asupra acesti afirmatii) inseamna ca desi acea supernova avusese loc acum 56 M ani, ea nu a influentat in nici un fel activitatea pe Terra. De abia din momentul trecerii informatiei (frontului de unda) putem vorbi de efect.

      In final, totul este legat de relatia cauza-efect. Cum cauza (explozia, evenimentul) nu s-a propagat inca pana la Terra, nu putem inca vorbi de efecte aici. La fel si Betelgeuse - e posibil ca sa fi explodat acum 300 de ani, dar cum e la 600 de AL de noi, nu avem cum sa aflam acest lucru decat cand lumina ajunge la noi. Chiar daca am plasa un satelit la jumatatea distantei (fireste imposibil), cand el ar detecta supernova ar trimite informatiile catre Terra tot cu viteza luminii, deci frontul exploziei si informatia de la satelit ar calatori una langa alta, iar noi nu am castiga nici o secunda in plus.

      Sper ca am fost clar. Eminescu a fost un poet extraordinar, insa nu a fost fizician sau astronom. Trebuie sa preluati poeziile ca ceva artistic, nu ca pe o teorema.
      • +11 (11 voturi)    
        Si inca ceva (Miercuri, 7 decembrie 2011, 4:47)

        moucha [anonim] i-a raspuns lui moucha

        In orice directie am privi cerul, lumina are urmatoarea proprietate (sau set de proprietati): cu cat distanta e mai mare, cu atat semnalul e mai slab (puterea unei unde electromagnetice scade cu patratul distantei, asa numitul FSPL), mai rosu (redshift dat de expansiunea Universului) si este mai vechi (ii ia mai mult timp luminii sa acopere distante mai mari).

        Cu alte cuvinte, imaginea cerului este un fel de masina a timpului: cu cat detectam semnale mai slabe (mai apropiate de zgomotul de fond), cu atat vedem mai demult in timp (in trecut). De aceea astronomii au la dispozitie intreaga evolutie a Universului. Este probabil singura stiinta care are la dispozitie asa ceva - vede inapoi in timp.

        Cand eram mic mi-a luat multa vreme sa inteleg acest lucru, intrucat parea oarecum ilogic. Azi insa vad altceva: Dumnezeu (daca presupunem ca El e "Creatorul") sau natura sau cum doriti sa-i spuneti, este matematicianul si fizicianul de cea mai mare clasa. Iar noi ar trebui sa fim recunoscatori ca am fost dotati cu un asa creier ca sa macar realizam aceste taine atat de frumoase. Dar nu, noi facem razboaie si crize: adica ne omoram eficient intre noi, doar am schimbat bata si piatra pe alte chestii. Am citit candva un pasaj care m-a lasat masca: lantul trofic. Omul este singurul animal care nu are dusmani naturali, in afara de el insusi...
        • +1 (1 vot)    
          Multumesc pentru informatii (Miercuri, 7 decembrie 2011, 8:46)

          apo [anonim] i-a raspuns lui moucha

          Ai dreptate cu ultima parte, din pacate ai dreptate...
          • 0 (0 voturi)    
            nu in totalitate (Vineri, 9 decembrie 2011, 14:12)

            gigi [anonim] i-a raspuns lui apo

            Nu numai omul nu are dumsani naturali, ci toti pradatorii din varful lantului: leii, vulturii, etc. Si toate animalele au ca dusmani exemplare din propria specie atunci cand interesul lor instinctual/primitiv este incalcat: teritoriul, femelele, accesul la apa. Cam ca la om.
    • +4 (4 voturi)    
      cam asa e (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:00)

      piktor [anonim] i-a raspuns lui marius

      de fapt suntem orbi si doar presupunem ca in 300 milioane de ani universul nu s-a schimbat prea mult... cam orgolios omul, avand in vedere ca in decursul vietii sale nici nu poare numara pana la 300 milioane.
    • +5 (5 voturi)    
      lamurire (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:15)

      astronomul [anonim] i-a raspuns lui marius

      Erau acolo acum 300 de milioane de ani si inca mai sunt acolo pentru ca, 300 de milioane de ani inseamna aproape nimic in viata unei stele (soarele nostru are ~ 4.5 miliarde de ani si este de "varsta medie" (presupun astronomii) deci iti dai seama ca 300 de milioane de ani nu inseamna prea mult, dpdv astronomic...unde mai pui faptul ca aici este vorba despre gauri negre, "corpuri" ceresti despre care nu se stiu foarte multe cu atat mai putin durata lor de viata (oricum este mult mai lunga decat a unor stele obisnuite).
      Deci, banuiesc ca sunt sanse mai mari de 99.9% ca acele gauri negre sa se afle si acum acolo, nu cred ca au "murit" asa "repede".
    • +3 (3 voturi)    
      Gaurile negre... (Miercuri, 7 decembrie 2011, 9:09)

      CGR [anonim] i-a raspuns lui marius

      ... exista in continuare fiindca se gasesc in centrul unor galaxii care le alimenteaza cu masa. In afara de asta nu cred ca 300 milioane de ani ar fi suficienti pentru evaporarea Hawking a lor - sunt mult prea masive pentru asta. Cel putin daca datele din studiu sunt corecte...
  • +3 (7 voturi)    
    An lumina (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:01)

    Un stelist [anonim]

    Anul lumina masoara distanta, nu timpul! Lamurit?
    • +5 (5 voturi)    
      nu chiar asa... (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:12)

      unul [anonim] i-a raspuns lui Un stelist

      este adevarat ca anul lumina masoara distanta, dar cand spui ca vezi un eveniment produs la x ani lumina in afara de distanta spui impicit si momentul in care s-a produs (cu x ani in urma). asta pentru ca observarea evenimentului se face datorita luminii care ajunge de acolo aici. adica daca pe soare are loc acum o eruptie solara noi o vedem peste vreo 8 minute (de la soare pana la noi sunt cam 8 minute-lumina). si daca acum vedem o eruptie solara aceasta s-a produs pe soare cu 8 minute in urma.
    • +2 (4 voturi)    
      vad ca nici tu nu esti lamurit (Marţi, 6 decembrie 2011, 23:49)

      rakleta [utilizator] i-a raspuns lui Un stelist

      Anul lumina masoara distanta, dar tinand cont ca are nevoie de timp ca sa o parcurca se poate extrapola ca acel eveniment sa petrecut acum TZ ani, adica 300 mil ani. Sau noi an observat ceea ce sa intamplat acum 300 mil ani.
  • -1 (5 voturi)    
    :> (Miercuri, 7 decembrie 2011, 10:53)

    rakkone [utilizator]

    Am citit de 2 ori articolul dar observ o scapare: Nicaieri in text nu se precizeaza daca cele doua gauri negre gigantice sunt mai mari sau mai mici decat cruduta si bianca.
    • -1 (3 voturi)    
      . (Miercuri, 7 decembrie 2011, 13:18)

      Ionut P. [utilizator] i-a raspuns lui rakkone

      Pagina care lipseşte e pe cancan.
  • -1 (3 voturi)    
    interesant (Miercuri, 7 decembrie 2011, 14:08)

    Paleopterix [utilizator]

    Si totusi "dumnezeu" ala care a creat inclusiv gaurile alea negre, are nevoie sa ii dau eu preotului slinos care suna insistent la usa mea, cei 10 lei (minim) si pupatura de mana de rigoare, altfel se supara. Dumnezeu e in stare sa creeze ceva de 10 miliarde de ori mai masiv decat soarele si totusi are nevoie de un cracanat in sutana ca sa ii behaie dorintele. Interesant nu?
  • -1 (1 vot)    
    gaurele negre (Miercuri, 7 decembrie 2011, 17:29)

    ddcmn [anonim]

    Oau, ce discutie.......ca la Institutul National de Astrofizica, Spectroscopie Nucleara, Studiul Quasarilor si a Universurilor Ciclice cu Structura Toroidala. Oare gaurile negre nu sunt de fapt locuri din Univers cu gravitatie imensa? Or daca gravitatia e imensa, nu inseamna ca densitatea acestor gauri negre e foarte mare? Or daca densitatea e foarte mare, nu inseamna oare ca dimensiunile acestor gauri negre sunt foarte mici? Or daca dimensiunile sunt foarte mici cum au fost descoperite? Nu de alta, dar aceiasi savanti acum cateva zile habar nu aveau unde va cadea nu stiu ce satelit mare cat un autobuz, iar acum ei stiu masa unor gauri negre aflate hat departe. Apropo....daca in astia 300 de milioane de ani gaurile astea de care se vorbeste au mai inghitit cate ceva, oare nu le-a crescut masa si mai mult?
  • -2 (2 voturi)    
    Expansiune sau Comprimare ? (Miercuri, 7 decembrie 2011, 17:49)

    E. Nora [anonim]

    Sunt foarte convinsa ca aceste gauri negre sunt modalitatea de reciclare a universului cunoscut de noi; vizibil si invizibil. Teoria multor astronomi despre expansiunea universului este distorsionata sau eronata. Daca aceasta teorie ar fi adevarata, aceste gauri negre nu ar trebui sa existe. Am impreia ca multi nu vad padurea de copaci.
    • +1 (1 vot)    
      pfff... (Joi, 8 decembrie 2011, 12:42)

      amazing [anonim] i-a raspuns lui E. Nora

      daca taceai... Una din solutiile ecuatiilor teoriei generale a relativitatii este tocmai aceasta "gaura neagra" sau o singularitate (tehnic vorbind), care este de fapt un corp masiv (cu masa foarte mare, nu neaparat volum) cu materie extrem de comprimata (data fiind structura unui atom, o stea cu masa de 5 ori mai mare ca a Soarelui se comprima intr-un volm cu diametrul de cativa km si devine.. ai ghicit).. adicatalea, daca un corp de masa "tz" este comprimat suficient de mult, atunci acesta ajunge sa distorsioneze suficient spatiul si timpul din jurul sau intocmai ca o "gaura neagra".. de ex. pentru ca Pamantul sa ajunga o gaura neagra, toata masa acestuia ar trebui comprimata... cam intr-un bob de fasole.. teoretic posibil, practic nu e fezabil :), iar pentru ca o stea de ex sa devina o gaura neagra in mod "natural", aceasta ar trebui sa aiba minim 3 mase solare (asa numita raza Schwarzschild care se poate calculal pentru orice obiect, crop etc).
      Deci teoria este chiar verificata.. practic... pentru ca ele, gaurile negre, exista si sunt observabile (indirect)...in schimb, ceea ce naste discutii este ce se intampla cu materia, respectiv informatia de natura fizica, atunci cand aceasta trece de orizontul evenimentelor (event horizon) si cade intr-o astfel de gaura neagra.. adica asa numitul paradox informational al gaurii negre.. cu diferite solutii teoretice, de data asta, printre care si radiatia Hawking... dar despre asta vom vorbi in alt episod :)
      • +2 (2 voturi)    
        o mica remarca (Joi, 8 decembrie 2011, 17:58)

        outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui amazing

        Raza Schwarzchild e o dimensiune - desi nu e neaparat ceva fizic. Este raza unei bile in care daca am comprima toata materia, am avea nevoie de o viteza mai mare decit viteza luminii ca sa putem parasi corpul respectiv (imposibil), adica nici lumina nu scapa inafara, cum e in cazul gaurilor negre. RAZA SCWARZCHILD are intr-adevar, foarte mare legatura si cu MASA, fiind direct proportioanala cu aceasta. Deci e direct proportionala si cu VOLUMUL corpului respectiv, considerind densitatea constanta. Pe cind RAZA FIZICA a unui obiect este direct proportionala cu RADACINA CUBICA A VOLUMULUI.

        Ca tot m-am luat cu vorba, ce am vrut sa spun in final: limita de MASA pentru formarea gaurilor negre se numeste limita Chandrasekhar
        http://en.wikipedia.org/wiki/Chandrasekhar_limit si e o A DOUA conditie necesara sa se poata forma gaura neagra. Altfel, Raza Scwarzchild e doar o chestie teoretica (masa insuficienta pentru colaps gravitational) - de ex. Soarele nostru.
        • +2 (2 voturi)    
          ai perfecta dreptate... (Vineri, 9 decembrie 2011, 9:09)

          amazing [utilizator] i-a raspuns lui outside_the_wall

          dar nu am vrut sa intru in prea multe detalii...


Abonare la comentarii cu RSS




Vremea la


/
Maine:
|


Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri