Orbital Sciences Corp., una dintre cele doua firme private americane, alaturi de SpaceX, selectionate de NASA pentru a transporta provizii pe Statia Spatiala Internationala (ISS), a lansat cu succes, duminica, racheta Antares, in cadrul unui prim zbor de testare, transmite Mediafax.

Lansarea rachetei AntaresFoto: NASA/Bill Ingalls

Lansatorul spatial Antares, care are o lungime de 40 de metri, a decolat de pe rampa de lansare asa cum era prevazut, duminica, la ora 21.00 GMT, de la Centrul spatial Wallops, situat pe o insula aflata in apropiere de coastele statului Virginia, la o distanta de 270 de kilometri de Washington.

Antares nu a transportat de aceasta data capsula Cygnus construita de Orbital Sciences, ci un simulator incarcat cu diverse echipamente electronice, avand o sarcina echivalenta de 3,8 tone, care a fost plasat pe orbita la o altitudine de 256 kilometri, la 10 minute dupa decolare, declansand un ropot de aplauze in randul inginerilor prezenti in sala de control, dupa confirmarea separarii celui de-al doilea etaj al lansatorului Antares.

"Dupa reusita acestui zbor de testare, vom putea sa pregatim o misiune completa cu rol demonstrativ a sistemului nostru de livrare de provizii spre ISS - inclusiv capsula Cygnus - peste doua luni", a declarat David Thompson, directorul general al companiei Orbital Sciences.

"Felicitari echipei de la Orbital Sciences si celei de la NASA pentru aceasta lansare perfecta a rachetei Antaras", a declarat administratorul NASA, Charles Bolden.

NASA mizeaza pe parteneriate incheiate cu sectorul privat pentru a reduce costurile de acces la orbita joasa a Terrei si mai ales la ISS.

In virtutea unui contract de 1,9 miliarde de dolari incheiat cu NASA, Orbital Science Corporation trebuie sa livreze cel putin 20 de tone de provizii pe ISS, pe parcursul a opt lansari spatiale, pana la inceputul anului 2016. Capsula Cygnus are o capacitate de doua tone.

Insa, spre deosebire de capsula Dragon, fabricata de compania SpaceX (Space Exploration Technologies Corporation), capsula Cygnus, care are o forma cilindrica, nu poate sa revina pe Terra si va fi distrusa dupa misiune, la reintrarea in atmosfera.

Totusi, capsula Cygnus poate ramane pe orbita timp de un an, permitand utilizarea ei ca o platforma pentru diverse instrumente stiintifice si experimente, dupa ce isi va fi incheiat misiunea de aprovizionare a ISS, precizeaza compania Orbital Sciences.

SpaceX, cu sediul in orasul Hawthorne din orasul California, infiintata de miliardarul Elon Musk, a fost prima - si deocamdata este singura - companie privata care a conectat cu succes un vehicul spatial, capsula Dragon, la ISS, cu ocazia unui prim zbor demonstrativ, in mai 2012.

Dragon a efectuat deja un total de trei misiuni catre avanpostul spatial, dintre care doua au constat in livrarea de provizii si echipamente la bordul ISS, in cadrul unui contract de 1,6 miliarde de dolari incheiat cu NASA. SpaceX trebuie sa efectueze 10 misiuni de aprovizionare a statiei pana in 2015.

Companiile SpaceX, Boeing si Sierra Nevada au fost selectionate recent de NASA pentru a construi un vehicul spatial privat destinat transportului de astronauti la bordul ISS, dar si pe alte destinatii orbitale.

Dupa retragerea din circulatie a navetelor americane, in 2011, NASA depinde exclusiv de capsulele rusesti Soyuz - care au trei locuri - pentru a-si trimite astronautii la bordul ISS si plateste Rusiei suma de 63 de milioane de dolari pentru un loc la bordul acestor vehicule.

In ceea ce priveste misiunile de aprovizionare, ISS depinde de vehiculele automatizate de tip cargo rusesti Progress, europene (ATV) si japoneze (HTV), care sunt create pentru a fi folosite o singura data si se autodistrug arzand la reintrarea in atmosfera terestra, la finalul misiunii.

Baza spatiala Wallops a fost infiintata in 1945. Ea este folosita de NASA in special pentru a lansa mici vehicule suborbitale si baloane destinate unor experimente stiintifice.

Compania SpaceX isi lanseaza capsula Dragon, folosind lansatorul Falcon 9, de la baza spatiale Cape Canaveral din Florida.

Orbital Sciences, cu sediul in orasul Dulles din statul Virginia, a fost infiintata in 1982 si a efectuat deja mai multe lansari de sateliti comerciali si militari pentru departamentul american al Apararii. Aceasta companie are 3.600 angajati si a avut in 2012 o cifra de afaceri de 1,5 miliarde de dolari.

ISS este un proiect spatial in valoare de 100 de miliarde de dolari, finantat in principal de Statele Unite ale Americii si la realizarea caruia participa 16 tari. Statia este ocupata in permanenta, din noiembrie 2000, de echipaje comune.

ISS se afla pe orbita terestra la o altitudine de 400 de kilometri, efectuand o rotatie completa in jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigand cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ ora. Cantarind peste 408 tone, ISS ofera un spatiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.