Telescopul spatial Herschel a facut o serie de observatii detaliate ale unui gaz molecula fierbinte care ar putea orbita sau ar putea fi absorbite de o gaura neagra masiva din centrul galaxiei noastre, Calea Lactee, informeaza Agentia Spatiala Europeana (ESA).

Activitatea din centrul galaxiei Calea Lactee (reprezentare artistica)Foto: ESA–C. Carreau

"Gaura neagra pare sa devoreze gazul. Acest lucru ne poate da informatii despre felul in care cresc gaurile negre masive", explica cercetatorul american Paul Goldsmith, care lucreaza in cadrul Jet Propulsion Laboratory al NASA din Pasadena, California, citat de NASA.

Gaura neagra din Caleea Lactee este situata intr-o regiune cunoscuta sub numele de Sagittarius A*, nume prescurtat Sgr A *. Formatiunea are o masa de aproximativ patru milioane de ori mai mare decat cea a Soarelui si se afla la aproximativ 26.000 ani-lumina distanta de sistemul nostru solar.

Chiar si la acea distanta, este de cateva sute de ori mai aproape de noi decat orice alta galaxie cu o gaura neagra activa in centru, ceea ce face din ea un laborator natural ideal pentru a studia mediul din jurul enigmaticelor formatiuni, arata ESA.

Herschel a detectat o mare varietate de molecule simple, in centrul Caii Lactee, inclusiv monoxid de carbon, vapori de apa si acid cianhidric. Prin analiza semnaturilor acestor molecule, astronomii au reusit sa testeze unele proprietat fundamentale ale gazului interstelar din jurul gaurii negre.

Cea mai mare surpriza o reprezinta insa prezenta gazului fierbinte in zonele centrale ale galaxiei. Macar o parte a gazului are temperaturi de circa 1.000 de grade Celsius, mult mai fierbinte decat norii interstelari obisnuiti, care au, in general, doar cu cateva grade peste zero absolut (-273 grade Celsius).

O parte din incalzire ar putea fi cauzata de radiatiile ultraviolete puternice emise de un grup de stele masive din apropierea Centrului Galactic, insa acestea nu pot explica in totalitate temperaturile ridicate.

Echipa misiunii Herchel, observator construit si operat de Agentia Spatiala Europeana cu ajutorul NASA, a lansat ipoteza ca emisiile provocate de socuri puternice ale gazelor puternic magnetizate din regiune ar putea contribui in mare masura la cresterea temperaturii. Astfel de socuri ar putea fi urmare a coliziunilor dintre nori de gaze sau a deplasarii materiei cu viteza foarte mare.

"Observatiile indica, de asemenea, rauri de gaz fierbinte care se indreapta cu viteza spre SGR A*, cazand catre centrul Galaxiei. E posibil ca gaura neagra din galaxia noastra sa isi pregateasca cina chiar in fata ochilor lui Herschel", a declarat Javier Goicoechea de la Centro de Astrobiologia din Spain, autorul principal al studiului care prezinta rezultatele.

Folosind observatii in apropierea spectrului in infrarosu, unii astronomi au observat un nor de gaz separat, compact care are de cateva ori masa Pamantului si se indreapta catre gaura neagra. Situat mult mai aproape de gaura neagra decat rezervorul de material studiat de Observatorul Herschel, norul ar putea fi inghitit apre finalul acestui an.

Dispozitive spatiale, inclusiv Telescopul Nuclear Telescopic Array al NASA (NuSTAR) si Observatorul cu raze X Chandra, vor fi in zona asteptand sa inregistreze posibile radiatii emise de gaura neagra in timp ce "se hraneste", precizeaza NASA.