Atmosfera planetei Marte era in trecut densa insa in primul miliard de ani din istoria sa planeta si-a pierdut cea mai mare parte din atmosfera originala, procesul lasandu-si semnatura asupra raportului izotopic, arata masuratorile realizate de intrumentele robotului Curiosity. In urma pierderilor atmosferice a rezultat atmosfera rarefiata de astazi, cu un continut ridicat de dioxid de carbon, informeaza Agentia Spatiala Americana.

Doua noi studii prezinta masuratorile compozitiei atmosferei martiene facute de robotul Curiosity oferind noi informatii cu privire la procesul prin care planeta Marte si-a pierdut atmosfera originala. Instrumentul Sample Analysis at Mars (SAM) al robotului Curiosity a masurat abundenta de gaze si diferiti izotopi din probele recoltate din atmosfera martiana.

Izotopii sunt variante ale aceluiasi element chimic, cu proprietati fizice diferite datorate numarului diferit de neutroni, exemple fiind cei doi izotopi naturali stabili ai carbonului, carbon-12 si carbon-13.

SAM a verificat raportul dintre izotopii usori si cei grei ai carbonului si oxigenului din atmosfera martiena, constatand ca izotopii grei se gasesc in proportie mai mare in atmosfera martiana rarefiata de astazi decat in materialele din care s-a format planeta Marte. Acest lucru sprijina ipoteza ca planeta si-a pierdut cea mai mare parte din atmosfera originala si ofera indicii cu privire la felul in care acest proces a avut loc.

"Pe masura ce atmosfera s-a pierdut, procesul si-a lasat semnatura asupra raportului izotopic", a declarat Paul Mahaffy de la NASA Goddard Space Flight Center din Greenbelt (Maryland, SUA), cercetator principal pentru instrumentul SAM si autor principal al uneia dintre cele doua lucrari ce prezinta rezultatele analizelor facute de Curiosity.

Cele doua studii au fost publicate pe 19 iulie al revista de specialitate Science.

Alti factori, precum dovezi ca in trecut a existat apa, in stare lichida, pe suprafata planetei, sugereaza, de asemenea, ca Marte a avut o atmosfera mult mai densa.

Curiosity a observat ca acelasi tipar apare in proportiile izotopilor de hidrogen, carbon si oxigen, sustinand ipoteza ca Marte si-a pierdut cea mai mare parte din atmosfera originala. Informatii asemanatoare reies din masuratori anterioare realizate asupra bulelor de gaze din interiorul meteoritilor de pe Marte. Datele indica faptul ca cea mai mare parte din pierderile atmosferice s-a inregistrat in primul miliard de ani din istoria planetei (in varsta de 4,6 miliarde de ani).

Curiosity nu poate masura in mod direct rata actuala de evacuare a atmosferei, insa urmatoarea misiune NASA pe Marte, Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission (MAVEN), programata pentru lansare in noiembrie 2013, va urmari tocmai acest proces.

Cele doua studii publicate saptamana trecuta descriu analizele probelor atmosferice facuta de doua instrumente diferite ale SAM in timpul primelor 16 saptamani ale misiunii robotului Curiosity pe Marte (misiune care a intrat in cea de a 51-a saptamana).

"Faptul ca am obtinut aceleasi rezultate cu doua tehnici foarte diferite ne incurajeaza sa credem ca nu exista nicio eroare necunoscuta sistematica care sta la baza masuratorilor", a declarat Chris Webster de la Jet Propulsion Laboratory al NASA, Pasadena (California, SUA), autorul principal al celui de al doilea studiu.

"Acuratetea acestor masuratori imbunatateste baza pentru intelegerea istoriei atmosferei" planetei Marte, arata Chris Webster.