Astronomii au reperat, cu ajutorul Telescopului Spatial Spitzer al NASA, un sistem stelar tanar care "clipeste" la fiecare 93 zile. Numit 16A YLW, sistemul este probabil format din trei stele in curs de dezvoltare, dintre care doua sunt inconjurate de un disc de material ramas de la procesul de formare a stelelor, scrie Agentia Spatiala Americana.

Ilustratie: Sistemul stelar 16A YLWFoto: NASA/JPL-Caltech

Cele doua stele interioare se orbiteaza reciproc si ies periodic de pe discul care le inconjoara precum un "Hula Hoop", scrie NASA. Cercul nu pare sa fie aliniat cu perechea de stele din centru, probabil din cauza perturbarii gravitationale create de cea de a treia stea aflata la periferia sistemului.

Potrivit Agentiei Spatiale Americane, intregul sistem trece prin faze luminoase si mai putin luminoase, stelele centrale jucand un fel de "cucu-bau cosmic" pe masura ce discul inclinat se invarte din jurul lor. Se crede ca acest disc ar urma sa dea nastere la planete si la celelalte corpuri ceresti care alcatuiesc un sistem planetar.

Spitzer a observat YLW 16A in lumina infrarosie, folosind emisiile de gaz incalzit si de praf din discul care acopera inca stelele tinere. Alte observatii au venit in urma anchetei 2MASS, facuta de la sol, precum si de la instrumentul Naco al celui mai avansat telescop optic din lume, Very Large Telescope, al Observatorului Sudic European din Chile.

Ilustratie: Sistemul stelar 16A YLW. Un disc de material ramas de la formarea stelelor inconjoara doua stele tinere precum un "hula hoop". In timpul tranzitului celor doua stele care se orbiteaza reciproc, o data la 93 de zile acestea se ridica deasupra discului, dand impresia ca intregul sistem clipeste. Foto: NASA/JPL-Caltech

YLW 16A este al patrulea exemplu de sistem stelar intermitent de acest tip, si al doilea gasit in aceeasi regiune - Rho Ophiuchus.

Datele sugereaza ca aceste sisteme ar putea fi mai frecvente decat se credea. Sistemele in care steaua clipeste, cu discuri deformate, ofera cercetatorilor posibilitatea de a studia modul de formare a planetelor in aceste medii. Planetele pot orbita una sau ambele stele din sistemul stelar binar.

Faimoasa planeta fictiva Tatooine din "Star Wars" ("Razboiul Stelelor") orbiteaza doua stele, prin urmare, are doua apusuri de soare. Aceste planete sunt numite planete circumbinare. Astronomii pot inregistra felul in care lumina este absorbita de discurile in care se formeaza planete in fazele luminoase si in cele mai putin luminoase ale sistemului stelar intermitent, ceea ce poate da informatii cu privire la materialele care formeaza discul.

"Aceste sisteme intermitente ofera zone de cercetare naturale pentru procesul de formare a planetelor binare si circumbinare", sustine cercetatorul Peter Plavchan, din cadrul Exoplanet Science Institute al NASA si Infrared Processing and Analysis Center al Institutului de Tehnologie din California (Caltech), din Pasadena, California (SUA). Peter Plavchan este autorul principal al unui nou studiu care a fost publicat in Astronomy & Astrophysics.