Astronomii cred ca au reusit sa identifice unul dintre cele mai bogate sisteme planetare descoperite pana in prezent, transmite BBC. Descoperirea celei de-a saptea planete care graviteaza in jurul stelei pitice KIC 11442793 ar putea fi un nou record, sustin doua echipe diferite de cercetatori.

Noul sistem planetar prezinta anumite asemanari cu sistemul nostru solar, dar toate cele sapte exoplanete orbiteaza mult mai aproape de steaua gazda, care se afla la o distanta de circa 2.500 de ani-lumina de Pamant. El a fost descris in doua lucrari stiintifice publicate pe serverul Arxiv.org.

Una dintre identificari a fost facuta de o echipa de voluntari care a folosit site-ul Planet Hunters. Acest site permite voluntarilor sa "cearna" datele publice furnizate de telescopul spatial Kepler, lansat de catre NASA pentru a cauta asa-numitele exoplanete - planete care orbiteaza stele indepartate.

Telescopul Kepler foloseste metoda tranzitului pentru a descoperi planete noi. Aceasta metoda presupune monitorizarea stralucirii emise de o stea si identificarea unei modificari atunci cand o planeta trece prin fata ei. Insa exista atat de multe date oferite de misiunea Kepler incat cercetatorii de la NASA nu au timp sa analizeze fiecare raza de lumina, de aceea au creat programe computerizate pentru a detecta semnatura ce marcheaza tranzitul unei planete prin fata stelei sale.

"Acesta este primul sistem cu sapte planete descoperit de Kepler, folosind sistemul tranzitului. Consideram ca (identificarea - n.red) este foarte sigura", a declarat Chris Lintott de la Universitatea Oxford, co-autor al studiului publicat pe Planet Hunter.

"In cazul sistemului tranzitului, o data ce gasesti mai multe planete, sansele ca ele sa fie un fals pozitiv sunt foarte mici" a adaugat dr. Lintott.

Echipa dr. Lintott a trimis concluziile studiului jurnalului de specialitate Astronomical Journal. O alta echipa de astronomi din mai multe tari europene au trimis publicatiei Astrophysical Journal o alta lucrare stiintifica, prezentand propria descoperire a celei de a saptea planete.

Noua planeta este a cincea in ordinea departarii de steaua-mama, parcurgand o rotatie completa in jurul stelei in 125 de zile.

Cu o raza de 2,8 ori mai mare decat cea a Pamantului, ea se incadreaza intr-o familie planetara care include doua planete aproximativ de marimea Terrei, trei "super-Terra" si doua planete mai mari.

"Chiar arata ca Sistemul nostru Solar intr-o privinta, cu planetele mai mici in interior si cele mai mari in exterior", arata Robert Simpson, de la Oxford University, co-autor al uneia dintre lucrari.

Desi exista asemanari cu sistemul nostru solar, toate cele sapte planete se afla mai aproape de steaua-mama. De fapt, toate orbitele lor s-ar inscrie in distanta dintre Terra si Soare, fapt care face ca noul sistem solar sa fie unul foarte aglomerat.

"Acesta este si unul dintre motivele pentru care sunt usor de vazut, pentru ca, cu cat sunt mai aproape de soarele lor, cu atat mai des trec prin fata lui", explica dr. Simpson.

Cu toate acestea, echipa de la Planet Hunters a realizat o serie de simulari aratand ca noul sistem solar ar trebui sa fie unul stabil.

"Tot ce stil despre acest sistem ne spune ca (a saptea planeta - n.red.) ar fi trebuit sa fie gasita de catre sistemul de detectie automate. Insa nu a fost. Un sistem cu 7 planete este foarte complicat asa ca intelegi cum sistemul automat - este incurcat de prezenta altor tranzituri", a declarat dr. Lintott pentru BBC.

"Cautarea acestor tranzite pare o sarcina facuta special pentru computere. Insa descoperim, in aceste cazui de nisa, in aceste cazuri deosebite, in aceste cazuri complicate, ca oamenii pot sa bata computerele", a adaugat dr. lintott

O alta stea, HD 10180, ar putea avea ori sapte ori noua planete, au anuntat anterior cercetatorii, iar o stea indepartata, GJ 887C, ar putea avea si ea o familie de sapte planete.