Ganymede, satelitul planetei Jupiter, ar putea prezenta straturi suprapuse de gheata si oceane, asemanatoare unui "sandwich club", fenomen care sporeste sansele ca acest univers indepartat sa poata adaposti viata, informeaza Agentia Spatiala Americana, potrivit Mediafax.

Redare artistica: Sectiune GanymedeFoto: NASA/JPL-Caltech

Naveta spatiala Galileo a fost trimisa de Agentia Spatiala Americana (NASA) pe satelitul Ganymede in anii '90, unde a confirmat prezenta unui ocean interior, detectand de asemenea urme de apa sarata, rezultata probabil in urma impregnarii apei cu sulfat de magneziu.

Ganymede, care are un diametru de aproximativ 5.300 de kilometri, este cel mai mare satelit din sistemul solar si are dimensiuni mai mari decat planeta Mercur.

O echipa de oameni de stiinta de la NASA a realizat o simulare pe calculator a oceanului lui Ganymede, luand pentru prima oara in calcul modul in care sarea creste densitatea lichidelor in interiorul satelitului. Acest experiment a fost realizat in urma altor experimente de laborator care au simulat aceste ape sarate.

Desi cercetarile anterioare au indicat o dispunere standard a unui strat de gheata, urmat de altul de apa si de alt strat de gheata, noul experiment a aratat ca ar putea exista de fapt mai multe straturi.

Steve Vance, astrobiolog la NASA, a afirmat ca ar putea exista un al treilea strat de gheata, urmat de un ultim strat de apa, situat chiar deasupra fundului stancos al oceanului.

Satelitul planetei Jupiter este bogat in rezerve de apa, probabil de 25 de ori mai mari decat oceanele de pe Pamant, estimandu-se ca oceanele lui Ganymede au o adancime de 800 de kilometri.

In cazul in care exista suficienta sare, apa de pe Ganymede ar putea deveni atat de densa, incat s-ar putea revarsa pe solul stancos, ceea ce ar putea crea conditii favorabile pentru dezvoltarea vietii microbiene.

"Intelegerea modului in care viata a aparut pe Pamant implica interactiunea dintre apa si solul stancos. Aceasta cercetare estimeaza ca exista o probabilitate crescuta ca acest tip de interactiuni sa aiba loc pe suprafata lui Ganymede", a adaugat Steve Vance, al carui studiu a fost publicat in revista Planetary and Space Science.

Ganymede este unul dintre cei cinci sateliti din sistemul solar despre care se crede ca au oceane ascunse sub suprafetele de gheata. Europa si Callisto graviteaza in jurul planetei gazoase Jupiter, in timp ce Titan si Enceladus graviteaza in jurul planetei Saturn.