Dupa un periplu de zece ani in urmarirea tintei sale, sonda europeana Rosetta a ajuns miercuri, asa cum era prevazut, la cometa 67P/Churymov-Gerasimenko, devenind astfel primul dispozitiv spatial care a reusit aceasta intalnire istorica, o aventura stiintifica care ar trebui sa dureze cel putin pana la finele lui 2015, scrie AFP.

Aceasta premiera stiintifica ar urma sa permita colectarea unor indicii inedite legate de originea sistemului solar.

"Am ajuns la cometa", a spus cu mandrie, la ora 09,29 GMT Sylvain Lodiot, responsabil al opertiunilor de zbor al sondei Rosetta la Agentia Spatiala Europeana (ESA), de la Centrul de control din Darmstadt (Germania).

Cateva minute mai tarziu, sonda (@ESA_Rosetta) sarbatorea ea insasi evenimentul cu un twitt "Salut, cometa!" in 20 de limbi.

Lasata in 2004, Rosetta a parcurs in total peste sase miliarde de km in spatiu, efectuand patru orbite in jurul Soarelui si trecand in trei randuri pe langa Terra si o data pe langa Marte pentru a-si accelera cursa.

La 400 milioane km de planeta noastra, undeva intre Jupiter si Marte, sonda s-a pozitionat miercuri la 100 km de cometa 67P/Churymov-Gerasimenko, care zboara prin vidul spatial cu circa 55.000 km/ora.

"Sonda europeana Rosetta este primul vehicul spatial din istorie care a reusit o intalnire cu o cometa, ceea ce constituie un jalon major in explorarea originilor noastre. De acum, vor incepe cu adevarat descoperirile", a spus directorul general al ESA, Jean-Jacques Dordain.

Daca totul se petrece asa cum este prevazut, Rosetta va urmari pas cu pas cometa, in apropierea sa inexorabila de Soare, de care va trece cel mai aproape in august 2015.

Echipata cu 11 instrumente stiintifice (camere, spectrometre, analizatoare de praf si particule...), Rosetta va studia fiecare unghi al nucleului cometei precum si gazul si praful expulzate (coama cometei) la apropierea sa de Soare.

Aterizarea pe o cometa, o alta premiera istorica

Iar in 11 noiembrie, va incerca un alt tur de forta spatial si stiintific: trimiterea pe cometa a robotului-laborator Philae, de dimensiunea unu frigider.

"Rosetta este o misiune unica, unica prin obiectivul sau stiintific, intelegerea originilor noastre, care este cu siguranta cel mai bun mijloc de a ne intelege viitorul", subliniaza Dordain.

Cometele sunt considerate martori ai materiei primitive plecand de la care s-a format sistmeul solar, in urma cu 4,6 miliarde de ani. Ar putea, cred unii oameni de stiinta, sa detina chiar cheia originii vietii pe pamant.

Ajunsa la destinatie, sonda va efectua "orbite hiperbolice in jurul cometei, care o vor mentine la mai mult sau mai putin de 100 km" de tinta sa, explica Sylvain Lodiot.

Ea va incepe apoi "sa reduca gradual distanta iar adevarata asezare pe orbita va avea loc incepand cu jumatatea lui septembrie", cand Rosetta se va afla la o altitudine de 60 km, in campul gravitational al cometei, potrivit Cnes, agentia spatiala franceza.

Rosetta se va apropia si mai mult de cometa, detaliind observatiile legate de forma, masa si intensitatea campului gravitational al nucleului.

In functie de activitatea cometei, Rosetta se va apropia pana la 10 km de suprafata nucleului, si chiar si mai aproape (la doar 2 - 3 km) in noiembrie, pentru a lansa Philae, echipat el insusi cu alte zece instrumente stiintifice.

Speranta de viata a robotului Philae pe nucleu este limitata, la 4-6 luni. Dar Rosetta va continua sa insoteasca cometa si dupa aceasta perioada.

Cu un cost total de aproape 1,3 miliarde de euro, misiunea demarata in urma cu 20 de ani va dura cel putin pana in decembrie 2015.