Pe 10 august 2014, tocmai cand curentul de meteori Perseidele se pregateste sa atinga punctul maxim de activitate, se va inregistra Luna plina. Mai, mult decat atat, Luna se va afla la perigeu - punctul de pe orbita sa cel mai apropiat de Pamant. Luna plina la perigeu, fenomen astronomic care a ajuns sa fie numit "Super Luna", va fi cu 14% mai aproape de Terra si va parea cu 30% mai stralucitoare decat celelalte Luni pline din acest an. Veste proasta pentru Perseide, sustin unii astronomi, pentru ca luminozitatea excesiva ar putea sa diminueze sansele ca meteorii sa fie vazuti bine.

Super Luna vs. PerseideFoto: Captura NASA ScienceCasts

Fundalul intunecat necesar observarii Perseidelor este luminat de Luna plina la perigeu mai mult decat de obicei, astfel incat mai putin meteori vor putea fi vazuti, arata Bill Cooke de la Nasa's Meteroid Environment Office. Pe de alta parte,curentul Perseidelor are si meteori la fel de stralucitori ca Jupiter sau Venus, iar acestia vor fi vizibili in pofida stralucirii Lunii.

Super Luna - 10 august 2014 / Foto: Captura NASA ScienceCasts

Ca de obicei, in luna august isi face aparitia curentul de meteori Perseide, informeaza Observatorul Astronomic "Vasile Urseanu". Anul acesta Perseidele vor avea punctul maxim de activitate in noaptea de 12 spre 13 august, intre orele 11:00 si 05:00 (ora Romaniei), a declarat Valentin Grigore, presedinte al Societatii Astronomice Romane de Meteori, pentru Mediafax.

Denumite dupa constelatia din care par ca vin, Perseidele reprezinta unul dintre numeroasele roiuri de meteori activi intr-un an.

"Anul acesta, maximul de activitate la curentul de meteori Perseide va pica in noaptea de 12 spre 13 august. Observatiile se pot face dupa ora 11.00, cand se ridica si radiantul (locul de unde radiaza meteoritul) deasupra orizontului, si pana dimineata in zori, in jur de ora 05.00. Activitatea va fi toata noaptea, dar, din pacate, din cauza ca pe data de 10 va fi luna plina, care va fi foarte stralucitoare pe cer, se vor vedea meteorii care sunt mai stralucitori. Deci nu se vor vedea meteori slabi. Se vor vedea mai putini meteori, cei mai spectaculosi", a explicat Valentin Grigore.

Acesta a spus ca meteorii se pot observa cu ochiul liber. "Observatiile se pot face cu conditia sa se faca din afara oraselor unde avem poluare mare. Trebuie sa fie facute observatiile de undeva de la marginea oraselor, de la tara, de la munte", a spus Valentin Grigore.

El a mai spus ca Perseidele se pot observa si in noptile de dinainte si dupa noaptea de activitate maxima. "Activitatea este tot in crestere. Ei se observa o luna si ceva, dar activitatea este tot in crestere (pana in noaptea de 12 spre 13 august, n.r.)", a mai spus Valentin Grigore.

Orice meteor a carui traiectorie inversa ajunge in constelatia Cassiopeia este o "perseida", potrivit Observatorului Astronomic.

Fenomenul de stea cazatoare este arhicunoscut. Dara luminoasa de pe cer este lasata de o particula sub 1 mm diametru ce arde in atmosfera Pamantului, la frecarea cu aerul. Pentru o fractiune de secunda vedem acest fenomen, denumit de astronomi meteor. Particula de praf cosmic care arde in atmosfera se numeste meteoroid, iar pietroiul care cade pe Pamant se numeste meteorit.

Toate aceste particule de praf vin de la cometa Swift-Tuttle, care, cand trece pe langa Soare, sublimeaza si praful cosmic prins in nucleul inghetat este eliberat in spatiu.