Cercetatorii care studiaza ceea ce se prezinta drept o versiune potentata a Sistemului nostru Solar au descoperit ca este inconjurat de un halou de praf fin. Descoperirea este bazata pe datele in infrarosu obtinute de Telescopul Spatial Spitzer al Agentiei Spatiale Americane si Observatorul Spatial Herschel al Agentiei Spatiale Europene, informeaza NASA.

Redare artistica: Sistemul stelar HD 95068Foto: NASA/JPL-Caltech

Acest sistem stelar prafuit, numit HD 95086, se afla la 295 de ani lumina distanta de Terra, in constelatia Carina. Se crede ca include doua centuri de praf, localizate intr-un halou extern de praf recent descoperit. Una dintre aceste centuri este calda si apropiata de steaua sa, precum este cazul in Sistemul Solar cu centura de asteroizi, in timp ce cea de a doua centura de praf este mai rece si indepartata de steaua-parinte, precum e cazul centurii Kuiper formata din comete de gheata.

"Uitandu-ne la alte sisteme stelare precum acesta, putem pune cap la cap cum a ajuns sa se formeze Sistemul Solar", arata Kate Su, astronom asociat la Universitatea din Arizona, Tucson, si autor principal al lucrarii.

Planetele Jupiter, Saturn, Uranus si Neptun din Sistemul Solar sunt inghesuite intre cele doua centuri de praf. Oamenii de stiinta cred ca in sistemul stelar HD 95086 se intampla un lucru asemanator, doar ca la scara mai mare. Se stie deja ca una dintre planete, care are cam de cinci ori masa plantei Jupiter, este pozitionata chiar in interiorul centurii mai reci a sistemului HD 95086. Alte planete masive ar putea fi ascunse intre cele doua centuri de praf, asteptand sa fie descoperite.

Studii precum cele realizate de Spitzer sau Herschel indica directia in care telescoapele de la sol pot sa inceapa sa caute planetele ascunse. Imaginile astfel realizate nu sunt foarte clare, pentru ca planetele sunt foarte indepartate, insa dezvaluie noi informatii despre arhitectura globala a sistemului planetar.

"Cunoscand unde se afla fragmentele cosmice, plus proprietatile planetelor cunoscute din sistem, ne putem crea o idee despre ce alte tipuri de planete se pot gasi acolo", explica Sarah Morrison, coautor al lucrarii care detaliaza aceasta descoperire si doctorand la Universitatea din Arizona.

Sarah Morrison a rulat modele computerizate pentru a restrange posibilitatile privind numarul de planete care ar putea exista in acest sistem. "Stim ca ar trebui sa cautam mai multe planete in locul unei singure planete gigant", arata Morrison.

Pentru a afla cum arata HD 95086, astronomii s-au uitat la un sistem similar, HR 8799. Si el are doua centuri de fragmente cosmice, inconjurate de un halou mare de praf fin, si 4 planete intre centuri. Comparand informatiile obtinute pana acum despre cele doua sisteme stelare indica faptul ca HD 95086, precum varul sau HR 8799 ar putea sa gazduiasca mai multe planete care raman sa fie descoperite. Telescoapele terestre ar putea fotografia familiile de planete.

Atat HD 95086 cat si HR 8799 sunt mult mai tinere si mai prafuite decat Sistemul Solar. Cand sistemele planetare sunt tinere si inca in proces de formare, coliziunile dintre corpuri planetare in dezvoltare, asteroizi si comete starnesc praf. O parte din acest praf se coaguleaza sub forma unor planete, o alta parte se aduna sub forma unor centuri, iar restul este fie suflat in afara sistemului, formand un halou, fie canalizat spre stea.

Herschel si Spitzer sunt ideale pentru a studia aceste structuri de praf din astfel de sisteme planetare, pentru ca ele stralucesc la lungimi de unda infrarosie pe care cele doua telescoape le pot detecta.