Anul care tocmai a inceput se anunta unul aglomerat si interesant din punct de vedere al explorarii spatiale. Daca 2014 va ramane in istoria spatiala ca anul in care am aterizat pe o cometa, 2015 ar putea ajunge sa fie cunoscut ca anul Pluto si al altor planete pitice, scrie The Wire, trecand in revista principalele evenimente spatiale din acest an.

Redare artistica: Sonda New Horizons, la intalnirea cu Pluto si satelitul sau CharonFoto: JHUAPL/SwRI

Sonda New Horizons incepe saptamana aceasta procedurile de abordare a planetei pitice Pluto, apropiindu-se cel mai mult de corpul ceresc in luna iulie, moment in care va avea cea mai clara imagine asupra indepartatei lumi inghetate. Cu aceasta ocazie, este posibil sa dea la iveala un peisaj dramatic, cu munti, vulcani si gheizere.

In martie, sonda Dawn va ajunge la Ceres, o planeta pitica din centura de asteroizi dintre Marte si Jupiter. Planeta Ceres se prezinta si ea sub forma unei lumi inghetate, existand insa posibilitatea existentei de apa lichida sub suprafata inghetata,ceea ce ar insemna ca ar putea sustine viata.

Rosetta isi va continua misiunea in 2015 si posibil si dupa, promitand noi descoperiri pe masura ce naveta spatiala studiaza indeaproape cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Companiile private continua, in pofida problemelor si a exploziei unei rachete, cercetarile pentru a face posibil zborul spatial uman de rutina.

Principalele evenimente spatiale din 2015

1. Sonda New Horizons a calatorit prin sistemul solar timp de aproape 9 ani, iar pe 15 ianuarie va incepe apropierea de Pluto. la ora actuala, cele mai bune imagini ale planetei Pluto pe care le avem prezinta o pata de culoare gri. Insa pe masura ce naveta va ajunge in punctul cel mai apropiat de planeta din calatoria sa, in luna iulie, oamenii de stiinta se asteapta sa vada o lume uimitoare - poate una cu vulcani si gheizere.

2. Dupa ce a orbitat planeta Mercur timp de aproape 4 ani, sonda MESSENGERse apropie de finalul rezervei sale de combustibil. Misiunea a fost programata sa se incheie in martie, insa inginerii de misiune au reusit sa ii extinda viata cu o luna, folosind helium drept combustibil. Naveta se va prabusi pe Mecur, insa nu inainte de a obtine si trimite date si imagini de la cativa kilometri distanta de suprafata planetei.

3. Anul acesta se vor produce 2 eclipse totale de Luna, una pe 4 aprilie si alta pe 28 septembrie, completand seria de 4 eclipse din 2014-2015 cunoscuta sub numele de tetrada. In data de 13 septembrie va avea loc si o eclipsa partiala de Soare, vizibila din Africa si zona Oceanului indian.

4. Fizicienii de la acceleratorul de particule LHC (Large Hadron Collider)din Elvetia au descoperit bosonul Higgs in 2012. Dupa doi ani de lucrari de intretinere si de upgrade, acceleratorul de particule urmeaza sa inceapa in luna martie un nou ciclu de activitate de 3 ani. Fizicienii vor mari nivelul de energie la 13GeV (gigaelectron volti), aproape dublu fata de cel utilizat in ciclul de functionare anterior iar coliziuni mai puternice inseamna, sa speram, ca vom avea parte de mai multe descoperiri.

5. Anul trecut astronomii au descoperit nori de apa pe Ceres, o planeta pitica din centura de asteroizi dintre marte si Jupiter. Deocamdata nu stim daca jeturile au fost produse de vulcani sau prin procesul de sublimare (trecere din stare solida in stare gazoasa) - prin care se formeaza, de altfel, coada unei comete. Cercetatorii misiunii Dawn spera sa afle raspunsul la aceasta intrebare dupa ce naveta ajunge din apropiere de Ceres in luna martie. De precizat ca 40% din volumul planetei Ceres este reprezentat de apa.

6.Misiunea LISAa agentiei spatiale europene va fi primul instrument din spatiu care sa incerce sa detecteze valurile gravitationale de spatiu-timp, care sunt create, spre exemplu prin coliziunea gaurilor negre. Naveta LISA Pathfinder, programata pentru lansare anul acesta, va indica ce tehnologie este necesara pentru a masura fluctuatiile subtile din tesatura cosmosului.

7. Misiunea stiintifica principala asondei Rosettase afla de abia la inceput. Soda va acompania cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko in calatoria sa in care se va apropia cel mai mult de Soare in aceasta vara. Sonda va studia cometa in timp ce caldura emisa de Soare, resimtita mai puternic pe masura ce se apropie de astru, va declansa jeturi de gaze si praf. In februarie, Rosetta se va apropia cel mai tare de cometa, ajungand la o distanta de circa 6,5 km de suprafata sa.

8. O serie de companii private colaboreaza cu NASA pentru a reusi sa trimita oameni dincolo de orbita terestra joasa. SpaceXplanifica mai multe misiuni in care vrea sa foloseasca capsula Dragon pentru a trimite pe Statia Spatiala Internationala provizii si echipamente, inclusiv un modul expandabil, adecvat pentru a mentine viata, construit deBigelow Aerospace. Dupa ce o racheta Antares de a sa a explodat in octombrie 2014, Orbital Sciencesva incerca din nou, de data aceasta trimitand capsula Cygnus pe o racheta Atlas V a United Launch Alliance.