Ce se intampla cand o gaura neagra distruge o stea activa

de I.C.     HotNews.ro
Vineri, 23 octombrie 2015, 20:15 Science - Spatiul

Ilustratie: O gaura neagra care distruge o stea
Foto: NASA / CXC / M.Weiss
Cand o stea se apropie prea mult de o gaura neagra, atractia gravitationala intensa a gaurii neagra creaza forte mareice care pot "sfasia" corpul ceresc. In timpul unor astfel de evenimente, numite perturbari mareice, o parte din resturile stelare sunt aruncate, cu viteza mare, catre exterior, in timp ce restul cade inspre gaura neagra. Procesul provoaca un semnal puternic de raze X, care poate dura ani de zile, scrie EurekAlert!, serviciul de stiri al societatii stiintifice AAAS.

O echipa de astronomi, printre care si experti ai Universitatii din Maryland, au observat un eveniment de perturbare mareica intr-o galaxie care se afla la aproximativ 290 milioane de ani lumina distanta de Pamant. Este cea mai apropiata perturbare mareica descoperita in ultimul deceniu, iar fenomenul este descris intr-o lucrare publicata in numarul din 22 octombrie 2015 al revistei de specialitate Nature.

"Aceste rezultate sustin unele dintre cele mai noi idei privind structura si evolutia evenimentelor de perturbare mareica", a declarat co-autorul studiului Coleman Miller, profesor de astronomie la UMD si director al Joint Space-Science Institute. "Pe viitor, perturbarile mareice pot deveni laboratoare pentru a studia efectele fortei gravitationale extreme."

Proiectul All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASAS-SN) a descoperit initial perturbarea mareica, cunoscuta sub numele de ASASSN-14li, in noiembrie 2014. Evenimentul a avut loc in apropierea unei gauri negre supermasive din centrul galaxiei PGC 043234. Au urmat studii suplimentare cu ajutorul Observatorului Chandra X-ray al NASA, Swift Gamma-ray Burst Explorer, de asemenea al NASA, si cu ajutorul satelitului XMM-Newton al Agentiei Spatiale Europene, obtinandu-se o imagine mai clara prin analiza emisiilor de raze X ale perturbarii mareice.

Ilustratie a perturbarii mareice recent observate, numite ASASSN-14li. In partea stanga sus se poate observa un disc de ramasite stelare in jurul gaurii negre. O coada lunga de material stelar ejectat se intinde catre partea dreapta a imaginii, departe de gaura neagra. In chenar se poate vedea spectrul de raze X obtinut de Observatorul Chandra si satelitul XMM-Newton, unde apar variatii mari a intensitatii razelor X intr-o gama restransa de lungimi de unda. / Foto: NASA/CXC/M. Weiss

"Am vazut dovezi pentru cateva perturbari mareice de-a lungul anilor si am dezvoltat o multime de idei despre ce se intampla", arata autorul principal al studiului, Jon Miller - profesor de astronomie la Universitatea din Michigan. "Aceasta este cea mai buna sansa pe care am avut pana acum de a intelege cu adevarat ceea ce se intampla atunci cand o gaura neagra sfasie o stea."

Dupa ce o stea este distrusa de o perturbare mareica, fortele gravitationale puternice ale gaurii negre atrag majoritatea ramasitelor stelei. Frecarea incalzeste acest moloz stelar aflat in cadere catre gaura neagra, generand cantitati uriase de raze X. Dupa valul de raze X, cantitatea de lumina scade pe masura ce materialul stelar cade dincolo de orizontul evenimentului - punctul din apropierea gaurii negre dincolo de care lumina nu mai pot scapa.

De cele multe ori gazele cad inspre o gaura neagra sub forma de spirala spre interior si formeaza un disc. Dar procesul care creaza aceste structuri de disc, cunoscute sub numele de discuri de acumulare, a ramas un mister. Prin observarea ASASSN-14li, echipa de astronomi a avut ocazia sa asiste la formarea unui disc de acumulare pe masura ce se formeaza, uitandu-se la lumina in raze X la diferite lungimi de unda si urmarind cum aceste emisii s-au schimbat in timp.

Cercetatorii au stabilit ca cele mai multe dintre razele X sunt produse de material care este extrem de aproape de gaura neagra. De fapt, materialul cel mai stralucitor ar putea ocupa de fapt cea mai mica orbita stabila posibil. Dar astronomii sunt la fel de interesati sa invete ce se intampla cu gazul care nu este trase peste orizontul evenimentului, ci este evacuat, indepartandu-se de gaura neagra.

"Gaura neagra sfasie steaua si incepe sa inghita, intr-un ritm alert, materialul (rezultat prin dezmembrarea stelei - n.red.), dar asta nu este sfarsitul povestii", a declarat co-autorul studiului, Jelle Kaastra - astronom la Institutul de Cercetari Spatiale din Olanda. "Gaura neagra nu poate tine pasul asa ca expulzeaza o parte din material catre exterior."

pai da (Vineri, 23 octombrie 2015, 22:43)

>_< [anonim]

Când o gaură neagră distruge o stea activă de obicei se clasează dosarul revoluției, deci se întâmplă multe rele încă neînțelese de mintea umană.
    Ce înseamnă asta? (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 0:00)

ploiesteanu [utilizator]

că la un moment dat se ajunge la o masă critică a găurii negre dincolo de care începe să ejecteze prin 2 puncte diametral opuse, unde viteza periferică e mică și spinul mare, emisii de materie transformată în spectre cu lambda de ordinul milionimii unui metru. Transformarea asta ar fi foarte interesant de cercetat.
      Masa critica a gaurii negre... (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 0:22)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

Nu exista asa ceva.
        Ce nu există? (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 12:37)

ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Scuze, n-am înțeles.
          Masa critica (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 18:57)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

Exista o masa critica (a unei stele in colaps) peste care este posibila formarea unei gauri negre. Aproximativ egala cu 3-4 mase solare.
          Dar nu exista masa critica pentru o GN formata.
          O data formata, gaura neagra poate creste indefinit, prin absorbtie de material interstelar sau stele intregi. Cu exceptia radiatiei Hawkings(extrem de slaba in cazul gaurilor negre masive), gaura neagra nu emite nici-o radiatie,"prin definitie". Radiatia X, gamma,UV, visibil etc.este emisa de materia acretionata, accelerata la viteze relativistice de campul gravitational intens al GN.
            asta ar însemna (Duminică, 25 octombrie 2015, 11:50)

ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

că emisiile nu provin din interiorul GN ci sunt emanate de undeva de la event, ceea ce se dovedește eronat. Există o forță asemănătoare cu ceea ce numim noi în mecanica lui Newton centripetă dar asta e dezvoltată pe întreg event horizon-tul nu prin 2 puncte. Și ar mai însemna că mai devreme sau mai târziu găurile negre să "pape" tot și să avem un univers de GN. Ceea ce nu cred că este posibil. Astronomii care imaginează moartea universului gândesc altfel, folosindu-se mai degrabă de invalidarea entropiei.
    Pai (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 0:12)

CititorulComentator [utilizator]

Cam ceea ce s-a intamplat in 89 ...Iliescu fiind gaura neagra iar Romania, vai steaua ei.
    Precizare (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 0:19)

Articolul aminteste de misterul formarii unor discuri in jurul gaurilor negre.
    Poate pentru unii e un mister, dar pentru majoritatea astrofizicienilor mai putin. Iata care este modelul acceptat de "mainstream":
    Daca se calculeaza potentialul gravitational efectiv in metrica Schwarzschild, conform teoriei relativitatii generale, se obtine o curba care are un minim local in apropierea orizontului de evenimente.
    Acest minim local actioneaza ca un colector de materie.
    Particulele care ramin captive in aceasta zona vreme indelungata, formand un disc rotitor in jurul gaurii negre.
    Pentru cei interesati:
    Absorbție stea de catre o gaura neagra (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 8:16)

Re [anonim]

Acest disc din jurul găurii negre este precursorul (împreuna cu gaura neagră) a unei galaxii noi in formare.
    Nu se intampla NIMIC... (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 9:42)

Sutcivni [utilizator]

Pentru ca totul este o FRAUDA a NASA si a tuturor guvernelor lumii. O mare MINCIUNA. O mare DECEPTIE.

Cand lumea va afla ca traieste in INCHISOAREA TARAMULUI PAMANT, toate sistemele de credinta se vor PRABUSI.

Lume, TREZIREA!
      Pentru oameni care gândesc ca tine (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 12:40)

ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Pământul chiar e o "plăcută" carceră. Miza omenirii de a exista peste 4 sau 5 miliarde de ani este de a se desprinde de Pământ.
        mda... (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 20:28)

Petre Cusuru zis si Barba Trista [utilizator] i-a raspuns lui ploiesteanu

Pai tu crezi ca omenirea ar pute supravietui in ritmul asta in umatorii, hai sa zicem, 100.000 ani?
          Da, da, da... (Duminică, 25 octombrie 2015, 9:57)

Sutcivni [utilizator] i-a raspuns lui Petre Cusuru zis si Barba Trista

Agentii Matricei au intervenit... Inghit pe nemestecate tot ce le transmite Pseudostiinta dogmatica. Stiinta este ca RELIGIA : CREDE SI NU CERCETA!!! Sa stiti ca ADEVARUL VA IESI LA IVEALA ORICAT AR INCERCA CONTROLORII SA-L ASCUNDA!
    Nu se intampla NIMIC... (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 10:54)

Sutcivni [utilizator]

Lume, TREZIREA!
      sorcova, vesela (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 20:29)

muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Am inteles, pamantul e patrat si e sustinut de 4 elefanti, s'o broasca.
      Internetul exista?
      Mda... (Sâmbătă, 24 octombrie 2015, 20:29)

Petre Cusuru zis si Barba Trista [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Stim, SUA si masonii sunt vinovati ca ti-a oprit tie apa calda la Cugir... stim.. stim..
    Terminati cu prostiile.... (Duminică, 25 octombrie 2015, 0:38)

mihai.mihaita [utilizator]

Nu sunteti in stare sa vedeti o planeta in apropierea pamantului nostru, dar vedeti gaurile negre :))

Sunt tot asa cum au transmis live americanii pe luna? :))

Imi plac bancurile astea... TNR?
      Nu sunt in stare sa: (Duminică, 25 octombrie 2015, 10:10)

Sutcivni [utilizator] i-a raspuns lui mihai.mihaita

Difuzeze imagini si vido 24/7 cu taramul Pamant de pe VIRTUALA ISS; sa trimita un rover pe Luna si sa difuzeze imagini si video 24/7; sa difuzeze imagini si video LIVE cu virtualii sateliti; dar merg voiosi in mod virtual pe Marte si descopera GAURI NEGRE virtuale prin intermediul computerului - CGI.

Toate guvernele lumii sunt partase la aceasta MARE FRAUDA, la aceasta MARE MINCIUNA, la aceasta MARE DECEPTIE...