Hubble depaseste recordul de distanta pana la cea mai indepartata galaxie observata

de Vlad Moraru     HotNews.ro
Joi, 3 martie 2016, 23:20 Science - Spatiul

Imagini cu GN-z11 surprinse de Telescopul Hubble
Foto: Colaj foto
Impingand capacitatea Telescopulului Spatial Hubble pana la limita, astronomii au depasit recordul de distanta cosmica, masurand distanta pana la cea mai indepartata galaxie vazuta vreodata in univers. Galaxia exista la doar 400 de milioane de ani dupa Big Bang, oferind noi perspective asupra primei generatii de galaxii. Este pentru prima oara cand distanta unui obiect atat de indepartat de Pamant a fost masurata din spectrul sau, acest lucru facand masuratoarea extrem de solida, scrie Spacetelescope.org.

Folosind Telescopul Hubble al NASA/ESA, o echipa internationala de astronomi au reusit sa masoare distanta pana la aceasta noua galaxie, numita GN-z11. Desi extrem de stearsa, galaxia este surprinzator de luminoasa in raport cu distanta fata de planeta noastra. Masuratoarea distantei pana la GN-z11 ofera dovezi puternice pentru ipoteza cum ca alte galaxii neobisnuit de luminoase, descoperite in trecut in imaginile surprinse de Hubble, sunt intradevar la distante extraordinare de Pamant, demonstrand faptul ca ne apropiem de primele galaxii formate in Univers, scrie Spacetelescope.

In trecut, astronomii estimau distanta pana la GN-z11 prin analiza culorii sale din imaginile surprinse atat de Hubble, cat si de Telescopul Spatial Spitzer. Acum, pentru prima oara in ceea ce priveste analiza galaxiilor atat de indepartate, echipa a utilizat Camera Wide Field 3 a telescopului Hubble pentru a masura precis distanta pana la GN-z11, spectroscopic - impartind lumina in culorile sale componente .

Acest lucru pune galaxia GN-z11 la o distanta considerata ca putand fi surprinsa doar de noul Telescop Spatial James Webb al NASA/ESA/CSA.

Pentru a determina distantele mari, precum cea pana la GN-z11, astronomii masoara deplasarea liniilor spectrului spre rosu - redshift - a obiectelor observate. Acest fenomen reprezinta rezultatul expansiunii universului; fiecare obiect indepartat in univers pare sa se retraga si mai mult, astfel lumina sa se intinde spre lungimi de unda mai mari, mai rosii.

Inainte de a determina distanta pana la GN-z11, cea mai mare distanta masurata era pana la galaxia EGSY8p7, valoarea redshift fiind de 8.68. Acum, astronautii au confirmat ca distanta pana la GN-z11 se gaseste la valoarea redshift de 11.1, ce corespunde perioadei cu 400 de milioane de ani dupa Big Bang.

"Detinatorul decordului anterior a fost surprins la mijlocul epocii in care lumina galaxiilor primordiale incepea sa se incalzeasca si sa ridice o ceata de gaz rece de hidrogen", explica Rychard Bouwens co-autor al studiului, profesor la Universitatea din Leiden, Olanda. "Aceasta perioada tranzitorie este cunoscuta si ca era reionizarii. GN-z11 a fost surprins cu 150 de milioane de ani mai devreme, aproape de inceputul tranzitiei sale in evolutia universului."

Observatiile combinate de pe urma folosirii telescoapelor Hubble si Sitzer concluzioneaza ca tanara galaxie este de 25 de ori mai mica decat Calea Lactee si are 1% din masa stelara a galaxiei noastre. Totusi, numarul stelelor in noua GN-z11 creste rapid: Galaxia formeaza stele la o rata de 20 de ori ami mare decat o face astazi Calea Lactee. Rata mare de formare a stelelor face ca galaxia indepartata sa straluceasca indeajuns de puternic pentru a fi surprinsa de Hubble.

Totusi, descoperirea ridica alte noi intrebari, deoarece existenta unei galaxii atat de mari si stralucitoare nu este prevazuta de teorie. "Este extraordinar faptul ca o galaxie asa masiva a existat cu doar 200 - 300 de milioane de ani dupa formarea primei stele. Este nevoie o crestere foarte rapida, producand stele la o rata foarte mare, pentru formarea atat de timpurie a unei intregi galaxii de un miliard de mase solare", explica Garth Illinworth, profesor la Universitatea din California, Santa Cruz.

Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Lupul de pe Wall Street, varianta romaneasca. Falsii brokeri care au furat un mil. de euro, inspirati de filmul lui Scorsese

Detalii incredibile ies la iveala in dosarul brokerilor falsi, care au reusit sa pacaleasca cel putin 19 persoane din Romania, cu un milion de euro.
    Asteptam mai mult! (Vineri, 4 martie 2016, 1:26)

noturs [anonim]

Universul e infinit.
      universul (Vineri, 4 martie 2016, 7:12)

berenger [utilizator] i-a raspuns lui noturs

NU e infinit. este finit atât în timp, apărând acum 13,8 miliarde de ani, cât și în spațiu
        Finit sau infinit (Vineri, 4 martie 2016, 11:22)

Kevi [utilizator] i-a raspuns lui berenger

Nu se stie cu exactitate daca universul este finit in spatiu. Da, noi il percepem ca finit data fiind limita universului observabil. Dar asta nu inseamna ca dincolo de aceasta limita nu exista nimic.

Daca telescopul deep space (Vineri, 4 martie 2016, 15:11)

noturs [anonim] i-a raspuns lui Kevi

James-Webb va vedea mai mult, chiar mult mai departe in trecut, nu cumva un Big Bang de doar 13.8 Mld. ani va trebui rectificat la 14.8 sau si mai mult, pentru momentele singularitatii & inflatiei!?
          Big Bang e insufficient, aproape antropocentrist, in opinia mea! Prefer cosmologia unui univers fara masura temporo-spatiala, univers infinit!
    Inainte de asta? (Vineri, 4 martie 2016, 10:14)

Martinezu [utilizator]

mergand pe judecata asta, inseamna ca daca se " impinge" limita distantei cu vreo 400 de milioane de ani mai departe , putem vedea big bang ul? Primele raze de lumina?