​VIDEO Sonda spatiala Juno a intrat cu succes pe orbita planetei Jupiter si incepe o misiune stiintifica de 20 de luni

Marţi, 5 iulie 2016, 9:51 Science - Spatiul

Juno si Jupiter
Dupa o calatorie de cinci ani si aproape trei miliarde de kilometri, sonda spatiala Juno lansata de NASA a intrat cu succes pe orbita giganticei planete Juipter unde va efectua o misiune de 20 de luni. Juno ar trebui sa trimita in august primele fotografii, iar cercetarile vor da informatii despre cum s-a format Jupiter acum 4,5 miliarde de ani, dar si despre cum a afectat formarea Jupiter pozitia celorlalte planete, inclusiv Terra. Juno este cel mai rapid obiect construit vreodata de om, viteza sa atinga 250.000 km/h.

Lansata acum cinci ani din Florida, Juno a trebuit sa fie perfect pozitionata pentru a intra pe orbita uriasei planete Jupiter, motorul trebuind sa fie oprit exact la momentul potrivit. Au trebuit facute manevre complicate de mare precizie cu motoarele si orice eroare putea face ca sonda sa rateze intrarea pe orbita, ducand la esecul unei misiuni de un miliard de dolari. Juno a intrat pe orbita la ora 3.18 GMT. Sonda a fost construita de gigantul aeronautic Lockheed Martin.

Juno isi incepe misiunea stiintifica de 20 de luni in care ar trebui sa orbiteze de 37 de ori planeta Jupiter a carei masa este de 300 de ori mai mare decat a Terrei.

In pozitia de acum, lui Juno ii vor trebui 53 de zile pentru a inconjura planeta pe o orbita eliptica, iar din octombrie, dupa o noua actionare a motoarelor, inconjurul va dura 14 zile. La fiecare trecere, Juno se apropie la 4.000 de kilometri de norii densi, gazosi ai planetei.

Juno isi va folosi cei opt senzori pentru a masura compozitia, temperatura si directia de miscare a norilor gazosi. O prioritate este sa se determine daca exista apa pe Jupier, lucru care poate da indicii despre locul unde s-a format planeta acum 4,5 miliarde de ani. O teorie spune ca Jupiter s-a format departe de pozitia unde se afla acum, iar Juno ar putea sa o valdeze. Jupiter este de cinci ori mai departe de Soare in comparatie cu Pamantul si, daca intr-adevar a migrat, a afectat putermic pozitia planetelor mici.

"Este coplesitor si este uimitor ce riscuri am reusit sa depasim. Cu cat stim mai multe despre misiune, cu atat ne dam seama cat de complicata este", spune Diane Brown, managerul proiectului Juno. "Este uimitor ca vom putea merge la culcare fara sa ne temem ce se va intampla maine".

Misiunea prevede si o cartografiere a interiorului planetei dintr-un punct extrem de avantajos, deasupra polilor. Juno ar putea sa raspunda la intrebarea daca nucleul planetei este solid. Jupiter s-a format acum 4,5 miliarde de ani dintr-un nor gazos gigantic si resturile procesului de formare au devenit celelalte planete, asteroizii si cometele.

Imagine obtinuta cu instrumentele lui Juno la 5 milioane km de Jupiter

"Scopul este sa intelegem reteta prin care se creeaza un sistem solar. Instrumentele ne vor oferi date ce ne vor ajuta cum s-au format planetele", spune  Scott Bolton, investigator al misiunii Juno. Jupiter are 67 de sateliti naturali, insa Bolton spune ca misiunea ar putea descoperi noi "Luni".

Juno este protejata printr-o carcasa de titan fiindca misiunea o poarta aproape de campurile magnetice extrem de puternice ale lui Jupiter si de centurile de radiatii care pot distruge usor instrumentele.

Sapte sonde spatiale s-au apropiat de Jupiter in trecut, insa doar o singura sonda a facut inconjurul planetei, Galileo. Aceasta a fost lansata in 1989 si a orbitat in jurul planetei Jupiter intre 1995 si 2003.

incet dar sigur (Marţi, 5 iulie 2016, 10:32)

levierul [utilizator]

trebuie sa ne miscam de aici, pentru ca altfel la un moment dat ne prinde apocalipsa si abia atunci ne vom da seama ca am cautat doar scuze
      Mare noroc (Marţi, 5 iulie 2016, 12:48)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui levierul

sa te avem intre noi.
      "daţi-mi un punct de sprijin (si un levier) şi voi urni Pământul din loc" [Arhimede]
      planul e bun (Marţi, 5 iulie 2016, 13:01)

Mumulea [utilizator] i-a raspuns lui levierul

dar daca include si pesedisti si rusi, e mai bine sa asteptam apocalipsa in locul predestinat.
    Superba realizare (Marţi, 5 iulie 2016, 10:46)

Nababucordonmosor [utilizator]

Cat mai multe date
    Off-topic (Marţi, 5 iulie 2016, 11:30)

Trojan.H [utilizator]

Cred ca unii vor avea deja autostrazi prin sistemul solar pina va face Firea o sosea de centura.
    corectare (Marţi, 5 iulie 2016, 11:41)

Armadilo [utilizator]

Faceti va rog o corectura la text. Viteza este de 38.000 km/h

inca nu am inventat nimic care sa depaseasca macar 50.000 km/h
      :) (Marţi, 5 iulie 2016, 12:09)

ampersand [utilizator] i-a raspuns lui Armadilo

As Juno nears Jupiter tonight, the giant planet's powerful gravity will accelerate the spacecraft to an estimated top speed of about 265,000 km/h relative to Earth. The all-time speed record is currently held by NASA's Helios 1 and Helios 2 spacecraft, which launched in the mid-1970s to study the sun. Both probes reached top speeds of about 253,000 km/h at their points of closest approach to Earth's star. For perspective: bullets cut through the air at about 2,735 km/h and the International Space Station zooms around Earth at 28,160 km/h.
    250000km/h? Nu cred (Marţi, 5 iulie 2016, 11:47)

GabrielRadut [anonim]

Viteza luminii este aproape 300000km/h, imi este greu sa cred ca o nava din zilele noastre a reusit performanta de a ajunge la 250000km/h
      viteza luminii e (Marţi, 5 iulie 2016, 12:10)

berenger [utilizator] i-a raspuns lui GabrielRadut

300000 de km pe secundă, nu pe oră
      mai treci pe la scoala (Marţi, 5 iulie 2016, 12:10)

ampersand [utilizator] i-a raspuns lui GabrielRadut

Viteza luminii e de 300.000 km/sec - kilometri pe secunda, nu pe ora.
      .... viteza luminii.... (Marţi, 5 iulie 2016, 12:27)

cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui GabrielRadut

300.000 Km / secunda !
      mocofane ! (Joi, 28 iulie 2016, 16:04)

kripton [utilizator] i-a raspuns lui GabrielRadut

mai citeste ....
    Traim vremuri fantastice! (Marţi, 5 iulie 2016, 11:51)

Ciobanul Bucur [utilizator]

Pana unde se va ajunge, oare, cu tehnica timpului viitor? Cum va fi lumea in generatiile care ne vor urma?
      Traim ca niste zei (Marţi, 5 iulie 2016, 12:50)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

Fata de acum 200 de ani.
      sa vezi vremuri fantastice (Joi, 28 iulie 2016, 16:07)

kripton [utilizator] i-a raspuns lui Ciobanul Bucur

cand vor pune tehnologia ASTA sa faca razboi
      stalingrad va fi o joaca de copii....
    Corectie comentariu anterior (Marţi, 5 iulie 2016, 11:52)

GabrielRadut [anonim]

Viteza luminii este aproape 300000km/s
    bani aruncati (Marţi, 5 iulie 2016, 12:43)

xanti [utilizator]

Banii aia mai bine se foloseau pentru studiul cancerului.
    Intreba cineva cum o sa arate lumea in viitor,bolnava de boli grave dar foarte informata o sa stim TOTUL despre planetele sistemului solar dar mai putin despre noi insine.
      fa urmatorul calcul (Marţi, 5 iulie 2016, 13:19)

ampersand [utilizator] i-a raspuns lui xanti

Imparte cei 1.1 miliarde de dolari la 365x5x150.000.000 (numar de zile pe an/nr de ani/numar aprox de americani contribuabili) si zi-ne daca efortul individual e mai mare decat pretul unui doughnut pe zi.
        Joaca de a numerele (Marţi, 5 iulie 2016, 13:29)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

Joaca de a numerele - Petre22 are mare dreptate.
          sa ne deranjam totusi (Joi, 28 iulie 2016, 16:19)

kripton [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

si sa facem socoteala:
          1,1 mld $ / 5 anix365 zile = 0,603 mil $ / zi
          pib ul sua (daca stii ce este ...) a fost de 18 MII MILIARDE (nu milioane !!) $ in 2015 , cam 49 miliarde / zi !!
          compara cat a costat misiunea din pibul sua si las-o balta.
          pur si simplu nu realizam ce economie puternica au si ce isi pot permite sa faca oamenii aceia.
          ps cel mai scum portavion al us navy costa cat 12 sonde spatiale juno
      Sau foametea (Marţi, 5 iulie 2016, 13:28)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui xanti

Sau cu banii aia puteau sa hraneasca zeci de mii de copii in Africa.
        avea dreptate Margaret Thatcher (Marţi, 5 iulie 2016, 14:10)

ampersand [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

"Comunismul e bun in a cheltui banii altora."

Cati bani ti-a tras tie din buzunar NASA?
          Maggie? (Marţi, 5 iulie 2016, 15:50)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

Maggie a facut praf Anglia.
          dA (Miercuri, 6 iulie 2016, 0:53)

Babilou [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

Original a fost cu socialistii, nu cu comunistii: "...and Socialist governments traditionally do make a financial mess. They [socialists] always run out of other people's money. It's quite a characteristic of them." Afirmatie facuta in 5 feb. 1976 pentru The Thames TV. Iar cea care a zis-o a fost M. Tatcher.
        Ca sa ajungem cu totii ca in Africa ! (Marţi, 5 iulie 2016, 14:44)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

Cheltuielile alocate stiintei si cunoasterii nu consumului fac omenirea sa progreseze
          Grozav (Marţi, 5 iulie 2016, 15:51)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

Grozav progres: bogatii tot mai bogati si saracii tot mai saraci.
        puteau hrani sute de mii (Joi, 28 iulie 2016, 16:11)

kripton [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

nu zeci de mii copii din africa cu ALTI bani,de exemplu de la bugetul pt inarmare al usa care e cca 680 mld $ / an
      Esti un om fericit (Marţi, 5 iulie 2016, 23:08)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui xanti

Numai faptul ca scrii "totul" cu majuscule imi demonstreaza ca in gandirea ta profunda ai impresia ca intr-o zi vom putea cunoaste totul despre macar sistemul solar.

Da-mi te rog o singura ramura a unei singure stiinte unde se stie totul si nu mai e nimic de descoperit. Una singura te rog ca exemplu sa zicem: analiza microscopica a cojii oului de gaina. Wrong: contine atomi si inca nu stim integral toate particulele - de aia a fost construit un accelerator.

Asadar repet: hai, da-mi un exemplu.
    ca amuzament (Marţi, 5 iulie 2016, 13:26)

hollow [utilizator]

Lunile lui Jupiter au fost denumite de Galileo (care le-a și descoperit) după amantele zeului din mitologia greco-romană: Io, Europa, Ganymede și Callisto. Juno (Junona) este zeița-soție oficială a lui Jupiter. Deci după 400 de ani, a ajuns și nevasta pe orbită, gata cu petrecerea.
    Se pare că savanții au și simțul umorului.
      nu-i neaparat amuzament (Marţi, 5 iulie 2016, 14:14)

ampersand [utilizator] i-a raspuns lui hollow

Tipii de la JPL au explicat: numele de Juno a fost o alegere foarte intentionata si foarte inspirata de legenda:

Jupiter, king of the Roman gods, wanted to hide a few indiscretions. So, the story goes, he shrouded himself in cloudy veils “to hide his mischief” from his wife Juno (who also happened to be his sister). But, to Jupiter's dismay, it didn't work – Juno was able to see through those veils to her husband/brother's true nature.

Like its namesake, NASA’s Juno spacecraft aims to peer through the planet’s clouds and uncover the secrets within – along with how the solar system formed.
        multumesc (Marţi, 5 iulie 2016, 16:16)

hollow [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

multumesc pentru precizare, dar eu mă refeream la lunile lui Jupiter și analogia cu soția care vine acasă.
    Totuși (Marţi, 5 iulie 2016, 22:19)

Sutcivni [utilizator]

unde sunt probele științifice irefutabile și verificabile dle Barză? Ne prezentați doar declarații și video-uri CGI! Nimic nu-i REAL! Asta nu se poate numi ȘTIINȚĂ! De ce difuzați scenarii SF și nu înștiințați lumea despre acest lucru?
      Pai inca nu sunt (Marţi, 5 iulie 2016, 23:10)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Misiunea a inceput azi. Ce anume voiai sa iti arate: datele pe care in viitor le va masura sonda?!?
        Sonda este doar în imaginația (Miercuri, 6 iulie 2016, 0:58)

Sutcivni [utilizator] i-a raspuns lui Nababucordonmosor

celor de la NASA și binențeles a ta. Doar imaginația ajunge acolo unde nici Dracu n-a pus picioru! În rest totul este o imposibilitate științifică! Lectură SF! Dacă îți place, bravo ție! Mie-mi place să rămîn pe terenul ȘTIINȚEI verificabile cu probe irefutabile din mai multe surse. NASA este ca Biserica : Crede ce-ți turnăm noi și nu cerceta că și-așa nu poți verifica ceea ce noi am fabricat în pivnițele Haliudului! Doar NASA este atotputernică și atotștiutoare! Idem cu Biserica! Copie la indigo! Pace!
          Pret (Joi, 7 iulie 2016, 9:08)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Totusi de ce sonda aia costa 2,5 miliarde Usd, cat un portavion?
          Sunt perfect de acord (Marţi, 12 iulie 2016, 14:26)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Oricand voi fi dispus sa iti cumpar bilet la bordul unei misiuni spre Jupiter.
      Si eu (Miercuri, 6 iulie 2016, 9:01)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Si eu uneori ma intreb daca tot ce ne da "Nasa" nu s cumva animatii video, trucaje bagate in massmedia ca sa justifice cheltuieli de miliarde si miliarde Usd facute in spate din ban public pt. armata si arme.
      Transmisiile video (Miercuri, 6 iulie 2016, 11:13)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

Sonda este la cca 1 miliard km de noi, intr un spatiu plin de emisii electromagnetice de puteri colosale de la miliarde de stele/galaxii, campuri magnetice colosale si cantitati colosale de radiatii gama plus plus particule de inalta inalte energie. Deci intrebarea legitima este CUM de transmisiile video de la sonda aia nu sunt bruiate/parazitate in niciun fel in drumul lor spre Terra???
        Puterea (Marţi, 12 iulie 2016, 14:27)

Nababucordonmosor [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

Scade cu patratul distantei. Dar nu e nevoie sa stii asta.
      irefutabil.. (Miercuri, 6 iulie 2016, 14:32)

pehash [utilizator] i-a raspuns lui Sutcivni

troll de troll :)

ne-ai prins!.. totul este facut pe calculator.
      iti recomand o proba stiintifica "irefutabila" - te duci la Cape Canaveral inainte de urmatoarea lansare si te strecori cat mai aproape de rampa de lansare ca sa filmezi pacaleala. daca poti, ascunde-te chiar in tunelul ala de sub rampa de lansare. cu siguranta o sa-i prinzi cu minciuna...
      pentru efect maxim, fa-o cand se lauda ca lanseaza ceva mare.. gen Delta IV Heavy, nu pocnitori pentru copii cum e Atlas V

succes!
        Lansari reale sunt (Joi, 7 iulie 2016, 9:07)

Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui pehash

...Pt. diversi satelitii pusi pe orbita Terrei.