Folosind date de la NASA/ESA Hubble Space Telescopes, astronomii au efectuat un recensamant precis al numarului de galaxii din Univers. Grupul a ajuns la concluzia surprinzatoare ca exista de cel putin 10 ori mai multe galaxii in Univers. Rezultatele vin cu implicatii clare pentru intelegerea noastra in ceea ce priveste formarea galaxiei si de a ajuta, de asemenea, la rezolvarea unui paradox astronomic antic- de ce este cerul intunecat pe timp de noapte, informeazaSpaceTelescope.org.

Roiul de galaxii RX J1532Foto: X-ray: NASA/CXC/Stanford/J.Hlavacek-Larrondo et al, Optical: NASA/ESA/STScI/M.Postman&CLASH team

Una dintre cele mai dezbatute intrebari din astronomie consta in numarul de galaxii existente in Univers. Imaginile Hubble Deep Field, realizate la mijlocul anilor '90, au oferit prima perspectiva mai clara in acest sens. Miriadele au fost descoperite si s-a estimat ca Universul observabil contine intre 100 si 200 de miliarde de galaxii. O echipa internationala, condusa de Christopher Conselice de la Universitatea din Nottingham din Marea Britanie, a aratat ca aceasta cifra este de cel putin 10 ori mai mica.

Conselice si echipa sa au ajuns la aceasta concluzie folosind imagini din spatiu realizate de Hubble, date anterioare din munca echipei, precum si alte date publicate. Au convertit imaginile in 3D, cu scopul de a face masuratori precise ale numarului de galaxii in diferite momente din istoria Universului. In plus, au folosit noi modele matematice, care le-a permis sa deduca existenta unor galaxii pe care actuala generatie de telescoape nu le poate observa. Aceasta constatare a condus la realizarea faptului ca 90% dintre galaxiiile din Universul observabil sunt, de fapt, mult prea indepartate pentru a putea fi vazute, inca.

"Este ciudat faptul ca 90% din galaxiile din Univers nu au fost inca studiate. Cine stie ce proprietati interesante vom gasi atunci cand vom studia aceste galaxii cu ajutorul urmatoarei generatii de telescoape", explica Christopher Conselice.

Pentru analizarea datelor, echipa a cercetat in trecutul de acum 13 miliarde de ani. Acest lucru le-a aratat faptul ca galaxiile nu sunt distribuite uniform de-a lungul istoriei Universului. Cele mai multe au fost relativ mici si slab luminate, cu mase similiare cu cele ale galaxiilor-satelit care inconjoara Calea Lactee.

Aceste rezultate sunt dovezi importante in sprijinul afirmatiei ca o evolutie semnificativa a avut loc de-a lungul istoriei Universului, o evolutie pe parcursul careia galaxiile au fuzionat impreuna, reducand dramatic numarul lor total. "Acest lucru demonstreaza o asa-numita formare de sus in jos a structurii in Univers", explica Conselice.

Scaderea numarului de galaxii, pe masura ce timpul progreseaza, contribuie, de asemenea, la solutionarea enigmei initiale- de ce este cerul intunecat pe timp de noapte? Echipa a ajuns la concluzia ca exista atat de multe galaxii, incat fiecare punct de pe cer contine o parte dintr-o galaxie. Cu toate acestea, multe dintre galaxii sunt invizibile ochiului uman si chiar si pentru telescoapele moderne, datorita unor factori- natura dinamica a Universului si absorbtia luminii de catre praful si gazul intergalactic- care se combina pentru a garanta ca noaptea cerul ramane intunecat.