Astronomii nu sunt convinsi ca planetele din sistemul TRAPPIST-1 ar putea intruni conditiile pentru existenta vietii

de Corina Ionel     HotNews.ro
Marţi, 14 martie 2017, 17:23 Science - Spatiul

Ilustratie - Steaua TRAPPIST - 1 si cele 7 planete care o orbiteaza
Foto: NASA/JPL-Caltech
Cel putin o parte dintre planetele din sistemul TRAPPIST-1 - a carui descoperire a fost anuntata de curand de NASA - daca nu toate cele 7 planete ar putea sa fi ramas deja fara atmosfere, din cauza radiatiilor puternice ale stelei pe care o orbiteaza, iar asta ar insemna ca este putin probabil sa existe apa lichida pe suprafata lor, scrie Science Alert.

NASA anunta in 22 februarie ca astronomii au descoperit un sistem de 7 planete, de talia Pamantului, care orbiteaza o stea pitica. Potrivit agentiei spatiale americane, 3 dintre cele 7 planete sunt pozitionate in zona care, in teorie, ar permite existenta vietii.

Astronomi de la Universitatea din Geneva (Elvetia) care studiaza emisiile spectrale ale TRAPPIST-1 au gasit insa dovezi ca steaua ar putea totusi sa fie suficient de tanara incat sa nu fi apucat inca sa le disperseze atmosferele. Cercetatorii au comparat doua tipuri de radiatii emise de steaua pitica ultra-rece TRAPPIST-1 si au concluzionat ca steaua nu pare sa fie "extrem de batrana".

In aces caz, se pune problema de a afla cata atmosfera mai au cele 7 planete care o orbiteaza.

Astronomii au comparat radiatia X emisa de coroana stelara si lumina ultravioleta numit radiatie Lyman-alpha, care vine de la atomii de hidrogen din cromosfera, stratul aflat imediat sub coroana.

Se pare ca TRAPPIST-1 emite mai putin de jumatate din cantitatea de radiatii Lyman-alpha emisa de Proxima Centauri, ceea ce era de asteptat avand in vedere ca este o stea mai rece.

Insa cele doua stele emit cam aceeasi cantitate de radiatie X, ceea ce este destul de ciudat, avand in vedere ca emisiile de radiatie X si radiatie ultra-violeta pentru aceasta categorie de stele scad in timp, radiatia X atenuandu-se mult mai repede.

"Faptul ca TRAPPIST-1 emite aproape de 3 ori mai putin flux in categoria Lyman-alpha decat in actegoria de radiatie X sugereaza ca (steaua - n.red) este relativ tanara", arata cercetatorii intr-o lucrare stiintifica publicata in revista de specialitate Astronomy & Astrophysics.

Faptul ca are o viteza de rotire mare intareste concluzia ca nu este vorba despre o stea prea batrana.

Termenul de "relativ tanara" in cazul unei stele inseamna ca ea ar putea avea o varsta de minim jumatate de miliard de ani.

Acest lucru mai inseamna insa si ca emisiile de radiatie X au fost mai puternice candva si au scazut odata cu trecerea timpului.

Din moment ce se estimeaza ca exploziile de radiatii ar fi putut dispersa atmosferele a doua dintre planetele mai apropiate intr-un interval de timp cuprins intre 1 si 3 miliarde de ani, si ar putea dura intre 5 si 22 miliarde de ani sa disperseze atmosferele celorlalte stele din familie, ar putea sa existe apa lichida pe una dintre planetele TRAPPIST-1, daca intr-adevar steauanu are mult peste 500 milioane de ani.

Mai exista si un alt aspect care da sperante, si anume spatierea planetelor, care indica ca este posibil ca ele sa fi migrat mai aproape de steaua lor, de la distante mai mari, fiind astfel supusa mai putina vreme radiatiei intense.

"Daca au migrat intr-un disc, intervalul temporar este de circa 100 milioane de ani, insa ar putea sa nu fie valid pentru TRAPPIST-1", a declarat cercetatorul Vincent Bourrier pentru revista Sky and Telescope.

TRAPPIST-1 este o stea ciudata. In pofida faptului ca pare tanara, miscarea sa prin spatiu o plaseaza intr-o categorie de stele mai batrane, ceea ce poate fi o coincidenta sau un semn ca exista multe alte lucruri de descoperit.

Cele 7 planete ale sistemului prezinta temperaturi asemanatoare cu cele de pe Pamant. Steaua pitica ultra-rece TRAPPIST-1 este situata in galaxia noastra, la o distanta de 40 de ani lumina.

Descoperirea sistemului a fost facuta de astronomii americani cu ajutorul telescopului spatial Spitzer si al mai multor telescoape terestre.

Cercetatorii de la NASA au indicat in conferinta de presa ca toate cele sapte exoplanete au potentialul de a contine apa in stare lichida, insa trei dintre ele se afla in acea zona din jurul stelei lor in care se indeplinesc conditiile pentru existenta vietii, zona cunoscuta si sub numele de Goldilocks.

Citeste si:

scenariu SF (Marţi, 14 martie 2017, 17:58)

atreides [utilizator]

As merge pe ideea unui sistem de transport intergalatic, in care planetele sunt vagoanele, iar steaua reprezinta mijlocul de propulsie. O civilizatie care a evoluat timp de 100 milioane de ani ar avea tehnologia necesara pentru aceasta implementare (vezi saga Heeche de Frederik Pohl).

Revenind la realitate, studiul unui sistem planetar prin analiza radiatiilor si incadrarea intr-un model astronomic poate produce teorii diametral opuse. Cel mai bine este sa tinem entuziasmul in frau si sa analizam ce ne doare pe planeta noastra: razboaiele, poluarea, foametea in lumea a treia si politichia la malul Dambovitei.
      Raspunsul (Marţi, 14 martie 2017, 19:02)

Ceauceau2 [utilizator] i-a raspuns lui atreides

la problema dumneata se numeste Analiza spectrala :P
    Miliardele si milioanele de ani (Marţi, 14 martie 2017, 18:04)

soundtrack [utilizator]

sunt de vina!!
    Deja oamenii aia de stiinta au inceput sa se mire, "OMG"!!!!!!!!!!!
      Sunt sigur ca am primit minusuri (Miercuri, 15 martie 2017, 14:48)

soundtrack [utilizator] i-a raspuns lui soundtrack

de la cei care au fost martori oculari la 'big-bang'!!
    ii trimitem (Marţi, 14 martie 2017, 20:36)

un revolutionar [utilizator]

pe ai nostri conducatori cu catapulta, ca au matrasit banii de racheta, sa vada daca e de trait, ca pe noi romanii de rand aproape ca ne-au lamurit ca nu mai sunt conditii de viata in RO, pe terra. Le legam si o pancarta, doua : contaminat cleptomanic! expulzat interstelar definitiv, nereturnabil și irevocabil ! Rog azil trappist for ever!
    Descoperirea a fost făcută de astronomii europeni (Marţi, 14 martie 2017, 20:46)

Gigel Duru [utilizator]

Descoperirea nu a fost făcută de astronomii americani, ci de astronomii europeni ! Liderul echipei și al proiectul de observații TRAPPIST este Michaël Gillon, belgian și cercetător la Universitatea din Liège :

Rolul său este precizat clar în articolul științific din Nature care a prezentat descoperirea planetelor :
    (prima frază la "contributions").

Anunțul descoperirii a fost făcut de NASA pentru că NASA are infrastructura, iar unul dintre telescoapele utilizate (Spitzer) este al lor.