Un balon cu aer cald de dimensiunile unui stadion, lansat de NASA din Noua Zeelanda, a inceput sa colecteze date din spatiul cosmic apropiat. Acesta isi incepe calatoria de o suta de zile, dupa ce alte cateva incercari au esuat din cauza conditiilor meteorologice, relateazaReuters.

NasaFoto: USER UPLOADED

Balonul va inconjura Pamantul de doua-trei ori, detectand particule cosmice de energie ultra-inalta care patrund in atmosfera. "Originea acestor particule este problema pe care dorim sa o rezolvam. Provin din gauri negre din centrul galaxiilor, din stele mici sau din alta parte?", a declarat Angela Olinto, profesor al Universitatii din Chicago si cercetatoare a proiectului.

Lansat marti in Wanaka, in partea de sud a Noii Zeelande, balonul va colecta informatii la 34 km deasupra Pamantului. Urmatorii pasi ai cercetarii vor include o misiune spatiala aflata in stadiul de proiectare, conform Angelei Olinto.

Originea particulelor de mare energie reprezinta unul dintre cele mai mari mistere ale astrofizicii. Aceste particule, numite radiatii cosmice cu super-energie, vin din spatiu si se lovesc de Pamant cu o energie atat de mare incat fizicienii intampina dificultati in a crede ca existenta lor e posibila, ca sa nu mai ziceam de a le explica, scrie The Physics arXiv Blog.

Aceste raze cosmice pot avea o energie de 10^20 electronvolti (eV); pus in context, ar insemna un singur proton cu aceeasi energie ca o minge de baseball care zboara cu o viteza de 100 de km/ora.

Astfel de particule sunt foarte rare. Fizicienii detecteaza pe Terra, in medie, mai putin de o particula pe kilometru patrat in decurs de un secol. Insa din aceasta cauza sunt foarte dificil de studiat.