Sonda americana Cassini este aproape de sfarsitul calatoriei sale, cu intrarea in atmosfera lui Saturn, programata vineri, unde se va vaporiza, finalizand o misiune stiintifica exceptionala care a bulversat planetologia, transmite France Presse, citata deAgerpres.

Sonda Cassini isi incheie misiunea la 20 de ani dupa ce a parasit PamantulFoto: NASA

Ultimul mesaj al sondei Cassini este asteptat pe Pamant la 14.55, ora Romaniei.

Nava de 2,5 tone, lansata in 1997 si care a inceput sa exploreze marea planeta gazoasa si 19 dintre lunile sale in 2004, ar urma sa piarda contactul cu Terra la doua minute dupa inceperea imersiunii sale, la o viteza de 113.000 km/h. Zece dintre instrumentele sale vor functiona pana in ultimul moment, inclusiv spectrometrul pentru analizarea atmosferei.

Sonda va transmite date in timpul coborarii sale, ceea ce este fara precedent pentru Saturn, potrivit oamenilor de stiinta. Aceste informatii ar trebui sa ajute la intelegerea formarii si evolutiei planetei gazoase.

Cu aproape 300 de orbite in jurul lui Saturn, sonda a descoperit in special mari de metan lichid pe Titan, cel mai mare satelit al sau natural, si un vast ocean de apa sarata sub suprafata de gheata a Enceladus, un mic satelit saturnian.

De asemenea, datele colectate de spectrometrul lui Cassini in timpul traversarii unui nor de abur la polul sud al Enceladus au evidentiat prezenta hidrogenului. Acest hidrogen este semnatura unei activitati hidrotermale favorabile vietii, au concluzionat oamenii de stiinta cand au anuntat aceasta descoperire importanta in luna aprilie.