VIDEO Asteroidul detectat in octombrie este intr-adevar un vizitator din alt sistem solar / Niciun asteroid din sistemul nostru solar nu cunoaste o astfel de amploare in variatia luminozitatii

Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:03 Science - Spatiul

Oumuamua
Un misterios obiect stancos de forma unui trabuc detectat in octombrie provine intr-adevar din alt sistem solar, o observatie fara precedent care a fost confirmata luni de astronomi, scrie AFP. Aceasta detectare deschide o noua fereastra legata de formarea unor alte lumi stelare in afara galaxiei noastre, Calea Lactee, potrivit acestor oameni de stiinta, al caror studiu a fost publicat in revista britanica Nature.

Asteroidul botezat "Oumuamua" are o lungime de circa 400 de metri.

Acest obiect neobisnuit este fara precedent intre cei 750.000 de asteroizi si comete observati pana in prezent in sistemul nostr solar, unde s-au format.

Cercetatorii au concluzionat cu certitudine natura extra-stelara a acestui asteroid deoarece analiza datelor primite arata ca orbita sa nu poate avea originea in interiorul sistemului nostru solar.

Astronomii apreciaza ca un asteroid intrastelar similar cu "Oumuamua" trece in interiorul sistemului nostru solar o data pe an.

Dar sunt dificil de urmarit si pana acum nu au fost detectati. Doar recent telescoapele de supraveghere a acestor obiecte au devenit suficient de puternice pentru a le descoperi.

Potrivit astronomilor, acest obiect neobisnuit a calatorit singur prin Calea Lactee de sute de milioane de ani inainte de a intra in sistemul nostru solar.

Un vizitator ciudat

"Timp de decenii ne gandeam ca astfel de obiecte dintr-o alta lume ar putea sa se gaseasca in proximitatea sistemului nostru solar si acum, pentru prima oara, avem dovada directa ca exista intr-adevar", a subliniat Thomas Zurbuchen, director adjunct al misiunii stiintifice a NASA, care a finantat acest ultim studiu.

"Este un vizitator ciudat venit dintr-un sistem solar foarte indepartat care are o forma pe care nu am mai vazut-o niciodata in vecinatatea noastra cosmica", a adaugat Paul Chodas, directorul Centrului de studiu al obiectelor care evolueaza in apropierea Pamantului de la Jet Propulsion Laboratory al Nasa, in Pasadena, California.

"Oumuamua", care inseamna mesajer in limba hawaiana, a fost descoperit in 19 octombrie de telescopul Pan-STARRS1 situat in Hawai.

Imediat dupa descoperirea sa, alte telescoape de pe glob au inceput sa studieze asteroidul, pentru a-i determina caracteristicile.

O echipa de astronomi condusa de Karen Meech de la Institutul astronomic din Hawai a constatat ca luminozitatea obiectului variaza de pana la zece ori in putere cand se invarte in jurul lui la fiecare 7,3 ore.

Niciun asteroid sau cometa din sistemul nostru solar nu cunoaste o astfel de amploare in variatia luminozitatii sale sau o astfel de proportie intre lungime si latime.

Nici apa, nici gheata

Aceste proprietati lasa sa se creada ca "Oumuamua" este dens si e format din stanca sau poate si metal.

Dar nu are nici apa si nici gheata iar suprafata sa a fost inrosita de efectele radiatiilor cosmice in sutele de milioane de ani.

Telescoapele terestre de mare putere continua sa urmareasca asteroidul inainte de a disparea, indepartandu-se rapid de Terra.

In 20 noiembrie, obiectul calatorea cu o viteza de 38,3 kilometri pe secunda si se afla la circa 200 milioane km de Pamant.

"Oumuamua" a trecut prin orbita lui Marte in 1 noiembrie si va intersecta proximitatea lui Jupiter in mai 2018 inainte de a-si continua drumul dincolo de Saturn in ianuarie 2019 si de a iesi din sistemul nostru solar cu directia constalatia Pegas.

Obiectul va deveni invizibil dupa jumatatea lui decembrie 2018.

OZN (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:15)

DrDorel [utilizator]

E o nava spatiala deghizata in bolovan, a venit aici sa cucereasca Pamantul. Apocalipsa e aici prieteni!
      "mesajer"? (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:56)

mariusssss [utilizator] i-a raspuns lui DrDorel

<"Oumuamua", care inseamna mesajer in limba hawaiana>... poate in limba moldoveneasca :)
      sigur este bolovan?.. (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:57)

pehash [utilizator] i-a raspuns lui DrDorel

Tot ce stim despre acest obiect este extrapolat din variatia de luminozitate. Nu avem efectiv imagini cu obiectul. Daca una din sondele Voyager ar intra inapoi in sistemul nostru solar fara sa stim ce este, am vede cam acelasi lucru - un punct mai mult sau mai putin luminos. Voyager 1 va ajunge peste cateva sute de ani in apropierea unor sisteme solare din norul Oort.

Daca noi trimitem sonde spatiale catre alte sisteme solare, de ce nu ar fi valabila si viceversa?
        ?????? (Marţi, 21 noiembrie 2017, 17:42)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui pehash

"..in apropierea unor sisteme solare din norul Oort.."
        Serios?
          Total fail.. (Marţi, 21 noiembrie 2017, 18:55)

pehash [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

"dacă trece prin norul Oort".. dar autocorrectul le-a potrivit bine ;))
        Voyager-ii sunt minusculi! (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 15:43)

un_deget_de_secaturi [utilizator] i-a raspuns lui pehash

Daca ceva asemanator cu sondele noastre Pioneer sau Voyager ar trece prin sistemul nostru solar, nu am vedea NIMIC!

Ar trebui un noroc chior ca sa le puteam observa,
        sondele sunt minuscule ...

Doar daca traiectoria lor trece foarte aproape de Pamant ar fi o sansa sa le detectam!
      omuletii verzi (Marţi, 21 noiembrie 2017, 17:59)

nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui DrDorel

se holbau la noi, si se minunau !
    Exact ca in "Intalnire cu Rama"! (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:22)

un_deget_de_secaturi [utilizator]

Provenient extrasolara, viteza deosebit de ridicata, forma forte alungita, albedo-ul redus si variatai deosebita a luminozitatii, toate astea suna foarte cunoscut ...
      Exact asta am vrut sa spun si eu (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 15:04)

YorkshireTerrier [utilizator] i-a raspuns lui un_deget_de_secaturi

Rendez-vous cu Rama, de Arthur C. Clarke.
    probabil ca (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:38)

Motanul_incaltat [utilizator]

isi va schimba traiectoria intreptandu-se spre Pamant, apoi va incetini si va stationa in orbita :)
      cam asa ceva ... (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 11:37)

un_deget_de_secaturi [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

In cazul lui "Rama", originea artificiala a fost dezvaluita cand asteroidul a inceput sa faca manvere, sa isi schimbe viteza, traiectoria ...
      nici vorba! (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 16:49)

codyrocco [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

poate ca asta o fi fost planul initial, dar dupa ce au ajuns destul de aproape sa vada ce e pe-aici... si-or fi zis "nee... multumim, nu ne trebuie... padawane, lasa frana, apasa pe acceleratie!"
    Asta da viteza! (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:43)

Andradda [utilizator]

140.000 km pe ora.
    Ar inconjura pamantul in 17 minute )))
      Cam greu (Marţi, 21 noiembrie 2017, 17:58)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Andradda

Ca sa INCONJOARE, viteza lui orbitala trebuie sa fie sub 8-10km/s. La aceasta viteza, traiectoria lui ar fi hiperbolica.
      Interesant, viteza lui e aproape de cea de evadare, asa ca probabil nu va fi capturat in putul gravitational al Soarelui.
        nu probabil, sigur! (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 11:40)

un_deget_de_secaturi [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

Comunicatul initial spunea ca vine dinafara Sistemului solar si nu va fi capturat: "de a iesi din sistemul nostru solar cu directia constalatia Pegas."
    Ar fi fost extraordinara o .... (Marţi, 21 noiembrie 2017, 15:53)

JestersTear [utilizator]

... misiune Rosetta catre un astfel de asteroid. Viteza record de 38km/s depaseste cred viteza oricarui asteroid din sistemul nostru solar si ar face foarte dificila abordarea lui de catre vreo sonda pamanteana.
    Confuzie in text (Marţi, 21 noiembrie 2017, 16:02)

xorgo [utilizator]

Intre interstelar si intergalactic.
    E "insula Belina" care in urma (Marţi, 21 noiembrie 2017, 16:04)

Bogdan_100 [utilizator]

schimbarilor climatice a ajuns in spatiu. Geniul universal nicolicea ne va explica si cum s-a intamplat asta. :-)))
    Directia Galactica Anticoruprie (Marţi, 21 noiembrie 2017, 16:15)

AdrianRad [utilizator]

Teleorman, pazea, cercetatorii au aflat exact unde va ateriza: Belina.
    OH. (Marţi, 21 noiembrie 2017, 16:44)

letsoc [utilizator]

Sa - mi explice astrofizicienii , daca pot , sansele acestui corp cosmic de a nu intra in sfera de atractie a altor corpuri ( planete , stele ) , circuland asa haihui prin galaxii . Sa nu - mi spuneti ca - l dirijeaza Dumnezeu ! Cu stima , NC .
      Eu (Marţi, 21 noiembrie 2017, 20:57)

ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui letsoc

sunt astrofizician numai duminica și sărbători legale, dar iti explic eu: distanta medie intre stele în galaxia noastră este cam 5 ani lumina~47 de trilioane de kilometri. Probabilitatea ca acest corp de câțiva km diametru sa ajungă in apropierea unei stele cu un câmp gravific destul de mare sa-l captureze, este de 10^-12 adică practic zero.Si nu, nu Dumnezeu îl dirijează-El i-a dat numai bobârnacul inițial.
        nu e sarbatoare inca.. (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 9:42)

pehash [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

in 4d probabilitatea e chiar mai mica, dar daca o inmultesti cu numarul de asteroizi care circula liberi printre stelele din galaxia noastra?..
          Poi exact asta spune! (Miercuri, 22 noiembrie 2017, 11:43)

un_deget_de_secaturi [utilizator] i-a raspuns lui pehash

Da, numarul lor este mare.
          Deci, mia multi astfel de asteroizi au FOST capturati de un sistem solar sau de altul, dar ACESTA, nu!
          Cel putin aici, nu a ramas.
          Poate ca la urmatoarea destinatie nu va mai avea aceeasi sansa ...
    Mai mult ca sigur nava extraterestra (Marţi, 21 noiembrie 2017, 17:06)

clint [utilizator]

deghizata in asteroid. Uitati-va la traiectorie ;).

Ei, spre deosebire de noi, au fost mai inteligenti in materie de design, s-au camuflat ca sa nu ne dam seama ce este.

Acum ca stiu ce avem pe aici, urmeaza vizita. Stati pe aproape. Sa speram ca sutn d-aia buni si vin cu ganduri pasnice, la plecare le dam toata conducera PSD pentru Zoo :).
    Arata ca un mare c**** (Marţi, 21 noiembrie 2017, 18:43)

BobMuller [utilizator]

Foarte urat din partea galaxiei, bai care extraterestri aveti WC-ul infundat? Rusine!