Astronomii au observat si analizat efectele energiei intunecate - o forma de energie stranie, care pare a domina Universul - asupra roiurilor de galaxii, anunta BBC News.

Folosind telescopul spatial cu raze X Chandra al NASA, cercetatorii au analizat modul in care se dezvolta roiurile de galaxii, descoperind ca energia intunecata pare sa incetineasca dezvoltarea acestora.

Energia intunecata nu este inca foarte bine inteleasa, dar oamenii de stiinta cred ca este o forta repulsiva apropiata de "constanta cosmologica" propusa de Albert Einstein.

Un alt fel de a privi aceasta idee este ca nimicul - vacuumul cosmic - contine energie repulsiva.

Cercetarile din ultimii zece ani sugerau ca aceasta energie accelera expansiunea Universului.

"Puse cap la cap, cercetarile din ultimii ani ofera dovezi puternice ca aceasta energie intunecata este constanta cosmologica sau, cu alte cuvinte, ca 'nimicul cantareste, totusi, ceva'", spune Alexey Vikhlinin, care a condus echipa de cercetatori de la Smithsonian Astrophysical Observatory din Cambridge, SUA.

"Sunt necesare multe alte observatii, dar, cel putin pana acum, teoria lui Einstein pare mai adevarata ca niciodata", afirma el.

Fizicienii cred ca energia intunecata reprezinta aproximativ 70% din totalul energiei existente in Univers, in timp ce materia intunecata reprezinta 25% iar materia "normala" doar 5%.

Faptul ca cercetarile recente par sa corespunda cu notiunea constantei cosmologice reprezinta o confirmare in plus a faptului ca teoria relativitatii generalizate se aplica la scara universala, adauga astronomul.

"De ani de zile, oamenii de stiinta au dorit sa testeze cum functioneaza gravitatia la scara larga", spune William Forman, de la observatorul Smithsonian.

"Acum putem, in sfarsit, sa vedem acest lucru. Acesta a fost un test pe care teoria relativitatii generalizate ar fi putut sa nu-l treaca".

Arrested development

Concret, cercetatorii au descoperit ca roiurile de galaxii se dezvolta mai lent decat indicau galaxiile vizibile. Explicatia este ca energia intunecata 'contracteaza' spatiul.

"Acest rezultat poate fi descris cel mai bine drept 'arrested development of the Universe'," spune dr. Vikhlinin.

"Oricare ar fi forta care mareste rata de expansiune a Universului, aceasta determina, de asemenea, si incetinirea acestei dezvoltari".

Noile descoperiri pot acum fi analizate alaturi de alte dovezi privind existenta energiei intunecate care provin din studierea supernovelor si din modul in care sunt distribuite galaxiile in Univers.

Roiurile de galaxii (Observatorul astronomic amiral Vasile Urseanu)

La fel ca si stelele, galaxiile tind sa se grupeze in roiuri. Roiurile de galaxii sunt cele mai mari formatiuni tinute de gravitatie.

Roiurile de galaxii formeaza cea mai densa parte a structurii largi a Universului.

Grupurile de galaxii sunt formate din maxim 50 de galaxii, tinute laolalta de forta de gravitatie. Diametrul maxim al unui grup de galaxii este de 1-2 megaparsegi (3,2 milioane de ani lumina) si are masa de 10 la puterea 13 mase solare.

Roiurile de galaxii contin intre 40 si 1000 de galaxii. La o prima vedere, galaxiile sunt tinute de gravitatia fiecarui membru. Dar cand se iau in considerare vitezele proprii ale galaxiilor se observa ca acestea nu ar ramane in roi.

Acest fapt implica existenta materiei intunecare, materie foarte densa ce contribuie la stabilitatea roiului. Intre galaxiile din roi s-a descoperit existenta gazului foarte fierbinte, ce emite raze X.