100 de Ore de Astronomie
Foto: HotNews.ro

Cu mai mult de 1.500 de evenimente inregistrate in peste 130 de tari 100 de Ore de Astronomie este pe cale sa devina cel mai mare eveniment stiintific realizat vreodata pentru public. 100 de ore de Astronomie este un proiect global initiat de Uniunea Astronomica Internationala si UNESCO, cu ocazia Anului International al Astronomiei 2009, la care sa asteapta sa participe un milion de persoane, conform UAI. HotScience va ofera transmisiuni live intre 2 si 5 aprillie de la cele mai importante momente: deschiderea evenimentului, videoconferinte in direct de la centre stiintifice, 24 de ore de transmisii live pe internet de la 80 de observatoare de cercetare, „star party” de 24 de ore, in timpul caruia mii de astronomi vor iesi cu telescoapele in strada si Ziua Soarelui.

Live TV : Ustream

Pe durata a patru zile si patru nopti, oameni de pe intreg mapamondul vor impartasi aceeasi experienta: observarea cerului printr-un instrument astronomic, asa cum, in urma cu 400 de ani, Galileo Galilei privea pentru prima data printr-o luneta, descoperind satelitii planetei Jupiter si craterele lunare. Se va crea astfel cea mai mare retea globala de promovare a astronomiei din istorie.

Evenimentele globale

Telescopul care a dat startul observarii spatiului
Foto: Astronomy2009.org
Deschiderea maratonuluiva avea loc pe 2 aprilie la Institutul Franklin din Philadelphia, SUA, gazdele evenimentului fiind Derrick Pitts, purtator de cuvant al Anului International al Astronomiei in SUA si Dr. Paolo Galluzzi, expert recunoscut mondial in studii despre Galileo Galilei. Cu aceasta ocazie se va expune luneta originala a lui Galilei in cadrul expozitiei „Galileo, Familia De Medici si epoca astronomiei”.

Pe 3 aprilie, ora 12.00, se va da startul evenimentului "Inconjurul lumii in 80 de telescoape": transmisii live pe internet timp de 24 de ore de la 80 de observatoare de cercetare din toata lumea (Hawaii Chile, Africa de Sud, Insulele Canare, Statele Unite, Europa). De fapt, programul Inconjurul lumii in 80 de telescoape va purta privitorii pe fiecare continent, inclusiv Antarctica. Participantii pot afla ce se intampla la un observator de cercetare din tara de origine sau de pe cealalta parte a planetei, pot pune intrebari, trimite mesaje, pot vedea noi imagini din cosmos si descoperi cu ce anume se ocupa astronomii.

Star Party: Pentru 24 de ore pe data de 4 aprilie telescoape (inclusiv cele solare) din toata lumea vor fi puse gratuit la dispozitia publicului pentru observatii de catre cluburi si grupuri de observatori. Scopul este acela de a oferi unui numar cat mai mare de oameni sansa de a privi cerul printr-un telescop. Evenimentul este organizat de Sidewalk Astronomers si International Sidewalk Astronomy Night.

Ziua Soarelui – Sun Day: Va avea loc pe 5 aprilie si va incepe la rasaritul local al Soarelui. Evenimentul este organizat de catre Grupul de Fizica Solara, care invita pe toti cei care pot tine prelegeri sau prezentari, care poseda telescoape cu filtre sau pot face proiectie sa se implice in acest eveniment.

Evenimentele din Romania

Romania se afla pe harta maratonului cu peste 26 de evenimente inregistrate pe site-ul oficial, care vor avea loc in Bucuresti, Arad, Bacau, Baia Mare, Barlad, Botosani, Cluj Napoca, Craiova, Falticeni, Galati, Iasi, Oradea, Petrila, Piatra Neamt, Pitesti, Ploiesti, Sibiu, Sighetu Marmatiei, Suceava, Targoviste, Targu Mures, Tecuci, Timisoara, Tulcea si Vaslui.

View Larger Map

Coordonator national al acestui proiect in Romania este Societatea Astronomica Romana de Meteori, alaturi de care participa ca organizatori de evenimente asociatii si cluburi de astronomie, observatoare si planetarii, muzee si centre culturale, inspectorate scolare, scoli, licee si universitati, dar si grupuri informale de astronomi amatori.

Lista evenimentelor din Romania o gasiti aici.

Evenimentele care au loc in Bucuresti le puteti gasi aici.

Site-ul oficial al evenimentului 100 de Ore de Astronomie