"Un asemenea lucru nu poate exista!", a strigat chimistul Daniel Shechtman, astazi in varsta de 70 de ani, in dimineata de 8 aprilie 1982, in timp ce examina la microscopul electronic un straniu aliaj de aluminiu si magneziu, scrie AFP, care descrie povestea unei descoperiri care a sfidat constintele stiintifice ale epocii.

Cvasi-cristalFoto: Wikipedia

Structura atomilor pe care o avea sub ochi contrazicea orice logica: cercuri concentrice, formate fiecare din zece puncte stralucitoare spatiate exact la aceeasi distanta.

O simetrie de ordin 5 total incompatibila cu cunostintele stiintifice ale epocii, potrivit carora cristalele nu puteau admite decat simetrii de ordinul 2, 3, 4 sau 6, fara a crea un imposibil haos al atomilor, a explicat miercuri presei Sven Liden, membru al Comitetului Nobel pentru chimie.

Descoperirea cercetatorului israelian, pe atunci detasat la un laborator american, a suscitat neintelegere si chiar respingere in randul colegilor lui, pana la punctul de a i se cere demisia din laborator.

Directorul laboratorului a mers pana acolo incat i-a intins un manual de cristalografie, sugerandu-i sa-l studieze atent, isi aminteste cercetatorul israelian.

"I-am raspuns: 'Nu am nevoie sa-l citesc, predau acest manual, stiu ca este imposibil, dar este acolo, in fata mea'", explica cercetatorul.

Laureatul premiului Nobel 2011 povesteste, intr-un interviu acordat in 2010, modul in care a fost exclus din grupul de cercetatori de conducatorul acestuia dupa ce si-a anuntat descoperirea (minutul 6,05).

"M-a expulzat din grupul lui. Mi-a spus esti o rusine pentru acest grup, nu pot suporta aceasta rusine si mi-a cerut sa parasesc grupul. Si am parasit grupul. Era un prieten bun al meu, dar nu a putut suporta ca oamenii sa-si spuna ca aceasta prostie venea din grupul lui", spune Daniel Shechtman.

"Cativa ani am fost singur, am fost ridiculizat, am fost tratat rau de colegii mei", adauga el.

Unul dintre criticii cei mai virulenti ai acestei descoperiri a fost Linus Pauling, el insusi laureat al premiului Nobel pentru chimie.

Zece ani mai tarziu, dupa numeroase confirmari experimentale, descoperirea lui Daniel Shechtman este acceptata oficial de comunitatea stiintifica.

In vara lui 2009, oamenii de stiinta au descoperit pentru prima oara o forma "naturala" a cvasi-cristalului intr-un rau din Rusia, un minereu compus din aluminiu, cupru si fier.

Aceste materiale prezinta o foarte mare duritate dar se pot sparge la fel de usor ca si sticla, fiind foarte puternic izolatoare pentru caldura si electricitate, ceea ce permite numeroase aplicatii industriale.

Otel care contine cvasi-cristale a fost deja utilizat pentru lamele de ras si pentru instrumentele dedicate chirurgiei ochiului.

Aceasta noua clasa de materiale pasioneaza nu doar chimistii, dar si matematicienii, deoarece structura sa, in special distanta care separa atomii, este dominata de "numarul de aur", asa cum este cazul mozaicelor arabo-andaluze sau a altor forme estetice stravechi.