Premiul Nobel pentru Fizica pe 2012 a fost decernat cercetatorilor Serge Haroche (Franta) si David Wineland (SUA), pentru activitatea lor in domeniul fizicii cuantice, a anuntat, marti, Comitetul Nobel. Juriul i-a recompensat pe cei doi pentru "metodele lor experimentale inovatoare care permit masurarea si manipularea sistemelor cuantice individuale", scrie AFP.

"Laureatii Nobel au deschis calea catre o noua epoca a experimentarii in fizica cuantica, demonstrand posibilitatea observarii directe a particulelor cuantice, fara a le distruge", precizeaza comunicatul emis de Academia Regala de Stiinte din Suedia cu privire la acordarea premiului de 8 milioane de coroane suedeze (1,2 milioane de dolari).

Francezul Serge Haroche (68 de ani), impreuna cu colegul sau de la l'Ecole normale superieure (ENS) Jean-Michel Raimond, a reusit in 2008 sa observe trecerea de la fizica cuantica la fizica clasica a unui mic pachet de fotoni.

Pentru acest experiment, ei au folosit un dispozitiv (o cavitate tapetata cu oglinzi) capabil sa pastreze pentru mai mult timp fotonii, precum si o metoda de observare a fotonilor care nu-i perturba decat foarte putin.

Ei au putut sa observe astfel trecerea fotonilor de la o stare atipica lumii cuantice la o stare ce corespunde perfect fizicii clasice, un fenomen denumit "decoerenta", care s-a petrecut sub ochii lor.

Americanul David Wineland (68 de ani) a lucrat, precum colaureatul sau, in domeniul opticii cuantice, "studiind interactiunea fundamentala intre lumina si materie", potrivit Comitetului Nobel.

Anul trecut, Premiul Nobel pentru Fizica a fost acordat americanilor Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt si Adam G. Riess, cei trei fiind recompensati pentru "descoperirea expansiunii accelerate a Universului prin observatiile efectuate asupra unei supernove indepartate".

***

Nobelul pentru Medicina a deschis sezonul 2012 al Premiilor Nobel, fiind primul acordat in acest an. Prestigiosul premiu pentru Pace (singurul atribuit de Norvegia) si cel pentru Literatura, ce urmeaza sa fie atribuite la sfarsitul saptamanii, starnesc insa cel mai mare interes.

Speculatiile sunt la mare rang in ce priveste premiul pentru Pace care va fi anuntat vineri. El ar putea sa o recompenseze pe "Maica Tereza" a cartierelor sarace din Cairo, Maggie Gobran, pe militanta impotriva purtarii voalului Sima Samar sau pe americanul Gene Sharp, apostol al nonviolentei.

Laureatul premiului pentru Literatura va fi cunoscut joi. Canadiana Alice Munro, americanul Don DeLillo si somalezul Nuruddin Farah se numara printre favoriti.

Premiul pentru Chimie va fi anuntat miercuri, iar cel pentru economie luni, 15 octombrie.

In acest an, in contextul crizei economice, Fundatia Nobel a diminuat cu 20% valoarea premiilor, fixand-o la 8 milioane de coroane suedeze (930.940 de euro), fata de 10 milioane de coroane in 2011.

Premiile Nobel sunt decernate incepand din 1901, cu exceptia celui pentru Economie, instituit in 1968 de catre Banca centrala din Suedia, cu ocazia implinirii a 300 de ani de la fondarea acestei institutii. Premiile au fost create dupa moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform dorintei sale din testament.