O descoperire importanta vine sa sustina teoria Big Bangului

de I.C.     HotNews.ro
Marţi, 18 martie 2014, 19:31 Science - Stiinte fundamentale

Universul vazut de Telescopul Planck: Harta radiatiei cosmice de fundal
Foto: ESA si Planck Collaboration
Undele gravitationale care au strabatut Universul in primele momente dupa Big Bang au fost detectate, in premiera, o descoperire importanta care completeaza intelegerea noastra despre nasterea Universului, au anuntat luni cercetatorii americani citati de AFP.

Undele au fost produse de o expansiune rapida si violenta in urma cu 14 miliarde de ani, si, desi nu au fost descoperite pana acum, au fost explicate de Albert Einstein in urma cu aproape un secol prin teoria relativitatii.

Prima dovada directa a inflatiei cosmice - o teorie care sustine ca universul s-a extins de 100 de trilioane de trilioane de ori intr-o clipita - a fost anuntata de expertii de la Centrul pentru Astrofizica Harvard-Smithsonian.

Detectarea a fost facuta cu ajutorul unui telescop numit BICEP2, instalat la Polul Sud, care masoara cea mai veche lumina din univers.

Descoperirea a fost confirmata de alti experti, unii dintre ei afirmand ca ea ar putea intra in cursa pentru Premiul Nobel.

Undele care se misca prin spatiu si timp au fost descrise drept "primele vibratii ale Big Bangului".

Detectarea lor confirma existenta unei legaturi directe intre teoria relativitatii generale, formulate de Einstein, si ciudatul domeniu conceptual al mecanicii cuantice.

NASA a aratat ca descoperirile "nu numai ca ajuta la confirmarea faptului ca universul s-a umflat brusc, insa furnizeaza teoreticienilor primele detalii despre fortele exotice care au separat spatiul de timp".

John Kovac, care a condus colaborarea BICEP2 la Centrul pentru Astrofizica Harvard-Smithsonian, a declarat ca anuntul facut luni a fost precedat de ani intregi de observatii facute la Polul Sud.

"In acest moment, detectarea acestui semnal este unul dintre cele mai importante obiective ale cosmologiei. Multa munca facuta de multi oameni ne-a adus in acest moment", a aratat John Kovac.

O descoperire uluitoare


Telescopul a vizat o anumita zona a cerului cunoscuta sub numele de "Gaura Sudica", din afara galaxiei noastre, unde exista o cantitate mica de praf cosmic sau material extra-galactic care sa interfereze cu ceea ce specialistii pot observa cu ajutorul unui instrument puternic.

Prin observarea radiatiei cosmice de fundal (CMB - Cosmic Microwave Background), ramasita stearsa a Big Bangului, mici fluctuatii le-au dat cercetatorilor noi indicii cu privire la conditiile din universul incipient.

Telescopul a suprins undele gravitationale primordiale care au reverberat prin Univers timp de 380.000 dupa Big Bang.

"Este uimitor sa cauti ceva si chiar sa gasesti", le-a spus reporterilor Clem Pryke , profesor asociat la Universitatea din Minnesota (SUA).

Zvonurile despre o descoperire majora au inceput sa circule vineri, cand a fost anuntata conferinta de presa.

Cu toate acestea, oamenii de stiinta au aratat ca timp de 3 ani au analizat datele pentru a scoate o eventuala eroare.

"A fost ca si cand am fi cautat un ac in carul cu fan, in schimb, am gasit o ranga", a aratat Pryke.

Noi perspective despre existenta umana

Teoreticianul Avi Loeb de la Harvard a declarat ca rezultatele ofera "noi perspective la unele dintre intrebarile de baza: De ce existam? Cum a inceput Universul?"

"Aceste rezultate nu sunt doar arma fumeganda a inflatiei, ne spun, de asemenea, cand s-a produs aceasta inflatie si cat de puternic a fost procesul", a explicat Loeb.

John Womersley, directorul executiv al Science and Technology Facilities Council, care finanteaza cercetarea britanica in domeniul cosmologiei, a declarat ca aceasta descoperire avanseaza cunostintele noastre cu privire la unul dintre cei trei piloni-cheie ai cosmologiei moderne - inflatia, materia intunecata si energia intunecata.

"Fara inflatie, nu am fi aici", a aratat John Womersley.

Fizicianul american Alan Guth, care a propus in 1980 ideea inflatiei universului, a descris recentul studiu drept "cu siguranta demn de un Premiu Nobel".

Chris Lintott, un astrofizician de la Universitatea din Oxford, a declarat ca gasirea unor dovezi care sa sustina teoria super-inflatiei poate fi considerata "cea mai mare descoperire cosmologica semnificativa, in aproape doua decenii, si un triumf imens pentru fizica".

"E ca si cum ar fi toate Craciunurile in acelasi timp", a spus el, adaugand ca "ma indoiesc ca multi cosmologi vor dormi prea mult la noapte".






















8408 vizualizari

  • -19 (27 voturi)    
    big ban (Marţi, 18 martie 2014, 20:19)

    ipolitic [utilizator]

    Din cand in cand, e nevoie de cite o "descoperire senzationala",
    in ovatiile presei,pentru ca vaduvele bogate, care isi
    doneaza milioanele pentru pisicii lor, sa deschida portofelele
    si pentru sponzorizarea cercetarilor in fizica teoretica.
    Cum altfel ar putea supravietui cei doua sute de mii de
    fizicieni care de douazeci de ani tot construiesc teoria
    stringurilor, superstringurilor, gravitatiei cuantice etc.
    si care nu au reusit sa produca nici macar un SINGUR
    rezultat verificabil (zis si falsifiabil) de atunci?
    Tot ce e util si bun in fizica ( si aplicat in technica)
    a fost produs de fizica experimentala.
    Cei cateva sute de milioane de oamenii de pe Pamint,
    care traiesc in conditii de subzistenta, foamete si boli,
    nu vor fi cu nimic mai fericiti cu o teorie mai
    cizelata a inflatiei de dupa Big Bang.
    Dar ei nu sint un subiect bun pentru presa, in consecinta
    ei nici nu exista.
    • +14 (20 voturi)    
      meritai un minus, ti-am dat (Marţi, 18 martie 2014, 21:27)

      was [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Da, este foarte important aceasta descoperire, un pas urias as zice. Stiinta nu progreseaza lent si incontinuu, descoperiri minunate si idei marate nu apar in fiecare zi.
      In legatura cu oamenii care traiesc in subzistenta, sa stii ca nu este vina celor vizati de tine, ci a celora ca si tine. Si sa stii ca razboaie si foamete pentru unii vor fi intotdeauna, ca-i asa firea umana.
      • -3 (13 voturi)    
        Alleluia (Marţi, 18 martie 2014, 22:06)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui was

        Cred ca merita să-ți dai un minus pentru
        demagogie.Ca asa e firea umana, vorbește
        fără sa gândească.
        Oamenii trăiesc în subzistenta datorita mie?
        Frate-meu, eu de treizeci de ani ma strofoc, ca inginer sa scot produse bune și utile, pentru
        producție și agricultura.
        Eu am micșorat-tăiat fondurile pentru cercetări
        aplicate, pentru tehnica spatiala, pentru genetica
        etc. in favoarea unor himere ca "particula lui
        Dumnezeu"? Habar nu ai ce clanuri și mafii exista
        in lumea științei, si ca fondurile se aloca după
        "moda" si nu după importanta.
        Asa ca acest dogmatism, cu "sfințenia" științei
        teoretice nu ma impresionează.
        • +8 (10 voturi)    
          "importanţa" o decretaţi dvs? (Miercuri, 19 martie 2014, 0:05)

          Ava_ps [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          Suferinţa dvs. că văduvele bogate aleg să finanţeze cercetarea teoretică este un fel de vulpea şi strugurii. Oricît de (in)corect se alocă fondurile în cercetare, vă hazardaţi cu afirmaţia "Tot ce e util si bun in fizica ( si aplicat in technica) a fost produs de fizica experimentala". Am înţeles, dvs. munciţi. Nu-i invidiaţi pe oamenii care vor gîndi poate timp de încă nişte generaţii ca să ajungă la un rezultat, că au avut şi ei un mic breakthrough.
        • +1 (5 voturi)    
          problema ta (Miercuri, 19 martie 2014, 11:17)

          gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          ///, ai impresia ca daca ai citit cateva franturi de informatie despre 1-2 teorii din fizica (pe vreun blog sau prin cateva revistute), ai impresia ca esti cine stie ce autoritate in materie ///

          De fapt, esti intruchiparea semidoctului roman tipic si care comenteaza orice: de la stirile tabloide si pana la economie, politica sau stiinta (imbatat de ridicolul propriei stupiditati).

          Aaa - si sa nu uit - si eu ti-am dat un minus pentru a-ti sanctiona ignoranta si superficialitatea. Uite si doua exemple care demoleaza afirmatia ta cu privire la fizica teoretica / utilitate: James Clerk Maxwell si Sidi Carnot (desi sunt convins ca n-ai auzit de niciunul dintre ei)
          • 0 (2 voturi)    
            typo (Miercuri, 19 martie 2014, 11:28)

            gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui gigel123

            err: Sadi Carnot
          • +1 (5 voturi)    
            Am fost deconspirat (Miercuri, 19 martie 2014, 12:17)

            ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui gigel123

            Aveti perfecta dreptate, sunt un ignorant si semidoct.
            Ar fi indecent sa ma apar de afirmatiile Dvs. prin
            CV-ul meu, care cu siguranta v-ar face sa va inghititi limba,
            asa ca ramin fara munitie.
            Spiritul de fair-play ma obliga sa nu ma lupt impotriva
            convingerilor Dvs. Daca nu am auzit de Maxwell sau Carnot,
            asa sa fie.
            • +1 (3 voturi)    
              bine ca recunosti :) (Miercuri, 19 martie 2014, 19:04)

              gigel123 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

              ...e un inceput bun. Poate mai exista sperante si pentru tine.

              Cat despre CV-ul tau: daca n-ai macar un Phd de la MIT (sau cu un laureat Nobel / Fields), cel putin o medalie de aur pe la vreo international serioasa (Mate, Fizica, etc), daca n-ai fondat macar o companie cu valoare de peste $1 milliard sau daca n-ai revolutionat vreun domeniu tehnic, sunt sanse foarte slabe sa-mi trezesti macar interesul :)
              • +2 (2 voturi)    
                :))) (Marţi, 25 martie 2014, 1:16)

                dorubarbu [utilizator] i-a raspuns lui gigel123

                gigele, bati campii cu gratie si te agati de niste tinichele care nu mai au valoare decat in mintea ta...

                din pacate, premiile nobel nu se mai acorda pe merit, ci pe criterii politice sau pe orice alte criterii decat performantele notabile.

                daca un sarlatan de calibrul lui al gore a putut sa agate un nobel (si implicit banii de rigoare!!!) pentru o frauda intelectuala numita, pompos, "an inconvenienth truth"...atunci ce credibilitate mai are premiul nobel?

                come on....criteriile tale de apreciere sunt pur formaliste....
      • -5 (13 voturi)    
        A propos (Marţi, 18 martie 2014, 22:16)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui was

        Eu am peste 100.000 de credite in cloud-ul
        Einstein@Home, dedicata cercetarii undelor
        gravitationale.
        Tu cite ai?
    • +4 (10 voturi)    
      Preot "sub acoperire" (Marţi, 18 martie 2014, 22:08)

      CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Lasa manipularea. Spune-o mai bine de-a dreptul: dupa parerea ta, oamenii "nu vor fi cu nimic mai fericiti cu o teorie mai cizelata a inflatiei de dupa Big Bang" ci daca se inchina, fac matanii si pupa moaste.

      Aceasta descoperire este una care va lua in mod sigur Premiul Nobel. Pentru sustinatorii Creationismului insa, este o grea lovitura.
      • -4 (10 voturi)    
        Eroare (Marţi, 18 martie 2014, 22:58)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

        Sint un ateist convins, si destul de educat in
        GR si QM.
        In cunostinta de cauza, nu pot accepta ca teoria
        inflatiei (atribuita lui Guth, dar in realitate formulata de Zeldovich si Starobinsky) este "ultima ratio" in
        cosmologie. Nu poti formula ipoteze in acest domeniu, pana nu cuantifici cimpul gravitational.
        Ceea ce nu s-a intimplat si probabil nu se va intimpla in urmatorii 10 ani. Asa ca orice concluzie despre originea fluctuatiilor din spectrumul B-mode a CMB este prematura., hazardata.
        Dar ce sa faci, asa cum am spus mai sus, stiinta de azi e finantata de vaduve bogate.
      • -2 (8 voturi)    
        /// (Miercuri, 19 martie 2014, 10:20)

        cititor hotnews [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

        Habar nu ai de ce scrii.Problema este exact inversa.Tocmai ca,Creationismul sustinea începerea Creatiei prin Big Bang,iar recenta descoperire este o dovada clara ca Creationismul a fost din nou confirmat.Unii scriu doar sa se afle in treaba si ei,chiar daca nu au habar despre ce este vorba,iar tu esti cel mai bun exemplu.
    • +3 (9 voturi)    
      :) (Marţi, 18 martie 2014, 22:27)

      Kevi [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Daca n-ar fi fost teoria care sa deseneze cadrul experimentelor tu si acuma iti scrijeleai elucubratiile pe peretii pesterilor.
      • -1 (9 voturi)    
        :):) (Marţi, 18 martie 2014, 23:01)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui Kevi

        De cand e omenirea, teoria a fost la doua
        limbi distanta de fundul experimentelor.
        Vrei si exemple? Citeste.
    • +7 (11 voturi)    
      daca omenirea.... (Marţi, 18 martie 2014, 22:34)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      s-ar fi ocupat permanent numai de oamenii care traesc in subzistenta, am fi si acum prin copaci, sau pesteri.....culegatori de fructe, sau vinatori de animale.................omul e obligat prin natura creatiei sale sa se ridice deasupra nivelului de trai animalier.
    • +2 (2 voturi)    
      :))) (Marţi, 25 martie 2014, 1:09)

      dorubarbu [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      lasa-i "sa-ti dea minusuri"! ce conteaza aceste minusuri in argumentatie? :)))

      puerila teoria "big-bang", cel putin la fel de puerila ca teoria crestinilor cu dumnezeul (antropomorf) care, nu-i asa, :l-a creat pe om "dupa chipul si asemanarea lui" :)))

      ai dreptate in privinta finantarii cercetarii (dupa snobisme, nicidecum dupa rezultate masurabile, testabile).

      cat despre "oamenii de stiinta" din occident...m-am lamurit pana peste cap. multi sunt dispusi sa bata campii si chiar sa minta cu nerusinare pentru finantari - vezi aberatiile privind "global warming" - . o alta frauda intelectuala de proportii made in occident!

      e frustrant, totusi, pentru nivelul de cunoastere acumulata pana in 2014....sa nu poti explica universul. sigur, asta nu te impiedica sa emiti teorii...insa ele, teoriile, trebuie sa-si gaseasca si un corespondent in lumea reala, empirica totusi. altfel...

      ne e greu sa acceptam ca noi, ca muritori, avand deci o limitare spatiu/timp ...traim intr-un univers infinit. suntem fiinte "finite" ...intr-un univers infinit...e o dilema teribila nu? :)))
  • +1 (1 vot)    
    rezultate asteptate (Miercuri, 19 martie 2014, 12:30)

    SpaceallianceRo [anonim]

    "Agentia Spatiala Europeana ESA a prezentat intr-o conferinta de presa ce a avut loc joi la Paris, o parte din descoperirile stiintifice ale misiunii europene Planck cu privire la evolutia Universului [...] Doua noi seturi de date sunt asteptate pentru 2014 si respectiv 2015. Ele vor include masuratori ale polarizarii cauzate de undele gravitationale la inceputurile Universului si ar trebui sa ofere mai multe indicii despre aceste anomalii. "


    Telescopul spatial Planck
    http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20131013111658

    O poza cat un Univers
    http://www.spacealliance.ro/articles/view.aspx?id=20130323140824
  • +1 (3 voturi)    
    descoperim Creatia lui Dumnezeu (Joi, 20 martie 2014, 11:09)

    DrInOrice [utilizator]

    Si e f bine :) Este inca un moment frumos prin care stiinta descopera minunile prin care Dumnezeu a creat universul (adica intr-o clipita). Acum, nu va asteptati sa intelegem prea usor sau sa cuprindem cu mintea cum, de ce, bla bla, descoperirea asta este doar o marturie, adica s-a putut observa un fenomen, nu si intelege.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă