​O fosila de 8 cm lungime descoperita acum doi ani in Etiopia s-a dovedit a fi extraordinar de interesanta fiindca reprezinta cea mai veche dovada a existentei unui hominid. Descoperirea anuntata miercuri schimba "calendarul" evolutiei speciei umane si mai ales tranzitia de la australopitec, la omul modern. Fosila consta intr-o mandibula cu cinci dinti ce dateaza de acum 2,8 milioane de ani, cu jumatate de milion de ani mai mult decat cea mai veche fosila de hominid gasita pana acum.

Mandibula unui hominid de acum 2,8 milioane de aniFoto: Arizona State University

Descoperirea a fost publicata in revista Science care mentioneaza ca specimenul descoperit combina trasaturi primitive de la australopiteci si morofologii intalnite in hominizii ulteriori, mult mai moderni. Descoperirea din regiunea etipoiana Afar are implicatii pentru "calendarul" evolutiei genului Homo. Fosila a fost analizate cu cele mai noi tehnologii si concluzia este ca are mult mai multe trasaturi apropiate de omul modern, in comparatie cu fosile mai vechi de 3 milioane de ani.

Fosilele de hominizi mai vechi de doua milioane de ani sunt extrem de rare. Atat de rare incat, cum spunea un cercetator citat de BBC, ar incapea intr-o cutie de pantofi si tot ar mai ramane loc. Regiunea arida Afar, din Etiopia, a scos la iveala mai multe fosile de hominizi, insa cea descoperita in ianuarie 2013 pare a fi cea mai veche.

Mandibula a fost descoperita la Ledi-Geraru, in Etiopia de o echipa internationala de cercetatori condusa de Kaye Reed (Univeristatea din Arizona) si Brian Villmoare (Universitatea Nevada).

De cateva zeci de ani cercetatorii spera sa gaseasca indicii despre originile genului Homo, insa pana acum nu au fost descoperite fosile din intervalul cuprins intre acum trei milioane si acum 2,5 milioane de ani.

Fosila descoperita poate "umple" un gol informational despre evolutie speciei intr-un interval urias de la celebra fosila de australopitec Lucy care dateaza de acum 3,2 milioane de ani vechime si o alta fosila ce dateaza de acum 2,3 milioane de ani.

Cercetatorii au subliniat ca, plecand doar de la o mandibula, nu sunt in masura sa spuna ca vorbim de o noua specie de hominid din care ar fi evoluat homo sapiens.

Diverse teorii au stat la baza unor scenarii gandite sa explice evolutia de la maimuta care traia in copac, la hominidul care se deplasa in doua picioare. Evolutia s-a petrecut in decursul a jumatate de milion de ani si se speculeaza ca a fost indusa de o schimbare climatica ce a dus la disparitia vegetatiei, hominizii fiind nevoiti sa se adapteze noului mediu.