O echipa internationala de oameni de stiinta au anuntat descoperirea unei noi stari a materiei intr-un material ce apare ca fiind un mixt de izolant, superconductor, metal si magnet, informeaza sciencealert.com.

Magnet levitand deasupra unui superconductor la temperaturi "inalte"Foto: Wikipedia

Materialul descoperit poate duce la realizare de de superconductori la temperaturi “inalte” mai eficienti.

Anuntul este o veste importanta pentru ca, daca aceste proprietati sunt confirmate, aceasta noua stare a materiei va permite cercetatorilor sa inteleaga mai bine de ce unele materiale au potentialul de a deveni superconductoare la temperaturi relativ inalte, “inalte” insemnand -135 grade Celsius in loc de -243,2 grade Celsius.

Superconductivitatea permite unui material sa conduca electricitate fara a opune rezistenta, ceea ce inseamna fara caldura, sunet sau alta forma de eliberare de energie.

Realizarea acesteia ar revolutiona modul cum producem energie, dar este fezabila doar daca o putem obtine la asa-numitele temperaturi “inalte”.

Prin introducerea de rubidiu in molecule de carbon-60, o echipa condusa se chimistul Kosmas Prassides de la Universitatea Tokohu din Japonia a reusit sa modifice distanta dintre acestea, fortandu-le intr-o structura cristalina noua.

Cand a fost supusa testelor, structura a prezentat o combinatie de faze izolatoare, superconductoare, metalice si magnetice, inclusiv una absolut noua, pe care cercetatorii au numit-o “metalele Jahn-Teller”.

Denumita dupa efectul Jahn-Teller - ce este folosit in chimie pentru a descrie cum, la presiuni mici, aranjamentul geometric al moleculelor si ionilor intr-un stadiu electronic poate fi distorsionat - noua stare a materiei permite oamenilor de stiinta sa transforme un izolant - ce nu conduce electricitate - intr-un conductor doar prin aplicarea de presiune.