Cercetatorul suedez Tomas Lindahl, americanul Paul Modrich si turco-americanul Aziz Sancar au primit, miercuri, Premiul Nobel pentru Chimie, cei trei fiind recompensati pentru cercetarile privind legatura dintre mecanismele celulare de reparare a ADN-ului si tratamentele impotriva cancerului, informeaza AFP.

Cei trei cercetatori au studiat modul in care celulele repara fragmente de ADN distruse si ajuta, astfel, la salvarea informatiei genetice, se arata in motivatia Institutului Nobel.

ADN-ul uman este afectat zilnic de factori externi, un exemplu fiind radiatiile ultra-violete, astfel ca sufera numeroase modificari. Motivul pentru care ADN-ul nu se dezintegreaza este ca acesta este "reparat" constant de sistemul celular. Studiile celor trei cerctetatori sunt considerate foarte utile in dezvoltarea de noi tratamente impotriva cancerului.

Printre favoritii la castigarea Nobelului pentru Chimie in acest an se numarau si Emmanuelle Charpentier, de la Helmholtz Center for Infection Research din Germania, si Jennifer Doudna, de la Universitatea California, Berkley, din Statele Unite. Ele au fost alese pentru dezvoltarea metodei CRISP-Cas9 in domeniul editarii genomului. Tehnologia a luat prin surprindere domeniul biologiei, generand lupte acerbe pentru obtinerea unor patente intre diverse start-up-uri si universitati, dar si dezbateri aprinse despre natura etica a potentialului sau de modificare a embrionilor umani.

Printre ceilalti concurenti la premiul Nobel pentru chimie se aflau si John Goodenough, de la Universitatea Texas din Austin, si Stanley Wittingham, de la Universitatea Binhamton din New York, pentru cercetarile lor ce au vizat dezvoltarea bateriilor pe baza de ioni de litiu, dar si Carolyn Bertozz, de la Universitatea Stanford, pentru contributiile sale din domeniul "chimiei bioortogonale", care se refera la reactiile chimice din celule vii si organisme.

In anul 2014, Nobelul pentru Chimie a fost adjudecat de o echipa de 3 cercetatori - germanul de origine romana Stefan Hell si doi americani, Eric Betzig si William Moerner. Cei trei cercetatori au castigat Nobelul pentru dezvoltarea unor noi tehnici de observare in timp real a proceselor moleculare cu ajutorul microscopului optic.