Comunitatea stiintifica internationala asteapta cu nerabdare ziua de joi, in care ar putea fi anuntata descoperirea undelor gravitationale

Marţi, 9 februarie 2016, 21:55 Science - Stiinte fundamentale

Lumea stiintifica asteapta cu nerabdare anuntul care urmeaza sa fie facut joi de cercetatorii de la Caltech (California Institute of Technology), MIT si LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory), si care ar putea viza detectarea undelor gravitationale, unul dintre ultimele Graaluri ale fizicii, care ar putea deschide o noua fereastra asupra universului, scrie AFP.

Observarea acestor unde, a caror existenta a fost prezisa de Albert Einstein in a sa teorie a relativitatii generale, in 1915, ar urma sa faca obiectul unei prezentari care are loc joi la Washington, potrivit unui comunicat al Fundatiei americane pentru stiinte (NSF).

Conferinte sunt prevazute simultan la Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) din Paris si la Londra.

Anuntul acestor prezentari intervine in contextul zvonurilor care circula de mai multe saptamani in comunitatea stiintifica potrivit carora echipele de la LIGO ar fi reusit sa detecteze aceste unde direct, pentru prima oara.

Undele gravitationale sunt generate de perturbarile produse de reteaua spatiu-timp sub efectul deplasarii unui obiect cu masa mare, precum gaurile negre.

Aceasta teorie avansata de Einstein ar putea sa se prezinte ca undele formate de o piatra aruncata intr-o apa sau ca deformarea suferita de o plasa sub greutatea unui obiect, in acest caz plasa fiind spatiu-timpul.

Potrivit acestor zvonuri, descoperirea ar fi fost facuta observand coliziunea a doua gauri negre si fuziunea lor.

Catherine Nary Man, de la Observatorul din Coasta de Azur, in Franta, afirma ca detectarea acestor unde ar permite sondarea interiorului stelelor si poate rezolvarea misterului razelor gamma, care se numara printre cele mai puternice explozii din univers si a caror origine ramane inca un mister.

O dovada indirecta a existentei undelor gravitationale a fost produsa prin descoperirea in 1974 a unui pulsar si a unei stele neutronice, de catre Russel Hulse si Joseph Taylor, care le-a adus premiul Nobel in 1993.

Citeste pe Stirile ProTV

Cele mai tari glume si caricaturi, dupa BREXIT. Cum s-a facut haz de necaz dupa iesirea Marii Britanii din UE

BREXIT-ul a fost, de departe, principala tema a mesajelor de pe Twitter, chiar si la ore bune distanta dupa anuntarea rezultatelor.
    Daca asa este atunci (Marţi, 9 februarie 2016, 22:20)

Ceauceau2 [utilizator]

Inseamna ca am imbatranit LOL.
    unul dintre (Marţi, 9 februarie 2016, 23:38)

Gicu_007 [utilizator]

ultimele Graal-uri ale fizicii. Yeah right. In rest pe toate le stie fizica.
      Asta e rolul articolului (Miercuri, 10 februarie 2016, 9:33)

V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui Gicu_007

Nehotarat in propozitie. Graalul vs. Un graal.
    Biserica saluta (Miercuri, 10 februarie 2016, 3:29)

pardalian [utilizator]

..printre dinti
    Unde gravitationale =gravitatia variabila ! (Miercuri, 10 februarie 2016, 8:54)

andreesanu [utilizator]

Daca se confirma aceste unde gravitationale !!!,atunci trebuie luata in considerare gravitatia ca o variabila functie de spatiu-timp !
      Este deja o variabila functie de timp si pozitie (Miercuri, 10 februarie 2016, 11:51)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

Chiar si in absenta detectarii undelor gravitationale, gravitatia este o functie variabila functie de pozitie si timp (mareea are loc datorita variatiei fortei gravitationale, in timp, intr-un punct, din cauza satelitului Luna) Variatia gravitatiei functie de pozitia in spatiu e de mult stiuta - pe intelesul tuturor au fost imaginile cu cosmonautii pe Luna). Ce se incearca este detectarea unor unde cu variatie rapida.