​Un satelit francez, trimis pe orbita pentru a gasi o bresa in teoria lui Einstein

de I.C.     HotNews.ro
Miercuri, 20 aprilie 2016, 21:57 Science - Stiinte fundamentale

Doi sateliti urmeaza sa fie lansati vineri din Guyana franceza, de o racheta ruseasca Soyuz, pentru a efectua doua misiuni ambitioase ale Europei: unul dintre ei va supraveghea Terra cu ajutorul unui radar, iar celalalt va incerca sa sfideze un principiu al teoriei lui Einstein, informeaza AFP.

Decolarea rachetei este programata la Centrul Spatial din Guyana, la ora locala 18:02 (21:02 GMT). Misiunea de lansare ar trebui sa dureze 4 ore.

O santinela pentru Pamant

Racheta Soyuz are sarcina de a plasa pe orbita satelitul european Sentinel-1B, fratele geaman al Sentinel-1A lansat in urma cu 2 ani. Satelitul este realizat de Thales Alenia Space Italie.

Misiunea Sentinel-1 consta dintr-o pereche de sateliti (1-A si 1-B), fiecare fiind echipat cu un radar sofisticat, produs de Airbus Defence and Space, si capabil sa realizeze imagini ale suprafatei Terrei atat ziua cat si noaptea, indiferent de conditiile meteorologice.

Datele transmise de Sentinel-1A au inceput deja sa fie exploatate.

De indata ce Sentinel-1B va si plasat pe orbita, la o altitudine de circa 686 km, va scana fiecare zona a Terrei la fiecare sase zile.

Aceasta misiune este parte a ambitiosului program Copernic al Uniunii Europene, pentru monitorizarea mediului. Acesta include mai multe tipuri de sateliti Sentinel care opereaza in perechi.

Microscop, sau arta caderii libere

Racheta Soyuz are, de asemenea, responsabilitatea de a trimite in spatiu un microsatelit francez Microscop, care spera sa gaseasca o bresa in teoria relativitatii generale dezvoltata de Albert Einstein cu un secol in urma.

Microscop (MICROSatellite a trainee Compensee pour l'Observation du Principe d'Equivalence) are sarcina de a testa in vid si spatiu universalitatea caderii libere, cu o precizie de 100 de ori mai mare decat pe Pamant.

Satelitul vrea sa verifice principiul "echivalentei" intre gravitatie si acceleratie pe care Albert Einstein si-a construit teoria. Acesta va studia miscarea relativa a doua corpuri, efectuand o cadere libere cat de perfecta posibil.

Pe Pamant, principiul echivalentei a fost verificat cu un grad de acuratete relativ in ordinea a 13 zecimale. Microscop intentioneaza sa mearga pana la 15 zecimale, adica raportul dintre masa unei muste mici plasata pe puntea unui petrolier de 500.000 de tone.

"In cazul in care Microscop gaseste o incalcare a principiului echivalentei, acest lucru va fi un moment foarte important in evolutia fizicii", noteaza fizicianul francez Thibault Damour. "Stim ca teoria relativitatii a lui Einstein nu este o descriere completa a gravitatiei, ca exista noi forte care contribuie la aceasta."

CNES (Centre National d'Etudes Spatiales), este realizatorul principal al Microscope, finantand proiectul in proportie de 90%. ESA este un partener. Costul global al satelitului, proiectat in 1999, este de aproximativ 130 de milioane de euro.

Microscope, care are o masa de 300 de kilograme, va fi plasat pe orbita la o altitudine de circa 711 km.

Santinel: monitorizarea mediului:))) (Miercuri, 20 aprilie 2016, 22:12)

jackalphonse [utilizator]

Monitorizarea populatiei, poate. Probabil furnizeaza si parametri de mediu.
      Cu monitorizarea prostiei e mai simplu (Joi, 21 aprilie 2016, 17:20)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

Suficient sa citesti genul de postari pe care le scrii.
    Cand limba romana intalneste matematica (Miercuri, 20 aprilie 2016, 22:51)

doejohn [utilizator]

Cand limba romana intalneste matematica:

"adica raportul dintre masa unei muste mici plasata pe puntea unui petrolier de 500.000 de tone"

Raportul dintre ce si ce? Dintre masa unei muste si mai ce?
      incerca si ei (Joi, 21 aprilie 2016, 8:48)

Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui doejohn

articolele astea sunt preluate de HN si traduse probabil de cineva cu inclinatii mai mult pre jurnalistica decat stiinta.

Probabil ar fi bine ca pe sectiunea de stiinta de pe HN sa scrie cineva din domeniu, sau macar sa luati un consultant ceva. O fi sunand frumos, dar pt cei care urmaresc stirile astea, genul asta de lucruri sar in mod neplacut in evidenta.
      musca mică şi raportul (Joi, 21 aprilie 2016, 10:49)

anonimicus [utilizator] i-a raspuns lui doejohn

De ce muscă mică? Unii ar putea crede că o muscă mare e cam cât petrolierul.
      precizare.. (Marţi, 3 mai 2016, 13:45)

koder [utilizator] i-a raspuns lui doejohn

si:

doar francezii (Joi, 21 aprilie 2016, 8:00)

toxx [utilizator]

sunt in stare de asa ceva, in continua lor actiune camuflata drept munca, care e facuta doar ca sa treaca timpul si sa intre salariul
    cost satelit (Joi, 21 aprilie 2016, 9:38)

Angeliu [utilizator]

"Costul global al satelitului, proiectat in 1999, este de aproximativ 130 de milioane de euro."

Cum dom'le, de 130 mil euro se pot trimite sateliti in spatiu !? Si eu care credeam ca banii astia de-abia ajung pentru 3 borduri frumos colorate !
    sfidarea nu e o metoda stiintifica (Vineri, 22 aprilie 2016, 22:12)