​VIDEO O echipa de cercetatori din Franta condusa de Nicolas Giuseppone a inventat "cutia de viteze moleculara" care poate controla nanomasinile. Funeriu, colaborator la inventie

de Red. Stiri     HotNews.ro
Luni, 20 martie 2017, 18:12 Science - Stiinte fundamentale

Simulare cu inventia cercetatorilor din Franta
Nanomașinile, a caror descoperire a fost recompensată cu Premiul Nobel în Chimie în 2016, permit realizarea lucrului mecanic la cele mai mici dimensiuni. Problema majora la manipularea nanomasinilor era ca motoarele moleculare pot funcționa doar într-o singură direcție. O inventie a mai multor cercetatori francezi, la care a colaborat si Daniel Funeriu, fost ministru al Educatiei, va permite controlarea masinilor moleculare cu o precizie similara unei cutii de viteze.

Astfel, cercetători din cadrul Institutului CNRS Charles Sadron, sub conducerea lui Nicolas Giuseppone, profesor la  Universitatea din Strasbourg, în colaborare cu Laboratorul de matematică d'Orsay (CNRS/Universitatea Paris-Sud), au dezvoltat mașini moleculare mai complexe capabile să funcționeze în ambele direcții, se arata intr-un comunicat al CNRS, Centre National de la Recherche Scientifique din Franta. Studiul a fost publicat în ediția din 20 martie 2017 a revistei Nature Nanotechnology.

Inventia cerceatatorilor din Franta poate duce la utilizarea practica a descoperirilor pentru care a fost acordat premiul Nobel pentru chimie din 2016: pot fi imaginate materiale inteligente care isi schimba forma si volumul in functie de stimuli exteriori, precum si utilizari in medicina.

Cu ajutorul unei surse de energie externe, precum sursele chimică sau de lumină, motoarele moleculare pot produce o mișcare mecanică ciclică, combinată cu mișcarea Browniană (mișcare dezorganizată și aleatoare a moleculelor din jur). Cu toate acestea, expunerea nanomotoarelor la numeroase coliziuni moleculare face dificilă realizarea lucrului mecanic directionat și, așadar, util.

Primele motoare moleculare dezvoltate în anii 2000 erau bazate pe principiul ”clichetului Brownian”,  care, similar unei crestături pe o roată dințată care împiedică mecanismul să se miște înapoi, va dirija mișcarea Browniană astfel încât motorul sa funcționeze doar într-o singură direcție, se mai arata in comunicatul citat.

Echipa de cercetători a reușit să inverseze mișcarea prin conectarea motoarelor la modulatori moleculari (subunități de ambreiaj) utilizând lanțuri polimerice (subunități de transmisie), precum și a elaborarii unui model matematic pentru a înțelege comportamentul acestui material complex.

Atunci când sunt expuse la iradiere cu raze ultraviolet, motoarele se rotesc, în timp ce modulatoarele rămân imobile. Lanțurile polimerice, astfel, se răsucesc și se comprimă similar unei benzi de cauciuc care se scurtează în rezultatul răsucirii. Fenomenul respectiv poate fi observat la scară macroscopică atunci când moleculele formează un material care se comprimă.

Odată cu expunerea moleculelor la o lumină vizibilă, are loc oprirea motoarelor și activarea modulatoarelor. Energia mecanică stocată în lanțurile polimerice rotește modulatoarele în direcția opusă celei inițiale, iar materialul se extinde.

Cercetătorii au reușit să demonstreze că volumul și viteza lucrului mecanic realizat pot fi reglate prin combinarea luminii UV și luminii vizibile, precum o cutie de viteze care funcționează prin modulația în frecvența motoarelor și modulatoarelor. În prezent ei își propun să utilizeze rezultatele acestui studiu la dezvoltarea unor dispozitive fotomecanice care să facă posibil lucrul mecanic controlat de lumină.

Realizarea studiului a fost susținută financiar de European Research Council și Agence Nationale pour la Recherche.

Vezi aici un clip VIDEO care explica mecanismul:

Intrebare intrebatoare (Luni, 20 martie 2017, 18:25)

Sani [utilizator]

Este acelasi Domn Funeriu despre care spuneau antenele ca n-are Bacalaureat?!

Ar putea domnii de la PSD, PNL, ALDE, Antene, Romania TV sa-si dea un SPIT in CUR pentru porcariile spuse?
      In marele invatamant superior romanesc (Luni, 20 martie 2017, 20:32)

Bazil [utilizator] i-a raspuns lui Sani

functioneaza bazaconia numita "recunosterea doctoratului" muncit si sustinut intr-o tara UE. Fiicamea a facut masteratul, doctoratul si doua post-doc in tari UE. Dupa un numar de ani, s-a intors in tara, iar in prezent lucreaza la una din mult hulitele multinationale. Spre deosebire de "ilustrii" conducatori ai educatriei si cercetarii romanesti, conducatorii din Germania ai multinationalei i-au recunoscut fara nici un fel de problema doctoratul. Daca ar fi optat pentru un servici la stat, trebuia sa faca demersurile greoaie de recunostere a diplomei de catre niste tipi din minister care sunt pe la genunchiul broastei fata de supevizorii pt MS, doctorat si post-doc ai fiicei mele. Asta este una din multele tampenii psd-iste ce functioneaza in invatamantul superior din Romania (nu neg aici contibutia usl si a CD la "maretele" realizari ale educatiei romanesti)
        Daca-i punea Funeriu pile... (Luni, 20 martie 2017, 22:54)

Irina25 [utilizator] i-a raspuns lui Bazil

...se rezolva usor. Cunoscatorii stiu cum merge treaba.
          hmm !!! (Marţi, 21 martie 2017, 5:58)

popass [anonim] i-a raspuns lui Irina25

cunoscatorii ........................
          aaaaa (Marţi, 21 martie 2017, 13:54)

nahir [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

va referiti la tovarasa abramburica? ii echivala ea imediat toate diplomele. cu conditia sa se inscrie in psd, binenteles, nu?
      da (Marţi, 21 martie 2017, 13:52)

nahir [utilizator] i-a raspuns lui Sani

este acel domn Funeriu, fost ministru al invatamantului.
      ei, vedeti unde duce lipsa informatiei? daca se uitau si inventatorii astia la hantene, nu-l mai cooptau si pe d-l Funeriu, ca deh, n-are bacul luat in Romania.
    Gargara versus stiinta (Luni, 20 martie 2017, 18:27)

CapitanulPanait [utilizator]

Iata ca singurul ministru al educatiei care a facut un lucru util - introducerea camerelor video al BAC, care ce sa vezi ale dracu camere nu pun botul la spaga!! - si care in rest nu mi-a fost simpatic cu nimica ne arata diferenta intre un fost ministru care stie carte si face treaba stiintifica si restul fostilor ministrii care au dat cu totii din gura, au bagat mana pina la cot in visteria statului, si au facut praf bruma de invatamant care mai era in Romania.
    Doamna Andronescu = profesor doctor, decan, rector, senator, sef de comisie, si cate si mai cate titluri care fac fix ZERO, cand citim despre Dvs ca ati participat cu ceva oricat de mic la o cercetare adevarata, nu la gargara politica si sustinerea fabricilor de diplome?
      A mai introdus 500 de euro pt fiecare copil (Luni, 20 martie 2017, 21:40)

Maniu [utilizator] i-a raspuns lui CapitanulPanait

la nastere, pentru educatie, iar tartorul de la ASE care daca nu ma-nsel, e menistrul (sic) invatamantului a zis ca se renunta ca nu vede cum s-ar putea aplica. "Ii punem introduce intr-un cont" s-a exprimat tovarasul dar a respins repede ideea salutara sub pretextul ca "oricum nu avem norme".
    Daniel Funeriu, colaborator la inventie : (Luni, 20 martie 2017, 18:32)

si_mort_va_vad [utilizator]

el a fost prima nanomasina care s-a oferit voluntara pentru testare .
      spune un nano-creier (Marţi, 21 martie 2017, 8:29)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui si_mort_va_vad

daca un Roman a colaborat la o realizare stiintifica importanta trebuie, in mod obligatoriu, sa scuipam pe el deoarece nu ne reprezinta. Pe noi politicienii infractori trebuie sa ne reprezinte deoarece, nu-i asa, au "legitimitatea" de a fi fost votati de toti cei din crasma de la drum.
    Asteptam urmatoarea inventie de la Ponta ... (Luni, 20 martie 2017, 18:37)

za-k [utilizator]

Astia se lupta sa inventeze instrumentu' care-ti fura banii legal :)
    Nu cred (Luni, 20 martie 2017, 18:38)

CezarN [utilizator]

Zau ca nu cred ca dl Daniel Funeriu ar fi putut sa fie colaborator la aceasta inventie dat fiind faptul ca adevaratii oameni de stiinta ai tarii (cei din PSD in frunte cu Cati Andronescu) ne-au spus ca dl Funeriu nici macar nu are bacul luat.
    colaboratorul Funeriu (Luni, 20 martie 2017, 20:28)

Iorgovan [utilizator]

Cand a fost vorba de milioane de euro de furat, Funeriu a colaborat foarte bine si cu Andronescu Ecaterina. In momentul de fata, in loc sa fie in puscarie, colaboreaza foarte bine cu acolitii lui, care sunt abonati la proiecte de cercetare si la premii. Asta e preacinstitul Funeriu...
      Antonie, vezi ca el a preluat o situatie (Luni, 20 martie 2017, 22:22)

Stat_de_drept [anonim] i-a raspuns lui Iorgovan

de la numita, iubita ta la ceas de seara. De-aia nici nu e acuzat ci de "neglijenta". A fost neglijent ca nu si-a luat consilieri care sa-l previna contra hotiei, el fiind de dincolo, nu din Regat. Asa ca mars ma dezgustatorule, vezi-ti de Grebla al tau, Ponta si Radulescu AKM.
        Famiglia lui Funeriu... (Luni, 20 martie 2017, 22:51)

Irina25 [utilizator] i-a raspuns lui Stat_de_drept

...nu-i cu nimic mai buna decat adunatura PSD. Nu incercati sa ne prostiti in fata.
          Sunteti prosti deja (Marţi, 21 martie 2017, 8:31)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

Nu mai este nevoie de nici un efort nici pe fata nici pe dos
          Nu-ti fa griji , ca nu va prosteste nimeni. (Marţi, 21 martie 2017, 9:37)

Kecske [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

Asa sinteti voi.
          Irina de la Moskva, vezi ca omul nu e din (Marţi, 21 martie 2017, 9:48)

Maniu [utilizator] i-a raspuns lui Irina25

"famiglia". Vorbesti ca sa n-adormi. De prostit, nu te poate prosti nimeni, dintr-un anumit motiv.
    Funeriu (Marţi, 21 martie 2017, 8:09)

europeanul2 [utilizator]

Asta e, oamenii ca Funeriu nu sunt pe placul "boborului", in schimb borfasii Dragnea style sunt idolii lor... Ia mai votati mai!!!
    In sfarsit si-a dovedit utilitatea pixelul (Marţi, 21 martie 2017, 8:22)

xrogo [utilizator]

albastru descoperit de Funeriu in filmarea cu Base pocnind un copil,vedeti ce inseamna viziune si stiinta aplicata?
      Din postarea ta vedem (Marţi, 21 martie 2017, 13:33)

Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

Ce inseamna propaganda inepta, prostia profunda si invidia totala a ratatului. Multumi pentru exemplificare.
    Pixelul albastru (Marţi, 21 martie 2017, 8:25)

Kwisatz Haderach [utilizator]

Nea Funeriu a determinat pixelii albaștri din modelul CAD al nanomașinilor și a calculat viteza relativă a pumnului față de mișcarea browniană? :)
      Aveti bani dar nu valoare si va ofticati (Marţi, 21 martie 2017, 19:02)

Maniu [utilizator] i-a raspuns lui Kwisatz Haderach

oooffticati! ce aveti voi, au si aia cu fiare vechi - dar voi mai putin, ca mai mult ati furat!