Acceleratorul de particule de la CERN a identificat 5 noi particule subatomice

de Corina Ionel     HotNews.ro
Vineri, 24 martie 2017, 17:53 Science - Stiinte fundamentale

Descoperirea a 5 particule subatomice la CERN - reconstitutire
Foto: LHCb collaboration
Echipa de cercetatori de la Large Hadron Collider beauty experiment (LHCb), din cadrul CERN, a anuntat descoperirea unui nou sistem de 5 particule subatomice, intr-o singura analiza. Descoperirea este exceptionala avand in vedere ca observarea a cinci noi stari de o data este un eveniment unic, anunta Organizatia Europeana pentru Cercetare Nucleara.

Large Hadron Collider beauty experiment (LHCb) este un experiment ce isi propune sa exploreze ce s-a intamplat dupa Big Bang si a permis materiei sa supravietuiasca si sa formeze Universul.

Cercetatorii au constatat ca particulele sunt stari de excitatie - o stare in care particulele au un nivel mai mare de energie decat in starea neutra - ale unei particule numite "Omega-c-zero" -Ωc0.

Aceast Ωc0 este un barion, o particula cu 3 quarcuri: doi de tip strange si unul charm. Ωc0 se dezintegreaza, ca urmare a interactiunii tari, intr-un alt barion, numit "Xi-c-plus" - Ξc+ (care contine un quarc charm, unul strange si unul up), si un kaon - K-. Apoi particula Ξc+ se dezintegreaza, in urma interactiunii slabe, intr-un proton p, un kaon K- si un pion  π+.

In urma analizei traiectoriilor si energiei lasate in detector de toate particulele in aceasta configuratia finala, cercetatorii au identificat evenimentul initial - descompunerea  Ωc0 si starile sale de excitatie. Aceste particule sunt numite, potrivit conventiei standard, Ωc(3000)0, Ωc(3050)0, Ωc(3066)0, Ωc(3090)0 si Ωc(3119)0. Numerele indica masele lor in megaelectronvolti (MeV), cum au fost ele masurate de LHCb.