O noua particula formata din trei quarci, cele mai mici 'caramizi' ale materiei cunoscute, a fost descoperita la acceleratorul de hadroni LHC, a anuntat joi CERN, organizatia europeana pentru cercetari nucleare, potrivit AFP.

Acceleratorul de particule LHCFoto: CERN

"Este o particula foarte grea si instabila", a explicat Matthew Charles de la Laboratorul de fizica nucleara si inailte energii (LPNHE) al CNRS, de la Universitatea Pierre-et-Marie-Curie, care a participat la studiu.

Aceasta noua particula, denumita "Xicc++", este formata din doi quarci charm si un quarc up si apartine familiei barionilor.

Practic toata materia pe care o observam in jurul nostru este formata din barioni, cei mai celebri fiind protonii si neutronii.

Avand in vedere ca exista sase tipuri de quarci, exista numeroase tipuri de barioni.

Particula "Xi cc ++", cu doi quarci charm, fusese prezisa de teorie, dar niciodata observata pana in prezent.

"Aceasta observare este o validare a calculelor bazate pe modelul standard", explica cercetatorul.

"Modelul standard", elaborat la inceputul anilor 1970, integreaza cunostintele actuale despre particule si fortele fundamentale.

Dar el nu explica existenta materiei negre sau a energiei intunecate, care formeaza 95% din Univers.

Acest model nu permite nici intelegerea gravitatii sau a teoriei generale a relativitatii enuntata de Einstein. Oamenii de stiinta cauta deci o bresa in aceasta teorie.

Existenta acestei noi particule a fost pusa in evidenta gratie experimentelor facute la marele accelerator de particule LHC, situat la granita dintre Elvetia si Franta.

LHC a permis descoperirea, in 2012, a celebrului Boson al lui Higgs, considerat de fizicieni drept cheia de bolta a structurii fundamentale a materiei, particula elementara care da masa la numeroase alte particule.