HotScience

Acceleratorul de particule: marile intrebari fara raspuns

de Dana Jalobeanu     HotNews.ro
Marţi, 9 septembrie 2008, 11:15 Science - Stiinte fundamentale

CERN, locul unde va avea loc experimentul
Foto: CERN
Cel mai mare si cel mai scump experiment stiintific din toate timpurile va incepe miercuri la CERN: Large Hadron Collider, un accelerator de particule in care fizicienii vor ajunge, in sfarsit, la energii de ordinul celor care stau in spatele proceselor relevante care se produc in univers.

Large Hadron Collider este, la ora actuala, cel mai puternic accelerator de particule de care dispun fizicienii. Ba chiar mai mult decat atat: este acceleratorul care a castigat competitia. Imaginat in anii ’80 si inceput in 1994, LHC s-a aflat mereu in competitie directa cu cele mai puternice acceleratoare de particule de peste ocean si in special cu Tevatron, acceleratorul de la Fermi Lab, concurentul sau direct in intrecerea care are drept obiect cateva dintre cele mai importante intrebari ale fizicii contemporane.

Exista un top al intrebarilor fara raspuns in domeniile de granita ale stiintei. Acele intrebari despre care toti cercetatorii stiu ca vor impinge mai departe intelegerea universului, eventual cu un premiu Nobel atasat in coada.
  • Ce se afla in univers in afara materiei vizibile? Care este originea si compozitia « materiei intunecate », cea care pare sa alcatuiasca peste 90% din masa totala a universului?
  • De ce exista in univers mai multa materie decat anti-materie?
  • Care este originea maselor ?
  • Ce s-a intamplat imediat dupa Big-Bang? Cum s-a trecut de la “marea explozie” la aparitia particulelor materiale din care este facut universul?
Pentru a raspunde la aceste intrebari insa, este nevoie de dispozitive experimentale care sa ajunga la energii niciodata obtinute pana acum. Large Hadron Collider este primul dintre aceste dispozitive cu care va incepe, probabil, o noua fizica. El a fost construit pentru a permite atingerea unor energii de 7 ori mai mari decat cele obtinute pana in prezent in dispozitivele de acest tip.

LHC – ce este si cum functioneaza
  • Detectorul ATLAS Silver Alpha
    LHC este cel mai mare experiment din istoria fizicii particulelor; va ajunge la energii de 1 TEV (trilioane de electroni-volti), cam de 7 ori mai mari decat cele obtinute in prezent de cel mai mare accelerator de particule in functiune
  • LHC va fi folosit la accelerarea si ciocnirea protonilor la energii niciodata atinse pana acum, cam 30 de milioane de ciocniri pe secunda. In fiecare dintre aceste ciocniri vor fi produse noi particule, unele, probabil, inca necunoscute
  • Fizicienii spera ca LHC sa ofere raspunsuri la cele mai discutate provocari ale prezentului: misterioasa « materie intunecata » sau bosonii Higgs, « particulele lui Dumnezeu », despre care cercetatorii spun ca se afla la originea maselor tuturor corpurilor din univers
  • Patru detectori gigant, de dimensiunea unei catedrale stau la baza celor sase experimente esentiale la care este folosit LHC. Patru dintre aceste experimente vor raspunde la cele mai importante intrebari ale fizicii actuale: « Care este originea masei ? », « Ce este materia intunecata ? » si « Cum arata lumea imediat dupa Big-Bang ? »
  • Aproape 1 milion de canale de colectare a datelor pentru fiecare detector. Volumul de date colectate este echivalent cu imprimarea a 100.000 de CD-uri pe secunda
  • O « ferma » de cateva mii de computere, la CERN, va organiza datele care vor fi in prealabil trecute printr-un sistem de filtrare asemanator cu filtrarea mesajelor « spam ». Aceste date de baza vor fi apoi prelucrate de o retea de calcul distribuit de tip GRID, formata din mai multe zeci de mii de computere aflate in institutii de pe cinci continente
De mai multe ori in secolul trecut, fizicieni celebrii au declarat fizica atomica drept un « capitol incheiat » in istoria cunoasterii. In 1930, modelul atomic era considerat complet: se descoperisera electronii, protonii si neutronii, fizica cuantica descria o parte dintre interactiunile acestor particule si singura intrebare la care mai trebuia raspuns era, eventual, ce tine impreuna, in nucleu, protonii si neutronii.

Pentru a afla acest lucru, ideea a fost construirea unui dispozitiv in care, prin ciocniri intre atomi, sau prin bombardarea atomilor cu electroni, protoni sau neutroni, sa fie sparte nucleele, descoperind care sunt fortele care guverneaza lumea microscopica. Asa au aparut acceleratoarele de particule. Spre surpriza fizicienilor insa, ceea ce s-a descoperit a fost o noua lume.

Prin anii '60, fizica particulelor elementare ajunsese sa numere peste 100 de particule “noi”. Evident, a aparut intrebarea: sunt aceste particule cu adevarat « particule elementare » - blocurile fundamentale din care este construit tot ce exista? Nu cumva ele sunt la randul lor alcatuite din altceva?

Cuarci si anti-cuarci

CERN, vedere de sus
Foto: Hotnews
In 1964, Murray Gell-Mann si George Zweig au propus un model nou pentru fizica subatomica: in loc de sute de particule elementare, niste obiecte si mai mici, dar si mai stranii, numite cuarci. La baza a tot ceea ce exista, de la stele la oameni, ar fi trei tipuri de cuarci si anti-particulele corespunzatoare, numite anti-cuarci. De fapt, pentru a descrie lumea cuarcilor, termenii limbajului obisnuit sunt prost alesi : cuarcii nu sunt « particule » in acelasi fel in care bilele de biliard, celulele sau moleculele ar putea fi considerate particule.

In multe dintre teoriile fizicienilor din ultimii 40 de ani, cuarcii sunt mai degraba asimilabili unor corzi in vibratie care, in miscarea lor, pot produce tot felul de efecte si intermedia tot felul de interactiuni. Au trebuit cam 30 de ani pentru ca existenta cuarcilor sa fie pusa in evidenta prin experimente. Pentru aceasta a fost nevoie de acceleratoare de particule din ce in ce mai puternice. Cu ele, si cu imensa munca a mii de fizicieni teoreticieni, cuarcii fac parte acum din ceea ce numim « modelul standard » al particulelor elementare.

Modelul standard

Modelul standard explica cu foarte putine ingrediente din ce este facuta lumea si cum stau impreuna toate obiectele universului, sub actiunea a patru forte fundamentale. Modelul standard contine 6 tipuri de cuarci si sase tipuri de particule elementare numite leptoni (una dintre ele este electronul). In plus, exista particulele purtatoare de interactiuni, cum ar fi fotonul. Tot ce exista, incepand cu restul de « particule elementare » si ajungand la atomi si obiecte macroscopice, este compus din combinatii de cuarci si leptoni.

Cum functioneaza un accelerator

LHC, tunelul subteran
Foto:
Principiul de functionare al tuturor acceleratoarelor de particule este acelasi: particulele sunt accelerate si dirijate cu ajutorul unor campuri electromagnetice foarte puternice si sunt aduse la viteze apropiate de viteza luminii, dupa care intre particulele astfel accelerate se produc ciocniri. Fiecare astfel de ciocnire se numeste un «eveniment».

Scopul fizicienilor este sa izoleze aceste «evenimente» si sa colecteze datele legate de el, pornind de la care sa incerce sa spuna ce fel de particule au fost implicate in ciocnire. Majoritatea acceleratoarelor de particule produc ciocniri intre fascicule de particule; numarul de evenimente care se intampla intr-o secunda este foarte mare, de ordinul sutelor, miilor sau chiar mai mare.

Ceea ce inseamna ca una dintre problemele majore in construirea unui accelerator este cum vor fi colectate si prelucrate datele legate de « evenimentele » produse in el. Colectarea datelor revine unor detectori specializati care « cauta » anumite tipuri de evenimente. Pentru prelucrarea datelor s-au inventat tot felul de solutii, inclusiv... internetul.

(World Wide Web a fost inventat de Tim Berners Lee si echipa lui de la CERN, cu scopul de a rezolva tocmai aceasta problema).

Linkuri interesante

Un articol care demonteaza zvonurile alarmiste
http://www.interactions.org/cms/?pid=1026761


Cateva filmulete de la « fata locului » realizate de corespondentul BBC
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/7543089.stm

 
Descrierea complexului de acceleratori de la CERN
http://public.web.cern.ch/public/en/Research/AccelComplex-en.html
 

Concluziile raportului LSAG (LHC Safety Assesment Group, 2003)
http://lsag.web.cern.ch/lsag/LSAG-Report.pdf





  
33380 vizualizari
  • +8 (8 voturi)    
    bun (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:14)

    x [anonim]

    primul articol pe hotnews despre tema asta bine scris. in sfarsit... continuati tot asa
  • +12 (12 voturi)    
    bravo (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:14)

    claudiu [anonim]

    f bun articolul, o mostra de pop science, destul de rar intalnita in media romaneasca. va recomand sa extindeti mai mult aria de acoperire a acestor articole. stiinta este o arie in continua schimbare si pentru o intelegere cat mai buna este f util sa apara asesemnea articole explicate pe intelesul publicului larg, sa nu ramana apanajul unor "privilegiati"
  • 0 (4 voturi)    
    Cuarci sau Quark-uri ? (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:18)

    ALex [anonim]

    Eu stiam ca este quark-uri sau quarkuri pluralul. Ma lamureste cineva ?
    • -1 (5 voturi)    
      quark (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:44)

      Alias [anonim] i-a raspuns lui ALex

      dar o fi tradus din engleza ca vikend.
    • +3 (3 voturi)    
      Vb romaneasca (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:51)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui ALex

      Tu nu vezi padurea din cauza copacilor ... Ce importanta are? Daca se chemau "adrceivi" erai mai lamurit? Dupa mine nici unul din termenii folositi de tine nu este corect, pt ca sunt acordati la plural din ENGLEZA. Nici nu cred ca limba Romana are termen pt a defini un quark din engleza, sau daca o fi e "cuarc" cum a aparut in articol.
    • +3 (5 voturi)    
      - (Marţi, 9 septembrie 2008, 13:34)

      virgil [anonim] i-a raspuns lui ALex

      Cf. DEX, este quarc(-uri); nu ca ar conta :)
      http://dexonline.ro/search.php?lexemId=47017
    • +1 (1 vot)    
      daca stii.... (Miercuri, 10 septembrie 2008, 2:17)

      slotin [anonim] i-a raspuns lui ALex

      man daca stii propietatile quarcului nu ti mai bate capul cum se zice. propietatile asociate lui sunt inportante
  • +6 (6 voturi)    
    MDA (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:22)

    Adrian [anonim]

    Da, foarte frumos realizat articolul. Bine structurat, documentat cat de cat ok, realizat mai tehnic ceea ce e bine.

    Cat despre experiment... pare tare interesant.Sunt curios ce o sa iasa, daca o sa mearga, daca o sa poata culege datele necesare, daca o sa poata sa le proceseze si in cat timp o sa faca asta.. si cel mai important, daca eventualele date contradictorii vor fi facute publice sau nu.

    Cat despre eventuala gaura neagra... in caz ca o sa fie, asta e, ghinion de nesansa. Daca nu o sa fie, atunci si mai bine.
  • -2 (6 voturi)    
    Da, sigur! (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:23)

    MafiotuL [anonim]

    Nu avem noi norocu asta... Mai bine s-ar deschide o gaura neagra direct in centrul romaniei sa ne suga pe toti, si sa se inchida...
  • +5 (5 voturi)    
    felicitari (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:29)

    paul [anonim]

    Primul articol decent pe tema asta! Se vede ca autorul are idee cu ce se mananca fizica! La mai multe!
  • +4 (4 voturi)    
    E ceva neobisnuit doar pentru paminteni (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:42)

    Calin [anonim]

    Natura a realizat experimentul de citeva sute de mii de ori de cind exista Pamintul, si acesta nu a patit nimic, nu va pati nici acum nimic
    • +1 (3 voturi)    
      :))) (Marţi, 9 septembrie 2008, 15:42)

      Alin [anonim] i-a raspuns lui Calin

      Extraterestrii ca noi sunt deja plictisiti de asa ceva.
    • +2 (2 voturi)    
      argumentul cern-ului (Marţi, 9 septembrie 2008, 19:37)

      dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui Calin

      caline, tu ai citat aproximativ din comunicatul oficial al cern-ului. dar "raii" au gasit un contraargument urit; zic astia, este adevarat ca natura creaza gauri negre in jurul pamintului dar alea se deplaseaza cu viteza luminii si d'aia nu le vedem, pe cind lhc-ul le poate produce teoretic in repaus si deci ar putea unele ramine aici pe pamint....contra-contrargumentul este ca probabilitatea de a produce gauri negre in repaus este atit de mica incit nu se ia in consideratie. contra-contra-contra-argumentul este ca totusi, vre-una ar putea fi in repaus si sa ne inghita pe toti. contra-contra-contra-argumentul este ca este foarte probabil ca gaurile negre sa se evapore....problema se poate rezolva totusi cu o bere rece....
  • -4 (4 voturi)    
    Nu mi-e frica de Bau Bau (Marţi, 9 septembrie 2008, 12:47)

    Dan [anonim]

    Nu mi-e frica de Bau Bau, adica de acest experiment, atat timp cat va rula in conditii normale. Dar v-ati pus problema unui atac terorist in timpul desfasurarii experimentelor? De asta mi-e teama cel mai mult.
    • +3 (3 voturi)    
      Stai linistit... (Marţi, 9 septembrie 2008, 15:07)

      CD [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Daca asta e grija ta, cu atacul terorist, poti dormi linistit. Energiile implicate sunt de fapt foarte mici in valoare absoluta, nu exista materiale explozive, radioactive, toxice etc. Un ipotetic atac terorist ar putea provoca pagube materiale insemnate, poate chiar victime umane, dar nu o catastrofa prin "scaparea experimentului de sub control."
  • +5 (5 voturi)    
    Note (Marţi, 9 septembrie 2008, 13:09)

    Woody [anonim]

    1. A 2a poza nu este LHC, ci ATLAS, cel mai mare din cele 4 detectoare care analizeaza ce se intampla in urma interactiunilor.
    2. Cei care spun ca maine va fi sfarsitul lumii: Daca nu va fi asa, promiteti ca de joi va veti apuca sa cititi o carte de fizica particulelor? Macar primele 2-3 pagini.
    3. Cat despre cei care tot mentioneaza Apocalipsa: Ati citit aceasta carte a Noului Testament? Ma indoiesc profund... Eu am citit-o si nu am vazut nicaieri referinte la quarci, protoni si leptoni :)
    • 0 (0 voturi)    
      multumim pt observatie (Marţi, 9 septembrie 2008, 13:33)

      editor [anonim] i-a raspuns lui Woody

      rectificat
      • 0 (0 voturi)    
        nu e SILVER ALPHA (Marţi, 9 septembrie 2008, 16:56)

        Woody [anonim] i-a raspuns lui editor

        Nu stiu de unde ati luat numele de SILVER ALHPA, insa numele detectorului este doar ATLAS.Vine de la A Toroidal LHC ApparatuS
  • 0 (2 voturi)    
    Jurnalist Amator (Marţi, 9 septembrie 2008, 13:15)

    anonim [anonim]

    Ma mir ca sunt comentarii care sustin ca articolul este bine scris.
    Eu va rog sa il recititi. Veti observa o multitudine de superlative care ar trebui sa descrie experimentul in sine ("Cel mai mare si cel mai scump experiment stiintific din toate timpurile" ) un limbaj deloc fericit ("eventual cu un premiu Nobel atasat in coada", "termenii limbajului obisnuit sunt prost alesi ") englezisme, acronime fara explicatii si lista poate continua.
    Din pacate Hotnews nu este si nu va fi prea curand un serviciu online de stiri de calitate. Daca tot puneti "linkuri" (legaturi suna asa urat ?) catre siteuri BBC observati-le si stilul. Sunt cu adevarat buni in ceea ce fac.
    • +2 (2 voturi)    
      legaturi suna asa urat? (Marţi, 9 septembrie 2008, 14:13)

      obnoxious [utilizator] i-a raspuns lui anonim

      da.
      • +2 (2 voturi)    
        legaturi suna urât ? (pt "linkuri") (Marţi, 9 septembrie 2008, 15:25)

        ghighi [anonim] i-a raspuns lui obnoxious

        cred ca e corect de spus "trimiteri" pentru "linkuri"; dar "linkuri" e bine importat in româna si corect folosit, ca si de ex snitel, strudel, etc...
        e un bun articol de popularizare si clarificari pentru mase, nu e cazul de a ne da savanti, e usor sa fluieri de pe margine
  • +3 (3 voturi)    
    Ei si? (Marţi, 9 septembrie 2008, 14:21)

    Nede [anonim]

    Lumea nu v-a lua sfarsit miercuri, au existat teste peste teste si totu a mers ok, va fi ok si miercuri.
    Si daca lumea ar lua sfarsit ce? Care e problema?
    Consider ca am esuat in evolutia noastra. Suntem doar niste fiinte crude, egoiste, ignorante si imfatuate.
    Cu ceva noroc voi putea privi apocalipsa cu un zambet pe buze miercuri, si cu putin mai mult noroc va fi un proces in timp, sa zicem 4 ani de asteptare a sfarsitului, in care omenirea va intra in panica ca un musuroi peste care torni apa, si se vor aduna in fata bisericilor, moscheielor etc. in asteptarea lui Iisus, Mohamed, Zeus, Mos Craciun sau a Iepurasului de Paste. O perioada de dezastru, haos si panica generala...ce poate fi mai reprezentativ pentru natura umana?
    Va doresc apocalipsa cu zambet pe buze :))
    • 0 (2 voturi)    
      ... (Marţi, 9 septembrie 2008, 15:06)

      Opposite [anonim] i-a raspuns lui Nede

      Bati campii, trezeste-te Nede. Nu trebuie sa predai compunerea cu "ce-ati facut in vacanta" decat pe la sfarsitul lunii.
      • 0 (0 voturi)    
        Oau (Miercuri, 10 septembrie 2008, 12:14)

        Nede [anonim] i-a raspuns lui Opposite

        Cata elocventa, cat stil...Opposite esti sublim. Sublim de prost desigur.
        Esti inca la compuneri, ceea ce ma face sa cred ca esti undeva la maxim 14 ani, ai descoperit internetul si simti nevoia sa scuipi o parere.
        Ok sa spunem ca bat campii, ai tu o parere mai buna, un argument, ceva?
        Daca as putea folosi ca tinta pentru tir cate unu ca tine zilnic, lumea ar fi un loc mult mai bun.
        Eram sigur ca voi filtra macar unu care nu pricepe ce e ironia, un individ lipsit de orice urma de inteligenta, de perspectiva.
        In cazul in care nu te-ai prins, DA, vorbesc despre tine.
    • 0 (0 voturi)    
      bravo nede (Marţi, 9 septembrie 2008, 19:46)

      dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui Nede

      imi place idea: daca lumea tot va fi distrusa, macar sintem fericiti ca asta au facut-o oamenii in timpul luptei fara de sfirsit pentru a cunoaste. poate gasim un poet sa puna idea in versuri si vre-un compozitor si vreo formatie ca sa avem si noi un clip pe you tube....
  • +2 (2 voturi)    
    Don't worry...be happy (Marţi, 9 septembrie 2008, 14:33)

    aquanoxx [anonim]

    relaaaaaxxx!...:)))...nu o sa moara nimeni maine....nu zic eu ca stiu foarte multe despre particule/fizica/whatever ...dar luati in calcul si posibilitatea speculatiilor legate de gaurile negre ca fiind "regizate"...adica dupa atatia bani investiti si munca depusa, se vrea ca lumea sa stie de acest experiment nu?...si cum atragi atentia lumii mai usor decat cu ceva "socant"?!...daca SUA, Japonia, Rusia si celelalte state europene implicate si-au dat acordul de a se efectua experimentul (sunt sigur ca au fost studiate toate posibilitatile de oameni priceputi)...atunci de ce sa iti faci atatea griji...lasa-ti oamenii sa isi faca treaba...

    Si ca o chestie aparte....poti muri oricand....Acum ca se iveste ipoteza unei nenorociri (gauri negre care sa apara) ...ce ar trebui sa facem...mai e o zi....hai sa ne dam toti demisia de la servici si sa facem toate tampeniile p care ne-am dorit sa le facem / sau sa ne rugam etc :))))....
  • 0 (0 voturi)    
    Sursa (Marţi, 9 septembrie 2008, 14:38)

    anonim [anonim]

    O mare parte din informatii sunt compilate din articole aparute in Scientific American (numarul din Februarie 2008 ).
  • 0 (2 voturi)    
    Bug Software (Marţi, 9 septembrie 2008, 14:41)

    David [anonim]

    Pe cat punem pariu ca un bug in softul utilizat va face ca experimentul sa fie echivoc...
  • +2 (4 voturi)    
    Un alt aspect - proiectul (Marţi, 9 septembrie 2008, 15:03)

    Daniel [anonim]

    Dincolo de toate speculatiile (ca sa ma exprim elegant), eu as remarca chestiunea fundamentala : PROIECTUL. Este vorba de viziune, alegere obiective, perseverenta (oare cate obstacole, inclusiv birocratice, au surmontat oamenii aia ?), management de resurse (inclusiv financiare pt. ca miliardele acelea de franci/euro nu rasar din pamant), tehnologie, experimente, convergenta, comunicare etc. Adica exact ce lipseste Romaniei ! Acum cativa ani am gasit pe net o lista de studenti+cercetatori romani (aflati in strainatate desigur) inceputa de un tanar doctorand - figurau acolo aproape toate universitatile "mari" + laboratoarele de cercetare fundamentala. Sunt absolut convins ca multi dintre acestia ar fi bucurosi sa participe la proiecte serioase initiate in Romania sau macar sa impartaseasca din experienta lor. Dar asta ar insemna 3 lucruri : sa ne apucam macar acum de treaba (in afara de sectorul IT nu am cunostinta de vreun domeniu in care Romania sa conteze cu adevarat in economia reala), sa recunoastem ca invatamantul superior e "la pamant" si sa abandonam (partial) sportul national numit "politica" (nicio legatura cu vreo doctrina/ideologie, ci doar un mijloc de a face bani, multi bani).
    • -2 (4 voturi)    
      un alt aspect - proiectul (daca taceai ...) (Marţi, 9 septembrie 2008, 15:56)

      ghighi [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      pai chiar tu faci aici politica si te crezi un "intelept conducator": n-ai treaba cu subiectul si dai sfaturi unde nu e cazul poate, poate te voteaza cineva. cersetor de atentie.
      • +3 (3 voturi)    
        subiect, sfaturi, vot (Marţi, 9 septembrie 2008, 18:09)

        Daniel [anonim] i-a raspuns lui ghighi

        Nu ma consider nicidecum un "intelept conducator", iar politica e un domeniu de care sunt cu totul strain. Mi-am exprimat admiratia fata de proiectul initiat de CERN (o realizare tehnologica fantastica) si am facut o paralela cu situatia cercetarii fundamentale din Romania (chestiune pur economica). In ceea ce priveste votul, imi pare rau, apreciati total gresit ... mesajul dvs. mi-a atras atentia asupra existentei sistemului de votare de care nu aveam cunostinta.
        Referitor strict la subiect : sunt convins ca rezultatele vor fi interesante, in special in ceea ce priveste elucidarea problemei originii masei particulelor. In alta ordine de idei, a vorbi despre "apocalipsa", "sfarsitul lumii" etc. este total deplasat; e adevarat ca energiile rezultate in urma coliziunii fasciculelor de protoni sunt mari, insa trebuie sa ne raportam la masele particulelor implicate.
        • 0 (0 voturi)    
          subiect, sfaturi, vot (Marţi, 9 septembrie 2008, 20:02)

          ghighi [anonim] i-a raspuns lui Daniel

          Ok, acum v-am înţeles: atent la CERN, v-aţi luat cu vorba/scrisul despre România. Ce m-a enervat pe mine e lamentarea asta "nu face nimeni nimica" şi chemarea dvs tip hei rup patriotard fără să propuneţi un scop concret şi realist. Va dau dreptate ca există români deştepţi dar asta ca rezultat al educatiei ca faptă individualistă şi elitistă, nu al himerei populiste despre "binele intregului popor".
  • +1 (1 vot)    
    teste peste teste (Marţi, 9 septembrie 2008, 16:23)

    XO [anonim]

    Au existat intradevar si unele nu au fost trecute :), de aia se si fac in continuare.
    Oricum don't panic, maine e doar pornirea , adica se va plimba 1 singur fascicul prin tub (adica e un test).
    Pe data de 21 octombrie e data experimentului, si la eveniment sunt invitati sefii de stat ai tarilor participante(noi nu suntem printre ele).
    Oricum teoria fizicii actuale verifica afirmatiile in ceea ce priveste securitatea. Chestia e ca fizica e putin relativa , cu alte cuvinte exista o sansa (mica ce-i drept) ca experimentul sa aiba rezultate urate sau chiar deloc anticipate :)
    Cat despre partea cu moartea, eu nu ma indoiesc ca toti mor odata, dar sper ca momentul cand (cel putin pana acum) singura sursa de viata din univers sa fie eliminata cu desavarsire sa nu vina :). fiindca nu va muri unul, doi ci orice urma a existentei vietii va fi stearsa .
    Pe de alta parte daca experimentul nu genereaza astfel de rezultate, descoperirile pe care le va facilita sunt uimitoare.
  • +1 (1 vot)    
    frumos (Marţi, 9 septembrie 2008, 16:54)

    excelent [anonim]

    si complet articol!

    nu doar scurte stiri!
    ci si detalii, explicatii, comentarii...
  • 0 (0 voturi)    
    sa vedem aici (Marţi, 9 septembrie 2008, 16:56)

    bucurosi [anonim]

    pe cei care realizau Magazinul Stiintific la BBC.
    (in mod sigur cea mai completa emisiune de stiinta
    realizata in Romania)
  • 0 (0 voturi)    
    resonance cascade (Marţi, 9 septembrie 2008, 20:14)

    Dr. Freeman [anonim]

    In multe dintre teoriile fizicienilor din ultimii 40 de ani, cuarcii sunt mai degraba asimilabili unor corzi in vibratie care, in miscarea lor, pot produce tot felul de efecte si intermedia tot felul de interactiuni. .... Nu vi se pare cunoscut termenul si incredibil de asemanator cu "resonance cascade", va spune ceva?
  • 0 (0 voturi)    
    razele cosmice de mare energie... (Marţi, 9 septembrie 2008, 20:58)

    alexandriu [utilizator]

    sunt protoni de 10^19...10^21 electronvolti.
    acceleratorul CERN da de circa un miliard de ori mai putin("doar " 10^12 ev)
    pamantul primeste aproximativ un astfel de proton in fiecare an pe fiecare km^2.
    si n-a murit nimeni!
  • +2 (2 voturi)    
    cine sparge atomul cu barosul? (Marţi, 9 septembrie 2008, 21:47)

    emea [anonim]

    Mai tineti minte? In epoca victoriana era un neamt care incerca sa sparga atomul "cu o maiastra lovitura de baros".
    Asa putin respect avem pentru natura (si Cosmos) si asa multa incredere avem in noi incat ne speriem singuri de ce am fi in stare sa facem - nu cumva sa cadem din spatiu!
    :):):)
    Accelerarea unor protoni la energii comparabile sau mult mai mari decat cele pe care vor sa le atinga baietii astia e un fapt comun la scara cosmica. Se intampla mai tot timpul in univers. Ma mir ca nu s-a gasit inca nimeni sa zica ceva asemenator cu ce se zicea de iluminatul electric prin anii 1800 - "dumnezeu a lasat sa fie lumina ziua si intuneric noaptea si omul nu trebuie sa schimbe asta".
    :)))))))))))))))))))))))))
  • -1 (1 vot)    
    Mai informati-va!!!!!!! (Marţi, 9 septembrie 2008, 23:38)

    Ion [anonim]

    "Pentru prelucrarea datelor s-au inventat tot felul de solutii, inclusiv... internetul."......aici chiar ati dat-o in bara. WWW e una, internetul e alta. Faptul ca WWW a fost inventat de un fizician e pura intamplare...
    Asa ca nu le mai potriviti.....e jenant!
    • 0 (0 voturi)    
      google it !!! (Miercuri, 10 septembrie 2008, 9:06)

      RE: ion [anonim] i-a raspuns lui Ion

      Vezi proiectul BOINC http://boinc.berkeley.edu/ , fostul SETI. Chiar funtioneaza, prin internet nu prin www
  • 0 (0 voturi)    
    adaugiri (Miercuri, 10 septembrie 2008, 0:52)

    murphy [anonim]

    nu e f important, data fiind isteria, insa:
    - e vorba de 7 TeV, iar asta doar la primavara, acum se lucreaza doar la 450 GeV (in principiu, acum doar se calibreaza aparatele)
    - aproape 1Tev s-a mai obtinut (la Tevatron 980GeV) - adica de 2 ori cit e acum; apropo, acolo se ciocneau fascicule la 900 GeV in 1985!!!
  • -1 (3 voturi)    
    experimentul (Miercuri, 10 septembrie 2008, 1:12)

    gigel [anonim]

    eu zic ca vine sfarsitul lumii.
  • +2 (2 voturi)    
    Bun venit la hotnews. (Miercuri, 10 septembrie 2008, 4:33)

    m [anonim]

    In sfarsit pare ca un eveniment stiintific face casa si in Romania!!
  • -1 (1 vot)    
    experimentul lu peste (Miercuri, 10 septembrie 2008, 9:52)

    un cetatean [anonim]

    Ramane totusi un semn de intrebare referitor la utilitatea cheltuirii atator bani pe o chestie de asta. Cu sumele investite acolo ar putea fi ajutati cred toti muritorii de foame din africa, ar putea fi investiti banii in dezvoltarea mijloacelor de transport electrice, solare. Intr-un fel este o mare risipa de bani daca stai sa te gandesti la ce se putea face cu banii astia, parca is cheltuiti doar din orgoliul unor cercetatori.
  • -1 (1 vot)    
    perfect adevarat... (Miercuri, 10 septembrie 2008, 11:07)

    luci [anonim]

    este ca atunci cand n-ai ce manca, dar iti cumperi LCD...
    bune sunt toate, dar fiecare sa-si astepte randul...
    se pot face descoperiri extraordinare(!!!??), pot sa apara oameni care se cred Dumnezeu, pot sa apar oameni care sa stapaneasca lumea, sa o controleze, universul..., ca doar si fizica atomica a impartit lumea in puternici si saraci (pe langa alte lucruri bune, adevarat)...dar parca pretul este prea mare...
    de cate ori intervine omul in Creatie, de atatea ori au aparut si efectele adverse(fel de fel de boli ni, microbi, bacterii, etc), care te fac sa te intrebi daca sunt necesare acum) aceste experimentem, cand omenirea are cu totul si cu totul alte probleme mult mai simple dar cu solutii mult mai greu de realizat...
  • 0 (0 voturi)    
    none (Miercuri, 10 septembrie 2008, 12:34)

    oitm [anonim]

    like i said.....we will see...
  • 0 (0 voturi)    
    LHC (Marţi, 24 noiembrie 2009, 10:28)

    Andrei [anonim]

    Nu cred ca lumea e pregatita pentru asa ceva!Nu au acces la asa ceva pentru ca nu vrea DUMNEZEU! Imaginativa ce s-ar intampla daca ei ar reusi experimentul asta.Deci ei vor sa afle ce s-a intamplat la BING&BANG dupa o bilionime de secunda,(sa creat atunci Universul, ),deci reulta ca sunt sanse ca 1% sa se creeze un nou univers sau tot 1%o GAURA NEAGRA!Parerea mea.....nu ma judecati....Apropo mie ami place foarte mult articolul!
    • 0 (0 voturi)    
      da (Sâmbătă, 20 noiembrie 2010, 22:46)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      pentru ca o gaura neagra sa se formeze este nevoie de o masa uriasa(si o gravitatie la fel de mare) cam de citeva ori masa soarelui,chiar si asa cantitate de hidrogen si heliu trebuie sa fie una specifica ,personal nu cred ca omenirea va reusi sa creeze curind o asemenea energie
  • 0 (0 voturi)    
    The most big mistakes of the world! (Marţi, 16 noiembrie 2010, 19:12)

    God's answer [anonim]

    "This are one of the big mistakes of the world!He can't explanes this, because this is a secret hide in back of all, but I know the desires of this planet and of all people! That the beggining of the people live, I know the mistakes and i hate this mistakes,because there are no more aware than I have. Don't play with you life,and go on right way because the end is near."


Abonare la comentarii cu RSS




Vremea la


/
Maine:
|


Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri