Cercetatorii laboratorului Fermilab din Chicago au descoperit o neregularitate suspecta in datele colectate, care ar putea indica existenta unei noi particule elementare, sau chiar o noua forta a naturii, scrie New York Times, preluat de AFP.

Un purtator de cuvant al Fermilab, Rhianna Wisniewski, a precizat ca cercetatorii vor face o prezentare a rezultatelor miercuri, la ora 20,00 GMT, pe site-ul de internet al laboratorului.

O explicatie posibila pentru neregularitate, constatata in date, ar fi o noua versiune neasteptata a celebrului boson al lui Higgs, particula-cheie in fizica particulelor elementare care nu a fost insa observata pana in prezent, au precizat cercetatorii. Identificarea Bosonului lui Higgs este una dintre principalele tinte ale marelui accelerator de particule din Elvetia, LHC.

O alta ipoteza avansata este existenta unei forte necunoscute a naturii, pe langa cele ale gravitatiei, electromagnetismului si energiei nucleare. Ar putea fi insa vorba si de un fenomen neinteles al fizicii elementare traditionale.

"Nimeni nu stie ce este", a declarat pentru New York Times Christopher Hill, fizician la Fermilab, care nu face parte insa din echipa de cercetare. Dar "daca aceasta se confirma, ar fi descoperirea cea mai importanta in fizica intr-o jumatate de secol", a adaugat el.

"Suntem si entuziasti si prudenti: ar putea fi atat de important incat suntem inspaimantati si luam in calcul toate posibilitatile", scrie Giovanni Punzi, purtator de cuvant la Fermilab al echipei internationale care a efectuat aceasta cercetare.

Aceste rezultate, daca se confirma, ar putea fi un ultim succes pentru acceleratorul de particule Tevatron, care a fost odata cel mai puternic accelerator de particule al lumii, dar care urmeaza sa fie inchis in septembrie sau chiar mai devreme, cand bugetul se va epuiza.