Jucatori online au reusit sa rezolve una dintre enigmele virusului HIV

de R.M. HotNews.ro
Luni, 19 septembrie 2011, 16:23 Science - Stiintele vietii

Secventa imaginata de jucatorii Foldit
Foto: Foldit
Adeptii unui joc video joc pe internet au reusit in trei saptamani sa decodeze structura unei enzime apropiate de cea a virusului HIV, o enigma care tinea in sah de peste zece ani cei mai mari oameni de stiinta, relateaza AFP.

Pentru a celebra acest eveniment, revista stiintifica Nature Structural & Molecular Biology, care a publicat duminica descoperirea, a mentionat jucatorii "Foldit" drept co-autori ai studiului.

Foldit ("pliaza-le") este un joc video experimental dezvoltat in 2008 in urma colaborarii dintre departamentele de informatica si biochimie ale Universitatii Washington (USA), accesibil tuturor pe internet (http://fold.it).

Scopul sau: rezolvarea, de catre jucatori umani, a unei probleme care nu poate fi solutionata de computere, respectiv cum o molecula se "pliaza" pentru a forma o structura in trei dimensiuni, dand astfel nastere unei proteine.

"Oamenii au capacitatea de a judeca in spatiu mult mai mare decat computerele", explica Seth Cooper, unul dintre creatorii Foldit.

"Rezultatele publicate in aceasta saptamana arata ca, prin combinarea jocului, a stiintei si a informaticii, ajungem la descoperiri care nu erau avute in vedere pana acum", adauga acesta.

Identificarea configuratiei exacte a unei proteine este adeseori vitala pentru a intelege cum se dezvolta o boala (infectie, cancer etc.) in interiorul unui organism si mai ales pentru crearea unui medicament capabil sa o stopeze.

Din nefericire pentru biologi, un microscop nu furnizeaza decat o imagine "plata" a proteinei.

3D

Una dintre sarcinile cele mai dificile pentru oamenii de stiinta este reconstruirea moleculei in format 3D si indentificarea zonelor unde medicamentele ar putea actiona.

Timp de peste un deceniu, cercetatorii au incercat sa realizeze modelul unei enzime folosita de un retrovirus, familie careia ii apartine si HIV.

Acest tip de enzime, denumite proteaze retrovirale, joaca un rol fundamental in modul in care prolifereaza virusul SIDA.

Medicii sunt convinsi ca, inhibandu-le, ar putea sa lupte mai eficient impotriva acestei boli dar, in lipsa cunoasterii structurii exacte a acestei enzime, era foarte dificila identificarea substantelor capabile sa le blocheze.

Atunci, au facut apel la ingeniozitatea jucatorilor de Foldit.

Impartiti in echipe concurente, mii de jucatori din intreaga lume, studenti sau pensionari, au manipulat in cyberspatiu lanturile de aminoacizi in toate combinatiile imaginabile, in incercarea de a ajunge la o structura viabila.

In aceasta sarcina ei au beneficiat de asistenta programului Rosetta, dupa Piatra din Rosetta care i-a permis lui Champollion sa descifreze hieroglifele egiptene.

Modelele de proteine transmise de jucatori prin intermediul internetului erau atat de apropiate de realitate ca cercetatorii nu au mai avut nevoie decat de cateva zile pentru a stabili formula exacta a enzimei.


Citeste mai multe despre   



  
15796 vizualizari
  • +4 (16 voturi)    
    ABORDARI NECONVENTIONALE. (Luni, 19 septembrie 2011, 17:10)

    scs [utilizator]

    Din cate stiu, au fost mai multe descoperiri importante in mai multe domeni, care au venit de la oameni si/sau echipe din afara ,,sistemelor,, in cauza. Se pare, ca in actualul interval istoric, in varia domeni, se reclama lipsa unor competente inter/trans/pluridisciplinare.
    • -1 (3 voturi)    
      Un articol despre joc? (Marţi, 20 septembrie 2011, 8:41)

      Close [anonim] i-a raspuns lui scs

      Bun, dar macar puteai sa scrie in linii mari care e descoperirea. Nu doar descrierea jocului in mai multe paragrafe. Eram curios sa stiu exact ce s-a descoperit, poate mai mult decat cum s-a descoperit.

      Din nou trebuie sa apelez la surse externe, din ce in ce mai des in ultima perioada. Altii nu se sfiesc sa dea detaliile importante.
  • +12 (20 voturi)    
    Game (Luni, 19 septembrie 2011, 17:15)

    OrangeX [anonim]

    Sa mai zica lumea ca gamerii sunt oameni fara viata !
    • -5 (17 voturi)    
      pai e simplu! (Luni, 19 septembrie 2011, 17:40)

      io [anonim] i-a raspuns lui OrangeX

      doctorul e nevoit sa toceasca si nu poate forma rationamente complexe! aci probabil era nevoie de logica!
    • +14 (20 voturi)    
      gamerii ? (Luni, 19 septembrie 2011, 20:17)

      mvr [utilizator] i-a raspuns lui OrangeX

      Doar ca aici nu e vorba de "gamerii" la care te gandesti tu . Ca sa joci decent Foldit ai nevoie de cunostiinte din domeniu peste medie.

      Uita-te numai peste profilul membrilor din echipele participante. Nu prea au multe in comun cu analfabetii care joaca Counter sau Starcraft :)
      • +6 (12 voturi)    
        Ceva de genul... (Luni, 19 septembrie 2011, 21:07)

        Veetor [utilizator] i-a raspuns lui mvr

        Ceva de genul vroiam sa zic si eu... Doar ca ti-ai ales prost exemplele.

        Daca ziceai de Serious Sam, eram de acord cu tine. Dar atat Counter Strike cat mai ales Starcraft sunt jocuri care se bazeaza pe strategie.

        Iti recomand sa urmaresti cateva meciuri de Starcraft pe YouTube din ligile coreene (cauta utilizatorul NukeTheStars). Pentru mine astea sunt ca meciurile de fotbal pentru altii: o adevarata placere sa le urmaresc (chiar daca nu stiu sa joc asa bine).
        • +3 (7 voturi)    
          nu chiar (Luni, 19 septembrie 2011, 23:22)

          mvr [utilizator] i-a raspuns lui Veetor

          Counter sau starcraft nu au treaba cu strategia. Pentru aia ai mai degraba Sah, Go si chiar Poker.

          La jocurile amintite de tine conteaza mai putin componenta intelectuala si mai mult viteza cu care poti da click-uri (cps sau aps), de exemplu.. Plus ca jucatorii stiu pe de rost hartile.

          De altfel e demonstrat ca exista o corelatie directa intre cps (click per second), aps (actions per second) si ranking-ul jucatorilor de starcraft la World Cyber Games.

          La CS e asemanator, precizia si viteza de reactie conteaza muuult mai mult decat strategia.

          Chestia cu strategia e doar o gaselnita de marketing. Viteza de reactie da, strategie...mai putin (spre deloc).
          • +3 (3 voturi)    
            Intr-un fel ai dreptate (Marţi, 20 septembrie 2011, 9:54)

            V.R. [utilizator] i-a raspuns lui mvr

            Dar trebuie spus si ca viteza de reactie, in mod cu totul surprinzator, e corelata cu IQul.

            Probabil aici e vorba de viteza de procesare a creierului in ansamblul sau.
          • +1 (1 vot)    
            hmm (Marţi, 20 septembrie 2011, 17:04)

            mihai [anonim] i-a raspuns lui mvr

            Hmm, numai cine nu a jucat Stracraft/ Counterstrike poate spune ca nu au nimic in comun cu strategia.

            Te asigur ca pentru cei care stiu despre ce e vorba exista strategie, mai ales ca la nivel competitional Cs se joaca in echipe de 5 v 5. Da, conteaza si apm = actions per minute sau timpii de reactie dar sa nu iti imaginezi ca totul e facut doar mecanic, fara nici o strategie, haotic.

            La fel e si in Starcraft, chiar daca se joaca (in marile competitii) 1 v1; exista si posibilitatea de 2v2, 3v3, 4v4. Sa nu-mi spui ca o echipa de 4 jucatori profesionisti pot juca impotriva altor 4 de acelasi calibru fara sa aiba catusi de putin o strategie, un plan. In fine, inchei aici spunand doar ca exista un curs (optional, ce-i drept) bazat in intregime pe SC II la una din universitatile americane.
    • +5 (11 voturi)    
      Termen folosit necorespunzator (Luni, 19 septembrie 2011, 21:57)

      Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui OrangeX

      Termnul de "Gamer" este impropriu folosit aici. Nu este forba despre gamerii pe care ii stim noi ca tocesc tastele a,s,d,w.

      Gamerii la care va ganditi voi nici macar nu stiu ce este aia o proteina, un amino acid si nu cred ca sunt in stare sa dea o definitie coerenta pentru cuvantul "molecula".

      Cei care se "joaca" fold.it au cunostinte de chimie si mai degraba acest joc poate fi considerat un puzzle 3D, ceea ce nu prea are multe in comun cu jocurile comune jucate de 99,9% di gamerii consacrati.
      • +3 (7 voturi)    
        foarte corect (Luni, 19 septembrie 2011, 23:30)

        mvr [utilizator] i-a raspuns lui Marcel Ionita

        De fapt un prieten, doctorand in Biologie moleculara era chiar surprins de complexitatea "jocului" :).

        Termenul de gamer e folosit putin abuziv in articolul de fata, intrucat creeaza confuzii majore intre tonomatele fara multa minte care-si irosesc luni de zile (cel putin) cu tot felul de jocuri neimportante si-ti dau tie minusuri si echipele de entuziasti in plierea proteinelor care formeaza comunitatea din spatele fold.it
    • 0 (0 voturi)    
      realitatea (Miercuri, 21 septembrie 2011, 14:06)

      Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui OrangeX

      Mai tot omul poate sa joace acest joc un pic plictisitor, dar numai o elita simte datoria ca trebuie sa faca ceva pt. umanitate. La fel este si cu boinc-ul.
  • -1 (11 voturi)    
    asa e!!! (Luni, 19 septembrie 2011, 17:20)

    menandy [utilizator]

    sa avem mai multa incredere in copiii astia care-si petrec timpul in fata calculatorului!!!
    • +3 (9 voturi)    
      tineret mindria tari(i/lor) (Luni, 19 septembrie 2011, 18:22)

      marinel [anonim] i-a raspuns lui menandy

      Nu a zis nimeni ca sint prosti, doar ca multi dintre ei nu-si folosesc inteligenta cum trebuie. Avind deja bagajul de cunostinte al generatiilor trecute le ramine doar sa impinga frontierele cunoasterii mai departe, dar trebuiesc impulsionati si motivati, nu neglijati.
      • +4 (4 voturi)    
        singura problema (Luni, 19 septembrie 2011, 22:23)

        bec [utilizator] i-a raspuns lui marinel

        e ca ''bagajul de cunostinte al generatiilor trecute''
        nu-i prea intereseaza. Poate ca nu e doar vina lor.
  • -3 (13 voturi)    
    Virusul SIDA ? (Luni, 19 septembrie 2011, 19:01)

    lol [anonim]

    In afara de a traduce (prost) articole copiate de prin alte parti, ce mai stiu "jurnalistii" romani sa faca ?

    A, da, uit: unii dintre ei stiu sa latre la dusmanii stapinului si sa linga pantofii stapinului pina stralucesc.
  • +4 (6 voturi)    
    da (Luni, 19 septembrie 2011, 19:22)

    I [utilizator]

    nu e joc. E doar un mod foarte simplu de a face donatii. Cercetatorii au nevoie de un super-calculator sa ruleze simularile respective. Inloc sa accepte donatii in bani si sa-si cumpere calculatorul, ei au facut soft pentru ca simularile sa poata rula pe mii, milioane de calculatoare normale. In felul asta oricine poate participa, indiferent din ce tara este. Daca s-ar fi facut donatii in bani ar fi fost mai complicat: cum incasezi banii din sute de tari, fiecare cu alte reguli, ce comisioane sunt pentru sume foarte mici?

    In cazul sistemului distribuit fiecare doneaza putin curent, cu care iti merge calculatorul personal, si suportul pentru calculatorul repsectiv: acces la net, daca se strica il repari din banii tai etc.

    Partea grafica a fost adaugata doar ca sa faca totul mai interesant, sa poti vedea ce proceseaza calculatorul dar nu e joc pentru ca nu exista nici un fel de interactiune.
    • +4 (6 voturi)    
      ba chiar e joc (Luni, 19 septembrie 2011, 20:08)

      ion daniel [anonim] i-a raspuns lui I

      L-am folosit atunci cand a inceput si a evoluat ceva in ultima vreme. Din pacate in ultima vreme am cam pierdut contactul cu el.

      Desi foloseste rosetta la baza (cel rulat prin intermediul BOINC) pe multiple calculatoare, fold.it este diferit deoarece tu ca om chiar poti interactiona cu forma si felul in care arata molecula respectiva. Au facut jocul asta deoarece multi jucatori vazand felul in care cauta calculatorul au zis ca o pot face mai bine deccat el si in multe cazuri chiar asa a fost.
  • +8 (12 voturi)    
    Ma ingrozesc! (Luni, 19 septembrie 2011, 20:01)

    eurobalauru [utilizator]

    Cand cineva publica un articol din acesta, tip popularizare stiinta, nu inseamna ca trebuie sa eludeze complet regulile jocului, sau sa nu tina macar sema de aberatiile pe care le debiteaza! Articolul e plin de ineptii, tradus anapoda din presa straina, in fine, un carnagiu. Iata mai jos expresii care ar increti carnea pe orice mediu cunoscator de biologie moleculara:
    -structura unei enzime apropiate de cea a virusului SIDA.... YAAAAAK!!! - structura de ENZIMA, adica proteina apropiata de a unui virus (SISTEM MACROMOLECUAR), nu unul comun, cel al SIDA ( virusul este HIV, 1 sau 2, sindromul este SIDA)
    -departamentele de informatica si biochimie ale Universitatii Washington (USA) (ce universitate?)
    -se "pliaza" pentru a forma o structura in trei dimensiuni, dand astfel nastere unei proteine (proteina apare prin transcriptia ADN si translatia ARN-ului rezultat (in ribozomi). O molecula simpla, d-apai o proteina, are oricand o "structura tridimensionala", nu e nevoie de pliere pentru a obtine trei dimensiuni
    -descoperiri care nu erau avute in vedere pana acum (nici o descoperire nu era a priori avuta in vedere, de-aia se numeste descoperire)
    -Din nefericire pentru biologi, un microscop nu furnizeaza decat o imagine "plata" a proteinei (microscoapele nu furnizeaza imagini ale proteinelor; structura acestora se determina prin cristalografie sau rezonanta magnetica nucleara).
    -formula exacta a enzimei (formula unei molecule e cunoscuta din componenta in atomi, in cazul proteinelor din secventa in aminoacizi, prin rezultanta "formula" unei proteine deriva din secventa in aminoacizi, dedusa ca atare din codul genetic (HIV are in totalitate secventiat micul sau "genom" retro-viral
    -lanturile de aminoacizi in toate combinatiile imaginabile - (pe bune, are cineva idee ce inseamna TOATE combinatiile astea? Vietile noastre si ale semenilor plus alte mii de civilizatii identice la cub ori 1 miliard si nu ar ajunge sa calculezi asta cu mintea!)
    - cercetatorii...stabileasca... CUM?
  • -2 (6 voturi)    
    De ce sa gandim doar pozitiv? (Luni, 19 septembrie 2011, 20:23)

    bibi_din_pom [anonim]

    Ar fi de asemenea foarte simplu pentru un grup (organizator) sa obtina noi virusi / variante de virusi. Nu sunt primul care spun asta si chiar ma minunez cum oamenii conlucreaza pentru un tzel, initial pozitv, sa creeze o forta distructiva si mai mare...

    Sa le uram succese la eradicarea HIV desi ma cam indoiesc ca este singurul scop.
    Cu bine.
  • -3 (3 voturi)    
    Alta 'fara urmare' (Marţi, 20 septembrie 2011, 6:51)

    Nae [anonim]

    Eu,unul,m-am plictisit de atatea 'descoperiri' care nu au niciun fel de de urmare.
    S-a descoperit..
    S-a aflat...
    Vaccin ptr cancer...
    Carnati pe varza..Motive ptr a fi inca subventionati ca in ceea ce priveste medicina suntem unde eram acum...cati ani?
    • +2 (2 voturi)    
      stai un pic si ai rabdare (Marţi, 20 septembrie 2011, 8:56)

      Cifre [utilizator] i-a raspuns lui Nae

      idee-dezvoltare-implementare in fabricatie-fabricare in serie-pret decent. sunt cativa pasi care cer timp pana ajungi sa vezi o idee pe rafturi. ai o tzara rabdare. Si carnatii pe varza sunt buni intradevar. O data, am mancat o saptamna intreaga si nu m-am saturat.
    • -1 (1 vot)    
      Big Pharma (Marţi, 20 septembrie 2011, 10:03)

      V.R. [utilizator] i-a raspuns lui Nae

      Aici e problema. Descoperirile se fac, problema e ca avocatii le patenteaza si devin brusc uitate... De ce? Pentru ca implementarea lor in practica nu ar fi profitabila.

      Trebuie sa se renunte odata pentru totdeauna la copyright si patente, acestea pun restrictii nenaturale asupra bazei de cunostinte a omenirii, de care pot profita fel de fel de indivizi fara scrupule.

      Nu trebuie decat sa ne uitam la ce magarii face Apple pentru a detine monopolul pe piata tabletelor in UE (asta intr-o industrie MULT mai competitiva decat cea a medicamentelor) pentru a experimenta o mica parte din modul in care aceste corporatii profita de legi proaste si de coruptie in beneficiu propriu si in detrimentul clientilor.

      (a nu se intelege ca sunt de parere cu controlul Statului asupra economiei; in acest caz, pericolul de abuzuri ar fi chiar mai mare)
      • +1 (1 vot)    
        nu cred (Marţi, 20 septembrie 2011, 10:40)

        Cifre [utilizator] i-a raspuns lui V.R.

        sincer nu cred ca asta e problema. din cate stiu, dupa cativa ani, oricine poate avea drept de uzufruct asupra ideii patentate. e posibil sa ma insel, dar nu vad oricum nici o teorie a conspiratiei in spatele ideilor bune. tot ce e bun si folositor va aparea pe piata la preturi in functie de cerere si tehnologia existenta.


Abonare la comentarii cu RSS




Vremea la


/
Maine:
|


Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri