La specia drosophila melanogaster, masculii respinsi de femele consuma alcool, asa cum o fac unii barbati, pentru a uita, arata un studiu publicat de revista americana Science si citat de AFP.

Potrivit experientelor realizate in California, o substanta din creierul acestor insecte creste o data cu satisfactia si se diminueaza daca subiectul nu este satisfacut: astfel, masculii acestei specii consuma sensibil mai putina hrana lichida alcoolizata daca prezinta nivele ridicate din aceasta molecula, o neuropeptida F.

In schimb, cei care sunt privati de activitatea sexuala aleg alimente care contin alcool si le consuma in cantitati mari. Cercetatorii au observat nivele reduse de neuropeptida F la aceste insecte.

Un neurotransmitator cerebral similar, neuropeptida Y, este prezent la oameni, ceea ce ar putea deschide calea unor noi tratamente impotriva dependentei de alcool si de alte droguri, spune Ulrike Heberlein, profesor de anatomie si neurologie la Universitatea California din San Francisco si principalul autor al acestui studiu.

Ajustarea nivelului acestor neuropeptide la oameni ar putea face sa dispara aceasta dependenta, cred oamenii de stiinta, explicand ca au facut exact acelasi lucru la musculita de otet.

Ulrike Heberlein a precizat ca in prezent se efectueaza teste in clinici pentru a analiza capacitatea neuropeptidelor Y in diminuarea anxietatii si a altor tulburari psihologice, printre care si obezitatea.

Pentru acest studiu, cercetatorii au pus intr-o cutie de sticla in care se aflau femele virgine pregatite sa se imperecheze masculi ai speciei de insecte. Ulterior, au introdus alti masculi alaturi de femelele care se imperecheasera, ceea ce le-a determinat sa respinga avansurile noilor masculi.

Dupa aceea, masculii au fost introdusi in cutii care contineau doua tipuri de hrana, dintre care unul cu un continut de alcool de 15%. Masculii respinsi s-au aruncat asupra hranei cu alcool, consumand-o in cantitati mari.

Din contra, ceilalti masculi au consumat hrana ne-alcoolizata. Iar aceste comportamente erau direct legate de nivelul de neuropeptida F din creierul insectelor, adauga cercetatorii.