Cercetatorii norvegieni au identificat intr-un mic lac aflat la sud de Oslo un micro-organism foarte rar, un protozoar, printre cele mai vechi organisme eucariote care traiesc in prezent, relateaza AFP.

"Am descoperit in acest lac o aripa necunoscuta a arborelui vietii. Este unica!", a explicat joi, intr-un comunicat, Kamran Shalchian-Tabrizi, din partea Grupului de cercetari privind evolutia microbiana (MERG) a Universitatii din Oslo.

"Din cate stim, niciun alt grup de organisme nu coboara atat de aproape de radacinile arborelui vietii ca aceasta specie", a continuat el.

Potrivit cercetatorului, acest organism microscopic descoperit in lacul As, la aproximativ 30 de km sud de Oslo, "poate servi ca un telescop pentru a observa microcosmul original" si oferi astfel "o mai buna intelegere a ceea ce a fost viata primitiva pe Terra".

Potrivit cercetatorilor norvegieni, arborele genealogic al protozoarului din As se afla la radacinile vietii eucariote, care cuprinde toate organismele multicelulare (animale, plante, ciuperci), precum si cateva eucariote unicelulare precum protozoarele.

"Micro-organismul este printre cele mai vechi organisme eucariote in viata pe care le cunoastem", a precizat Kamran Shalchian-Tabrizi.

Orgnismele eucariote detin un nucleu care contine ADN, spre deosebire de procariote.

Cercetatorii stiu inca putine lucruri despre Collodictyon, protozoarul din lacul As: traieste in noroi, masoara intre 30 si 50 micrometri(un micrometru = 0,001 milimetri) si este putin "sociabil".

"Este fascinant ca inca putem gasi astfel de organisme, dupa atatia ani", a dfeclarat Kamran Shalchian-Tabrizi.

Collodictyon a fost descoperit pentru prima oara in lacul As in urma cu aproximativ 20 de ani de cercetatorii universitatii din Oslo, care "nu stiau la acea epoca cat era de important", a adaugat acesta.​