Cercetatorii francezi au descoperit doua tipuri noi de virusuri care ar putea fi, la fel de bine, stramosii nostri, scrie AFP. Intr-un studiu publicat joi in revista de specialitate Science, cercetatorii vorbesc despre cele doua noi virusuri care ar putea constitui noi forme de viata.

Cercetatorii francezi povestesc ca au fost "extrem de surprinsi" de descoperirea a ceea ce ei denumesc "Pandoravirus", un tip de virusuri care nu sunt inrudite cu cele care ii imbolnavesc pe oameni, arata acesti in studiu.

Aceste Pandoravirusuri sunt remarcabile prin marimea deosebita a genomului lor, care contine intre 1.900 si 2.500 de gene, in conditiile in care virusul gripei contine doar 10 gene. Cu titlu comparativ, genomul uman include aproximativ 24.000 de gene.

Precedentul record observat la un virus era de 1.200 de gene.

De obicei, virusurile nu sunt considerate forme de viata propriu-zise, insa unii oameni de stiinta considera ca aceste virusuri uriase ar putea fi clasate ca organisme vii.

Unul dintre cele doua virusuri uriase, Pandoravirus salinus, a fost descoperit intr-un strat sedimentar in largul coastelor chiliene. Celalalt, Pandoravirus dulcis, a fost gasit pe fundul unui lac, in apropiere de Melbourne, Australia.

Observate la microscop, aceste doua noi virusuri noi par mult mai asemanatoare cu celulele vii decat cu alte virusuri cunoscute.

Acest fapt se explica prin aceea ca Pandoravirusurile vin dintr-o familie diferita de cele cunoscute pana acum, sustine Jean-Michel Claverie, profesor la Facultatea de medicina Aix-Marseille, si Chantal Abergel, directorul departamentului de cercetare de la Centrul National de Cercetare Stiintifica din Franta (CNRS).

Forma lor si numarul de gene pe care le contin "ne-au facut sa ne gandim la Cutia Pandorei: deschiderea acestei cutii va zgudui cu adevarat bazele a ceea ce cunoastem despre virusuri", au declarat cei doi cercetatori pentru AFP.

"Absenta asemanarilor majoritatii genelor lor cu celelalte forme de viata ar putea sa indice ca aceste virusuri provin dintr-o linie de celule primitive, total diferite", au adaugat cercetatorii.

Gustavo Caetano-Anolles, profesor de bioinformatica la Universitatea din Illinois, care studiaza noile virusuri dar nu a participat la acest studiu, crede ca aceste Pandoravirusuri "fac parte din ceva ce nu intelegem prea bine si care are aceeasi complexitate ca o celula".

Oamenii de stiinta francezi spera ca aceasta descoperirea va permite finantarea altor cercetari stiintifice despre felul in care functioneaza Pandoravirusurile, ceea ce ar putea duce la inovatii importante in domeniul biomedical si biotehnologic.

"Cunostintele globale in domeniul biologiei si originii vietii sunt inca foarte incomplete", au subliniat cercetatorii.