O serie de fosile uimitoare descoperite in China - mai multe oua preistorice datand din urma cu 120 milioane de ani - ofera o perspectiva unica asupra stilului de viata si a diferentelor de gen dintre pterozauri, reptilele zburatoare care au trait in acelasi timp cu dinozaurii, transmite Reuters.

Pana acum fusesera gasite doar 4 oua de pterozaur si toate fusesera aplatizate in procesul de fosilizare.

Insa oamenii de stiinta chinezi au anuntat joi ca au descoperit 5 oua de pterozaur bine conservate tridimensional intr-un sit din nord-vestul Chinei care include 40 de adulti dintr-o specie nou identificata, care au trait intr-o colonie din apropierea unui lac de apa dulce de dimensiuni mari.

"Acesta este, cu siguranta, cel mai important sit cu pterozauri gasit vreodata", a declarat palentologul Zhonghe Zhou, directorul Institului de Paleontologie si Paleoantropologie a Vertebratelor din cadrul Academiei Chineze de Stiinte.

Aceasta reptila, Hamipterus tianshanensis, avea o creasta de-a lungul craniului alungit, dinti ascutiti pentru a putea prinde peste si o deschidere a aripilor mai mare de 3,5 metri.

Cele 5 ou alungite aveau un strat extern subtire dar dur, afectat de "fisuri si zgarieturi", care acoperea o membrana groasa. Structura este asemanatoare cu cea a oualor moi depuse de unii serpi si de unele soparle moderne, a precizat un alt cercetator, paleontologul Xiaolin Wang.

"Sunt cele mai bine conservate oua de pterozaur gasite vreodata", a precizat Wang.

Situl este unul remarcabil pentru ca dezvaluie cum traiau pterozaurii. Au fost identificati cel putin 40 de indivizi, masculi si femele, si in zona ar putea fi pana la alte cateva sute de exemplare, a adaugat Wang.

Informatiile prelevate indica faptul ca pterozaurii traiau in colonii mari, in cazul de fata langa o sursa de apa, si ca isi ingropau ouale in nisip umed pentru a le impidica deshidratarea, arata omul de stiinta chinez.

"Unul dintre aspectele semnificative ale acestei descoperiri - sute de exemplare si de oua impreuna intr-un sit - este faptul ca se confirma ca pterozaurii erau gregari si ca marimea populatiei este surprinzator de mare", a spus Zhou.

Fosilele ilustreaza importante diferente intre masculii si femelele de pterozaur. Spre exemplu, masculii aveau creste deosebit de mari.

"La Hamipterus, marimea, forma si robustetea sunt in functie de sex", a explicat Wang, adaugand ca asta contrazice o notiune anterioara potrivit careia "dimorfismul sexual la pterozauri era reflectat doar in prezenta sau absenta crestei".

Situl, descoperit in provincia Xinjiang in 2005, a fost conservat probabil dupa ce creaturile din Cretacic au murit, a mai spus Zhou.

Pterozaurii au fost primele vertebrate zburatoare de pe Pamant, pasarile si liliecii aparand mult mai tarziu. Aceasta specie a prosperat intr-o perioada care a inceput acum circa 220 milioane ani si a luat sfarsit in urma cu 65 milioane de ani, cand au disparut in urma aceluiasi cataclism care a dus la extinctia dinozaurilor.

Informatiile despre pterozauri au fost destul de greu de obtinut, scheletele fragile ale acestor animale nepretandu-se la fosilizare. Totodata, se stiau putine lucruri despre comportamentul lor.

"Am fost cu adevarat uimit de abundenta de oase si de numarul de oua precum si de marele potential de descoperire inregistrat pe sit", a mai aratat Zhou.

Numele genului, Hamipterus, inseamna "aripa Hami", in onoarea orasului Hami aflat in apropiere. Numele speciei, tianshanensis, face trimitere la muntii Tian Shan, aflati in apropiere.

Studiu care descrie descoperirea si informatiile obtinute in urma cercetarilor a fost publicat in jurnalul de specialitate Current Biology.